Gå til innhold

Hvilken batteri?

Ranger emnet


chspt

Anbefalte innlegg

Nå skal det jo sies at BeemerZ1 deltar i dB Drag og kan således ikke reges for en "normal" bruker.

 

Mvh

Pål

 

Hva så? I db-drag vil det bli bedre med to enn et batteri uansett om begge er friske. Så jeg regner med at det er dagligbruken som er problemet.

 

Og hvordan vet vi at trådstarter ikke vil prøve seg i db-drag?

 

Og jo, viss man har to forskjellige batterier som har forskjellig ESR vil man få noen små problemer. Det ene vil tappe strøm fra det andre når bilen er avslått fordi det har en annen motstand. Batteriet med minst motstand vil lettere ta imot lading fra dynamo. Men er man litt obs og sørger for å ha godt ladede batteriet hele tiden så kan det gå bra lenge.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt brainstorming nå:

Det ene batteriet tapper det andre for strøm...

Hvor blir da strømmen av?

Holder begge batteriene på spenningen hvis de brukes hver for seg? Da er batteriene "tette"?!

Hvor forsvinner strømmen hvis to batterier med forskjellig ESR er kopplet sammen?

Ut i motorrommet?

 

Jeg kan si meg enig at de to batteriene vil føre strøm over til hverandre dersom det ene har blitt tappet for strøm, men dette vil ikke bli noe problem dersom en bruker bilen normalt og en får ladet batteriene.

Det batteriet med lavest ESR vil ta lettere imot lading.

 

Noen som fortsatt er uenig med min teori og praksis på dette?

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så ligger man godt an om begge batteriene er godt ladet hele tiden, det er når de ikke er det du kan få problemer. Over tid dreper det er vanlig batteri lett. Men om man har begge bra ladet hele tiden har man jo nok strøm ifra dynamo. Da er det ikke mye å hente på å ha to batterier kontra et som er bra. Fordelen ligger jo hovedsaklig i at et blir vesentlig nærmere forsterkerne da.

 

Men en ting jeg spekulerer litt på... Er litt på tynn is her nå, men er det noe i at batteriene får raskere selvutlading om du har to ulike batterier koblet sammen? Ingen batterier er "tette". Jeg har sett hva 15mA belastning gjør med 110Ah over to uker, padde flate batterier. Hvor blir strømmen av Morel? ;) Dette går ikke opp viss man regner med 15mA gange tid akkurat, da skulle det holdt nesten et år.

 

Uansett har flere frarådet dette, jeg skal gi meg her nå, men vil ikke anbefale noen å koble ulike batterier sammen om man ikke er klar over konsekvensene. Og ja, jeg er uenig da jeg har sett hva dette gjør i praksis et par ganger. Samt flere forhandlere her skriver det samme.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er denne saken "l0st". Konklusjon: Ikke bruk ett syrebatteri sammen med et AGM batteri.

 

Men saa kan vi gaa over til neste problemstilling. La oss si at vi igjen ikke bruker skillerele, kan man da bruke AGM batterier sammen med hverandre uavhengig av produsent og type?

 

eks:

1. hc1800 sammen med hc2400?

2. hc1800 sammen med et Northstar batteri?

 

Sorry for skrivinga, men sitter paa engelsk tastatur uten de tre siste bokstavene i alfabetet.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er denne saken "l0st". Konklusjon: Ikke bruk ett syrebatteri sammen med et AGM batteri.

 

Men saa kan vi gaa over til neste problemstilling. La oss si at vi igjen ikke bruker skillerele, kan man da bruke AGM batterier sammen med hverandre uavhengig av produsent og type?

 

eks:

1. hc1800 sammen med hc2400?

2. hc1800 sammen med et Northstar batteri?

 

Sorry for skrivinga, men sitter paa engelsk tastatur uten de tre siste bokstavene i alfabetet.

 

Har man muligheten så bruker man samme merke.

Hvorfor blande?

Det er vel her snakk om AGM batterier og den indre motstanden er vel omtrent den samme vil jeg tro.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man råd til å leke med bilstereo så har man vel råd til 2 like batterier også? Hvis man har bilstereo for å briefe så er det jo definitivt en faktor som drar opp cred. Jeg syns det virker kjempetøft med 2 like batterier-må jo se profft ut he he.

Jeg se at det er litt plass igjen rundt sokkelen til blyboschbatteriet mitt i min dePrimera-så det er jo ikke noe stress med dimensjonene heller.

Jeg liker faktisk aller best det at du ikke trenger å være redd for å ikke få start på bilen en kald vinterdag, og skulle du ha 2 gele'er i bilen-da er du hvertfall safe for det!

Jeg bor rett over gata fra autolyd (ellerno) i oslo-blir vel handlings der eller noen bekjente.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, spør egentlig fordi jeg har ett hc1800 baki bilen, men har ikke plass til hc1800 fremme så lurte på om det funket fett å bruke ett mindre ett fra kinetik fremme. Dessuten vil jeg ikke at bilen skal bli ALTFOR tung ettersom installasjonen allerede veier bortimot 100kg.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er denne saken "l0st". Konklusjon: Ikke bruk ett syrebatteri sammen med et AGM batteri.

 

Men saa kan vi gaa over til neste problemstilling. La oss si at vi igjen ikke bruker skillerele, kan man da bruke AGM batterier sammen med hverandre uavhengig av produsent og type?

 

eks:

1. hc1800 sammen med hc2400?

2. hc1800 sammen med et Northstar batteri?

 

Sorry for skrivinga, men sitter paa engelsk tastatur uten de tre siste bokstavene i alfabetet.

 

Jeg kobler bare sammen like store (samme type) batterier fra samme produsent. Selv da annbefales det å bruke skille relè. Skillerele derimot er jeg ikke fan av. Da disse mange ganger lager krøll. Batteriisolator er da bedre, men disse har 0.7 v spenningsfal, da disse er to store dioder.

Jeg skriver dette utifra egne erfaringer etter å hatt over gjenomsnitt med batterier i bilene mine de siste 12-13 år, og har jobbet med bilstereo de siste 10.

Har flere ganger hatt kunder med kombinasjon av batterier i bilene sine. Da med misslykket resultat. Også noen av konkurransebilene jeg har vært borti, som har hatt forskjellige batterier, av samme merke har hatt problemer. Da kanskje spessielt ved lading, uten forbruk. Min teori på dette er at laderen ikke klarer å lade batteriene likt. P.G.A forskjellig indre motstand, og kan da overlade det ene. Mange og store kondensatorer mener jeg også kan gi det samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, Ketil, at hvis batterier blir ladet med "boosterfunksjon" av en god lader så kan noen av batteriene bli overladet.

Hvis en derimot bruker en god vedlikeholdslader så vil ikke batteriene ta skade av dette.

Kinetik KHC-55A Batterilader kan med stor fordel stå tilkopplet 1 eller opp til 10 Kinetik-batterier av forskjellig størrelse uten at disse tar skade av det.

 

Vi kan vel si at en får bruke batterier fra samme produsent og serie, med en egnet batterilader så er en vel godt i mål.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når kom batterilader inn i bildet? Vil ikke dynamoen gjøre den jobben (Å lade et par batterier) dersom man for det meste kun spiller med bilen igang? Men det dere mener er altså at man ikke bør mikse batterier, men bruke samme batteri. Så er ikke noen god løsning med hc1800 sammen med hc800 f eks om man ikke har KHC-55A Batteriladeren.

 

Hva mener folket om laderegulatorer slik som 1204 og 1205 fra ladac?

http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/77.html

http://www.mamut.net/fritidshandel/subdet39.htm

 

Er dette en vei å gå om man opplever spenningsfall når man spiller høyt?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når kom batterilader inn i bildet? Vil ikke dynamoen gjøre den jobben (Å lade et par batterier) dersom man for det meste kun spiller med bilen igang? Men det dere mener er altså at man ikke bør mikse batterier, men bruke samme batteri. Så er ikke noen god løsning med hc1800 sammen med hc800 f eks om man ikke har KHC-55A Batteriladeren.

 

Hva mener folket om laderegulatorer slik som 1204 og 1205 fra ladac?

http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/77.html

http://www.mamut.net/fritidshandel/subdet39.htm

 

Er dette en vei å gå om man opplever spenningsfall når man spiller høyt?

 

 

Når en skal ha optimal batteri kontroll, så må en nesten ha lader, altså vedlikeholdslader.

 

Min erfaring av batterier er ikke inne bilstereo, men "handicapp" biler.

Der blir det stort sett altid montert ekstra batteri for forbruk av utstyr for rullestol hei person løfter og div el.seter og fester.

 

Disse bilene har ofte tillegs utstyr med forbruk på opptil 150Ah.

 

Vi må altid ha skillerele. Det er skjeldent problemer med skillerelet. Men når det ikke blir montert ekstra lader så blir det problemer hos dem som bare bruker bilen til butikken (små kjøring).

 

Nåe vi får in slike biler, så blir det aldri brukt boster ladere, kun ladere som er av typen vedlikeholdsladere, da disse også fint kan lade opp ett nesten tomt batteri.

 

jeg antar att tilsvarende erfaring spora diskusjonen til lading ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal ha optimal batteri kontroll, så må en nesten ha lader, altså vedlikeholdslader.

 

Min erfaring av batterier er ikke inne bilstereo, men "handicapp" biler.

Der blir det stort sett altid montert ekstra batteri for forbruk av utstyr for rullestol hei person løfter og div el.seter og fester.

 

Disse bilene har ofte tillegs utstyr med forbruk på opptil 150Ah.

 

Vi må altid ha skillerele. Det er skjeldent problemer med skillerelet. Men når det ikke blir montert ekstra lader så blir det problemer hos dem som bare bruker bilen til butikken (små kjøring).

 

Nåe vi får in slike biler, så blir det aldri brukt boster ladere, kun ladere som er av typen vedlikeholdsladere, da disse også fint kan lade opp ett nesten tomt batteri.

 

jeg antar att tilsvarende erfaring spora diskusjonen til lading ;)

 

Jeg vil ikke si at diskusjonen spora av. Alle batterier, får en eller annen form for lading. Og det er da problemene ev. kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår