Gå til innhold

Risting i bremser

Ranger emnet


tryfoss

Anbefalte innlegg

Har generelt hatt problemer med risting i ratt når jeg kjører og under bremsing over en lengre periode nå. Bilen er en BWM E39 touring 98 mod.

 

Det under kjøring ser nå ut til å være felgene (selv om disse er perfekt balansert), så disse er bestilt nye.

 

I sommer skiftet jeg skivene foran til nye (ikke de dyreste skivene), og den virket fin en periode. Nå er risting under nedbremsing tilbake for fullt. Kommer mest sannynlig til å kjøpe ordentlige skiver (brembo max e.l.).

 

Jeg har også hørt/lest at slitte/dårlige casterforinger kan være grunnen til dette. Fikk verkstedet til å sjekke hele forstillingen men alt skal være tight og fint. 4-hjulskontroll var også ok.

 

Var en som mente at gummien i foringen kunne være dårlig selv om man ikke kunne kjenne det ved kontroll - de måtte bare byttes for å se om det hjelper. Kan noen bekrefte dette?

 

Så til det store spørsmålet - etter søk på mekonomen/gsbildeler finner jeg ingenting som har med caster å gjøre. Hva heter det egentlig, evt. hvordan ser de ut? ;-)

 

Har ikke lyst til å montere nye skiver hvis jeg risikerer at de slår seg like raskt igjen.

 

 

Nå skal det sies at jeg opplever noe jeg føler som ulyder fra forstilling av og til, selv om verkstedet ikke finner noe. Det er typisk når jeg har litt sving på rattet, og f.eks. kjører over en skarp hump i veien. Samme også hvis jeg skal rygge inn for parkering, og har vridd rattet helt over til venstre kan det komme en bitteliten dunkelyd idet jeg starter ryggingen. Kan dette også ha noe med casterforingene å gjøre?

BMW 530dA 04 mod

(x) BMW 528iAT 98 mod

(x) BMW 520i 89 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra.

 

Nye felger hjalp og nå er risting under kjøring så og si borte.

(resten er vel veien, evt. det kastet som er i skivene).

 

 

Risting under nedbremsing ble også vesentlig redusert, men kjenner at det fortsatt er noe der.

 

Da blir vel nye (ordentlige) skiver og casterforinger neste.

BMW 530dA 04 mod

(x) BMW 528iAT 98 mod

(x) BMW 520i 89 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for tilbudet, men har allerede kjøpt powerflex foringer.

 

Er byttet på den ene siden, men det manglet selvfølgelig en av hylsene i pakningen. Den siste blir vel tatt til helga.

 

Foreløpig ser det lovende ut.

Skivene er byttet til Brembo Max og risting under nedbremsing er borte vekk. Liten antydning fortsatt i visse hastigheter, men kan vel være veien også.

 

Etter byttet hørtes den helt fast ut foran på den siden, men etter en liten stund er det en liten dunkelyd tilbake når jeg kjører over visse ujevnheter i veien. Fikk tips av Bavaria i Kristiansand om jeg burde prøve å bytte stabstagene også. Får prøve det.

BMW 530dA 04 mod

(x) BMW 528iAT 98 mod

(x) BMW 520i 89 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår