Gå til innhold

Brede eller smale piggfrie vinterdekk?

Ranger emnet


Belia

Anbefalte innlegg

Valgets kval:

 

Er det tilrådelig å sette vinterhjul på mine 17 tommere på V70'en? Det står i dag 225/40 sommerdekk på disse felgene, som er originale Volvo Thor-felger.

 

I vognkortet står det 205 dekk, men den er originalt levert med 225/40/17.

 

En bilforhandler sa at piggfrie vinter kunne man ha brede, da det var størst mulig kontaktflate i bakken som var viktig. Jeg er noe skeptisk til dette.

Hva tror dere?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205 og bredere er ræva på slapseføre. På is og snø funker det fint, men i slaps er det som å kjøre båt.

Større kontaktflate innebærer nemlig også at vekten på hver kvadratmillimeter som er i kontakt med vegbanen minsker

 

Snodig måleenhet... Hva med å bruke kvadratkilometer? Eller kvadratmikrometer? Mange desimaler blir det uansett, når regnestykket skal gjørs opp :)

 

Men jeg skjønte hva du mente, og jeg er helt enig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede dekk + slapse/snøføre er NO go..

 

Aldri hatt så lite kontroll over bil som når jeg ratta 190'en min på slapseføre med 205 piggfrie. Selvfølgelig hjelper det med tyngre bil, men jeg ville ikke gambla.

 

Har 1700kg bil og kommer til å kjøre på 195-dekk i vinter.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med 215/45/17 på min astra i fjor vinter, og jeg opplevde aldri noe ubehag på noen måter uansett føre. Synes ikke det var noe forskjell fra 185/65/15 som jeg hadde før når det gjaldt slapsføre. Har gått ned til 205/45/17 i år pga at det blitt stort med 215. Skal aldri kjøre med "sykkeldekk" igjen. Bedre komfort ble det også.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

155 på 1650 kg V70 blir vel i overkant rart:)

 

Har du hørt lasteindeks? Hjelper ikke med bra grep hvis dekkene ikke kan bære vekta av bilen.

 

195/65 R15 tror jeg er det beste kompromisset på vinterhjula.

 

 

Det var selvfølgelig satt veldig på spissen da, vet jo at man ikke kan bruke 155 på en v70, men dere tar poenget? Smale dekk er i alle fall best på slapseføre og løssnø,men man ofrer jo gjerne endel for at bilen skal se fin ut...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil blir aldri pen med vinterhjul innsylta i saltsaus og sånt uansett så. Det som er viktigst er best grep. Å gå akkord med vinterdekka for å spare noen kroner er bare tull.

 

Har akkurat kjøpt meg 4 nye Hakka 5 piggdekk. skal bli stas.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205 og bredere er ræva på slapseføre. På is og snø funker det fint, men i slaps er det som å kjøre båt.

Større kontaktflate innebærer nemlig også at vekten på hver kvadratmillimeter som er i kontakt med vegbanen minsker

 

Nå har det seg slik at bredere dekk gir også bredere mønster. Det er det samme mønsteret i større skala. Så et større dekk får mer mellomrom, og dermed blir kontakt flaten ganske så lik. Kanskje et par % avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChristR: Hadde det kun vært mellomrommene (rillene) som ble økt ved økt dekkbredde så hadde du hatt rett.

 

Men det er ikke kun større kontaktflate som fører til vannplaning. Det er også selve dekkbredden som er et problem. Rillene kan nok pumpe unna en del vann, men ikke uendelige mengder. Tenk på en båt, den skjærer lettere gjennom vannet på langs enn hvis man prøver å kjøre den på tvers, selv om den ligger like dypt i vannet i begge tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår