Gå til innhold

Hvilken batteri?

Ranger emnet


chspt

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okey, hva som blir best da? et vanelig bly batteri + HC2000, eller feks 2 stk HC800, et framme og et bak?

 

Mvh, Chris Smith

 

Som Morel sa: Det optimale er jo at alle batteriene i bilen er av samme merke og modell for å få alt så likt som mulig, men det er ikke alltid at dette kan gjøres pga. f.eks. plassproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes du kommer med ett rart svar i denne tråden Morel.

 

Jeg hadde nå alltids trodd at ETT HC2000 alene vil være en bedre løsning strømmessig enn f eks ETT HC2000 OG et blybatteri om man ikke skal bruke skillerele. Vi er jo ute etter den beste løsningen, ikke hva som går og ikke går! :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite AGM batteri foran og ett bak, ingen skillediode eller annet tull. Kun + og - kabel mellom batterien, sikret i begge ender.

 

Å bruke to små batterier kan prismessig bli ganske likt som å ha ett stort batteri foran og tilhørende tykke og gode kabler bakover. Har du to batterier så trenger du ikke bruke 50mm2 kabel mellom batteriene, noe som gjør at du sparer inn mye penger i kabel. Det holder med f.eks 25mm2 i litt billigere kvalitet, så kan du heller bruke en skikkelig 25-50mm2 fra batteriet bak og inn i sikringsblokk/forsterker. Du vil garantert få et mye mindre strømtap i en 50cm lang kabel enn du får fra en 5-6 meter lang en fra et batteri plassert foran. Jeg holder på å legge opp samme oppsett i bilen min, med ett Odessey PC1500 foran og ett PC925 bak, ca 50cm fra forsterkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt det også...

Kan du begrunne dette eller har du "bare lest det på nettet" slik som 98% av de andre brukerne av dette (og alle de andre) bilstereoforumene i landet?

 

Hva med å sette dette ut i praksis?

Trenger du batteri så stiller jeg med Kinetik!

Gjør dine egne erfaringer med batterier FØR du begynner å sette ut feilinformasjon som ikke henger på greip!

 

 

Da syns jeg at du skal komme med en forklaring på hvorfor det går bra å koble 2 forskjellige batterier sammen i parralell. Min erfaring med å gjøre det, er tydligvis ikke den samme som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg at du skal komme med en forklaring på hvorfor det går bra å koble 2 forskjellige batterier sammen i parralell. Min erfaring med å gjøre det, er tydligvis ikke den samme som din.

 

Å bruke syrebatteri fremme og et annet batteri bak i bagasjerommet er en rimeligere løsning enn nytt batteri fremme OG bak.

Jeg skrev dette utifra et økonomisk synspunkt til fordel for kunden.

Å kopple to forskjellige batterier sammen har liten betydning for vanlig bruka av stereoen.

Skal en ha det omptimalt så les mitt forrige innlegg og to like batterier er bedre enn to forskjellige.

Jeg er enig i det som Pål Bryng skriver at et lite batteri fremme og et større batteri bak er fint, men også dyrere enn et syrebatteri+AGM-batteri.

 

Ungdom idag bruker for lite penger på strøm til stereoen og mitt innlegg som du, Ketil, vil ha en forklaring på, er basert på en økonomisk løsning inntil vedkommende har fått spart opp nok penger ELLER funnet ut at den beste løsningen er: Batterier med samme ESR (indre motstand).

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig her at strømmen er ikke noe man burde skimpe på hvis man har et meget kraftig anlegg. I tillegg så er det jo bedre for den sekundære oppgaven til bilen, å kjøre-for det lever bedre gjennom vinteren for dem som ikke har varm og god garasje.

jeg har lest en del av det som står her inne og kommer definitivt til å handle et bra gelebatteri så snart kona ser bort.

 

men det er ikke streng tatt nødvendig til mitt helt normale anlegg med kun en ekstra 12", det drar ikke mye amp i min bil.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke syrebatteri fremme og et annet batteri bak i bagasjerommet er en rimeligere løsning enn nytt batteri fremme OG bak.

Jeg skrev dette utifra et økonomisk synspunkt til fordel for kunden.

Å kopple to forskjellige batterier sammen har liten betydning for vanlig bruka av stereoen.

Skal en ha det omptimalt så les mitt forrige innlegg og to like batterier er bedre enn to forskjellige.

Jeg er enig i det som Pål Bryng skriver at et lite batteri fremme og et større batteri bak er fint, men også dyrere enn et syrebatteri+AGM-batteri.

 

Ungdom idag bruker for lite penger på strøm til stereoen og mitt innlegg som du, Ketil, vil ha en forklaring på, er basert på en økonomisk løsning inntil vedkommende har fått spart opp nok penger ELLER funnet ut at den beste løsningen er: Batterier med samme ESR (indre motstand).

 

Mvh

Pål

 

Helt enig i at strøm er viktig, men betviler at det er økonomisk å koble to batterier med forskjellig ESR sammen. Det tar etter min erfaring, livet av det ene batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at strøm er viktig, men betviler at det er økonomisk å koble to batterier med forskjellig ESR sammen. Det tar etter min erfaring, livet av det ene batteriet.

 

Jeg har i flere år kjørt med Optima RedTop 55Ah sammen med syrebatteri og dette fungerte uten problem!

Kan vel ikke huske nøyaktig men vi snakker vel ca 5 år med samme batterier.

 

Det kan kanskje være forskjell på andre kombinasjoner uten at jeg har erfart dette...

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med både optima redtop, yellowtop, maxxima og stinger batteri i kombinasjon med et vanlig blybatteri uten problemer(og uten skillerele)

 

yellowtop batteriet kjørte jeg i over 2 år i kombinasjon med et standard opel blybatteri og en stund som startbatteri i en anneb bil, nå står det som startbatteri i båten og er vel nermere 4 år gammelt.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår