Gå til innhold

litt drøs angående veivhusventilasjon,"sinna turbomotor"

Ranger emnet

B230ft

Anbefalte innlegg

Har smidd opp det selv ja..

Nei, det er ikke nødvendig... Motorn min ånder ikke noe unormalt mye..

Jeg har ihvertfall ikke det.. og det funker bra det jeg har kjørt hittil i år ihvertfall..

Men ser mange av dere er fan av å kjøre olja fra en sånn tank ned i bunn igjen, det hadde jeg ikke ville ha gjort om dere har sett åssen olja ser ut inni en sånn tank, det blir endel kondens når detta blir varmt å kaldt hele tia så det blir ei jævla gjørme nedi der, om dere vil bli kvitt olja ville jeg enten ha kjørt den i bakken eller ha kjørt den inn igjen før turbo/innsug...

Her berører du to forskjellige forhold. Du sier at man istedet for å kjøre olja fra catchtanken tilbake til bunnpanna så skal man kjøre den ut på bakken eller tilbake i innsuget.

La oss først slå fast at å kjøre den ut på bakken verken er lovlig, sunt eller heldig.

Da står vi igjen med at du sier istedet for å kjøre olja tilbake til bunnpanna så kjør den til innsuget.

Jeg påstår at vi skal gjøre begge deler. I catchtanken, som bør ha et labyrintsystem for å skille olje og veivhusgasser, fører man olja tilbake til bunnpanna og gassene til innsuget. Tanken på bildet under er visstnok en original Porsche-pryl og løser begge disse behovene. Veivhusventilasjonen går inn i det midtre røret, olja går ut av den nedre (venstre) og ned i bunnpanna og gassene går ut av den øvre (høyre) og til innsuget.

vevhusvent.jpg

Den gjørma man kan se i mange catchtanker med påmontert filter tror jeg kommer av utilstrekkelig veivhusventilasjon. Uansett hvor godt filter man monterer på tanken vil man aldri oppnå undertrykk over dette filteret. Og et visst undertrykk er ønskelig i denne sammenheng (men ikke så stort at olja får problemer med å bli sugd opp av olje-pickup'en).

Ved å ta for stor andel av veivhusventilasjonen gjennom toppdekselet risikerer man at olja som smører ventilsystemet sliter med å renne tilbake til veivhuset og toppen fylles med olje. Ventilasjon fra topplokket må derfor ikke erstatte ventilasjon fra blokka.

Det som løser veivhusventilasjonsproblemene best er selvsagt tørrsump...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer uansett kondens i et sånt system når man har filter...

Jeg ville ikke ha kjørt den driten ned i bånnkassa igjen uansett, den olja som kommer av åndinga er ikke gull akkurat...

Funker for meg å ha det sånn ihvertfall... 2xAN12 til lufting brude holde unna...

Man kjøper vel ikke tørrsump for å bli kvitt åndeproblemer :P Blir fort vekk ei litt dyr løsning.. hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, og derfor må man ha en løsning uten filter, men med undertrykk via innsuget.

Da må en ha enveisventiler å drit da, ellers kjører en jo turbotrøkke rett i bånnkassa...

Er jo åndefilter på tørrsump systemer å men.. Har ikke tenkt no mere over det, men på en motor som går mest på bane og litt på gata gidder jeg ikke bruke oppatt den åndedriten.. Virker som mygel.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må en ha enveisventiler å drit da, ellers kjører en jo turbotrøkke rett i bånnkassa...

Er jo åndefilter på tørrsump systemer å men.. Har ikke tenkt no mere over det, men på en motor som går mest på bane og litt på gata gidder jeg ikke bruke oppatt den åndedriten.. Virker som mygel.. Hehe..

Er vel lettere å putte veivhusventilasjonen før turboen da.

masse gørr i kompressorhuset og ic da, det er no good

Må ha enveisventiler eller solenoider for å unngå trykk i veivhuset, at innsugsvakumet suger fra foran turboen osv.

Man bør altså ha et utløp for veivhusventilasjonen både i innsuget (før ladetrykket kommer) og like før turboen (etter at turboen har begynt å lade). Ved å plassere røret på et sted med høy gasshastighet oppnår man undertrykk omtrent som på ei lakksprøyte eller punktsandblåser.

Dersom det er masse gørr i slangene etter catchtanken har man ei oljefelle som ikke fungerer. Selv om den sikkert ser fin ut...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er sant, men sånnt som med orginal fella, det blir jo en tynn oljefilm etterhvert over det hele..

syns det er helt 100 det dere driver med nå! stor takk for det, var akkurat dette jeg ville frem til, folk drøser og forteller sine erfaringer,løsninger og meninger, om åssen "det optimale systemet" er.. fint å få lit å tenke på om dagene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha enveisventiler eller solenoider for å unngå trykk i veivhuset, at innsugsvakumet suger fra foran turboen osv.

Man bør altså ha et utløp for veivhusventilasjonen både i innsuget (før ladetrykket kommer) og like før turboen (etter at turboen har begynt å lade). Ved å plassere røret på et sted med høy gasshastighet oppnår man undertrykk omtrent som på ei lakksprøyte eller punktsandblåser.

Dersom det er masse gørr i slangene etter catchtanken har man ei oljefelle som ikke fungerer. Selv om den sikkert ser fin ut...

Er veldig få med en mere race prega motor som gidder å begynne å kjøre ånding inn i innsuget igjen, med solonoider å greier... Det er ikke gromt å kjøre det inn foran turbo igjen mener jeg ihvertfall, er det en trøtt org motor er det vel det samme...

Sånn som jeg har det nå kan jeg ihvertfall holde følge med hvor mye olje han kaster itor seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen bilder av den pluggen du har i fordelerhølet før den er trykkt nedi erik? lurer litt på åssen det ser ut på baksiden

Har maskinert den ut ta alu bare, med oring spor i...

Dreide den først, med en stor "flens" på toppen så freste jeg bare bort det rundt den "armen" som jeg har lagd festehøl til i blokka.. Lagde den til ansats på AN12..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. så det er ingen ting på undersiden altså? tenker bare åssen det blei, i og med det plasker jo rimelig greit der nedi med olje, så om du hadde lagd til noe med et rør eller noe, for å forhindre rein olje i å sprute opp og ut til tanken

Det er ei "hylse" kan du si da, men gjengeborr dia tvert imellom... er vel kansje en 40mm lang under toppdecket tenker jeg.. Er ingen rør der nei, har ikke problemer med det, blir ikke no vidre plasking inni det røret, blir bare dampen som kommer opp der, motorn ånder ihvertfall fint som bare det, helt normal mengde å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmh, lurer på om jeg kansje bare skulle kopiert det der jeg og da, å gitt faen i hele det toppdekselet, bare brukt et vanlig b23 heller..

har ikke noe bilder av åssen catch tanken din ser ut inni? evt vet om ei side med fornuftig pris på en skikkelig tank.. mener å huske det var her inne det kom fram ei side de hadde alle mulige slags tanker, tørrsump, bensin surge, og alt mulig slags, tar du det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider