Gå til innhold

Splints Corrado R60 prosjekt

Ranger emnet


Splint

Anbefalte innlegg

Jess! Da var det dags! Nå har jeg endelig økonomi til å gjøre noe med bilen, da den står å skriker etter oppmerksomhet. Ting som først skal gjøres, er å fikse alle problemer som jeg har/har hatt, slik at bilen er så og si strøken, utenom det kosmetiske.

 

Jeg har så smått begynt å planlegge hva som skal gjøres, men bilen skal i sin helhet se rimelig original ut, men med diverse cleanlook.

 

Da Splint skulle handle Corra.

Som noen av dere sikkert vet, så gikk jeg til innkjøp av dyret mitt i juni i år. Jeg reiste da fra Bergen med fly til Oslo, for så å ta buss langt pokkerivold mot Kongsvinger. Jeg hadde sommerfugler i magen, da jeg nærmest hadde sagt ja til å kjøpe den usett. Skumle greier å kjøpe ting usett... Får fortelle litt om det, før vi begynner på prosjektdelen! :D

 

Fyren som skulle selge denne bilen har jeg faktisk aldri snakket med. Har ikke sett fyren en gang. All kommunikasjon måtte gå gjennom moren hans. Hvorfor? Jo, nei, han hadde visst et syndrom som gjorde at det var vedlig vanskelig for ham å snakke med fremmede. Allerede her ble jeg mistenkelig til hele handelen. Menmen. Jeg kom fram til Kongsvinger sentrum, og en hyggelig dame kom for å hente meg på busstasjonen. Hun kjørte Corradoen som skulle selges, rullet sakte inn på plassen, og jeg fikk sett bilen i profil. GUD! Jeg lyver ikke når jeg sier at jeg fikk en halvfeit en! Bilen var nypolert, og brummet bortover innkjørselen mens jeg bare kunne stå å se på og sleve. Drømmen skulle gå i oppfyllelse! Jeg skulle få meg Corra.

 

Problemene begynte med en gang egentlig. Jeg så det at ene lyset ikke virket. Damen sa til meg at det helt sikkert bare var en pære, men etter en rask titt under panseret, så jeg at kontakten hang å slang. Den var altså ikke tilkoblet. Jess! Da var det over tenkte jeg. Men så kom neste problem. Gasspedalen var, og er i dag, HELVETTES hard.Vet ikke om det er i torpedoveggen wiren sitter fast, men dette er et problem som SKAL utbedre fortere enn fan.

 

Men tilbake til historien. Vi kjørte bort på en holdeplass, og jeg fikk se litt over bilen. Jeg sjekket at vinge, takluke, speil osv osv. av elektrisk utstyr fungerte fint. SÅ begynte jeg å gå over karroseriet. Rust. Helvette.

 

Jeg: "Dette sa du ingenting om på telefonen? Jeg spurte om det var rust på driten jo!"

Damen: "Åh? Jeg mener å huske at jeg sa det. Jaja" *Smile skjevt*

Jeg: *sigh*

 

Det var rust i alle 4 hjulbuer, og litt foran i kanalen. Men men. Dette kan jeg ta selv, så jeg overså det.

 

Alt i alt virket bilen grisegod å kjøre. Lå som Karlsonslim på veien, og når jeg kjørte pedalen i gølvet, så sparket den veldig godt fra seg. Jeg prøvde den på et langstrekk, og 140 km/t var passert på ingenting. Damen satt å flirte, og jeg slevet enda mer.

 

Papirer ble skrevet under, X antall penger skulle overføres, og jeg var Corradoeier. Jeg kjørte først en liten tur til Sverige, da disse merkelige folkene faktisk bare bodde 3 minutter unna grensen. Kunne ikke dy meg. 4 kartonger røyk og 2 søyler snus. Jeg var i himmelen!

 

Men. Etter at jeg hadde kjørt et par timer, og passert Oslo city begynte det å skje ting. Det kom faensmeg røyk ut fra rattstammen, og motorn slurte noe helt sykt. Hørtes ut som en reim som balte med noe den ikke skulle. Og ganske riktig. Powerfilteret hadde (!) datt av! Jeg vet enda ikke hvorfor det stod røyk ut av rattstammen, men jeg tviler på at dette har noe med luftfilteret å gjøre. Hele episoden var hvertfall veldig veldig merkelig.

 

Etter 7 timers kjøretur var jeg tilbake i Bergen! klokka var 3 på natten, det regnet som eff, og jeg var rimelig klar for kubbings. Da kjente jeg det. Bak passasjersetet lå det et basseng med vann. *klaskesegipannen*

Pokker.

 

Teh End.

 

Specs:

- Bilen er en sen 1990 modell, og ble importert til Norge i 2001.

- G-ladern er slitt av, og en litt festligere Rotrexpresse er stauket på i stedet. Bilen er kjørt på benk, og yter 169.3 gamp på hjula.

- Fargen er mørk rød/lilla, og for dere som ønsker å vite hva fargekoden er, så er det Dark Burgundy Pearl Effect Paint (Black Red) LC3U.

- Har akkurat bikket over på 190K på kilometertellern.

- mangler spredere foran.

- Svart skinn Recaro interiør.

osv osv osv

 

Hva som skal gjøres!

 

- Nye bremseskiver foran | OK!

- Nye bremseskiver bak | OK!

- Nye calippere foran | OK!

- Nye bremseklosser foran | OK!

- Nye bremseklosser bak | OK!

- Nye frontlykter. Kanskje angleeyes. | Byttet fra delebil

- Nye spredere, hvis ikke fangeren skal cleanes, eller annen frontfanger skal kjøpes inn. Se link til DDI fanger :D

- Nye Felger | OK! Står på delebil

- Nye Dekk | OK! Står på delebil

- Blå samcoslanger all the way i motorrom | OK! Montert noen

- Se om jeg får sveist meg et effektanlegg

- Gule Koni

- Fjerne rust, og kanskje få utvendig lakkert hele bilen i original farge

- Ny servopumpe | OK! Ny servoreim var løsningen

- Fikse døhåndtak på passasjerside | Kjøpt inn deler

- Fikse vannlekkasje | OK!

- Nye VW nøkler | OK!

- Nye matter | OK!

- Innstegslist

- Diverse målere. Turbotrykk etc.

- LEDlyskit | OK!

- Diverse nips, låseknotter, og småting

- Nytt ratt | OK!

- Girkule | OK!

 

 

 

 

Som dere ser, så er lista lang. Kommer nok mer på den etterhvert. Flott med tilbakemeldinger og kommentarer på ting jeg kan utbedre, fikse på, tips og triks. =)

 

- Splint

 

*************************************

 

Her er forresten noen bilder av vraket.

 

30092007(003).jpg

 

30092007(001).jpg

 

30092007(002).jpg

 

30092007.jpg

 

06082007(003).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har funnet ut av denne vannlekkasjen min! Det var til tider 5 centimeter vann bak passasjersetet, og dette på grunn av en dum pakning... Det finnes et løvdeksel foran torpedovekken på passasjersiden, som skal hindre løv og shait i å komme ned i varmeregisteret. Rundt dette dekselet er det en porøs pakning som hadde gått i oppløsning hos meg. Vannet rant rett igjennom varmeapparatet, og inn i coupeen. Jeg var i forrige uke hos Møller for å kjøpe ny slik pakning, men denne funket faen ikke! Lakk like greit enda :D

 

Nå var jeg så lei at jeg så rødt. Jeg fant fram en tube Sikaflex eller bygningssilikon om man vil, og trøktre det på, rundt hele løvdekselst. Har ikke merket noe siden =) Herlige greier.

 

Det kjipe var at jeg var nødt å slite ut teppet, nøkke vekk setet osv. for å finne ut av hvor det kom fra.. Slik ser bilen ut innvendig nå.

 

30092007(004).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! eg kjenner meg utrulig igjen i historein din. Har hatt corado i litt over eit år, go der er heile tida noke, men det er sånn ei sjarm over bilen at EG klarer vertfall ikkje sei nei til den, så eg velsigner den med nye orginale deler. og litt etter litt faller bitene på plass og ein har ein utrulig god bil.

Det som for tiden irriterer meg med min er støydempinga på 20år gamle biler. har grusvei fram til huset og det rister og knaker i alt fra dashbord til taktrekk og bakluke og greier. Men greit nok, ein skal både kjenne og høyra at ein kjører en corrado=)

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw Mpower: Ja, satans kukkeri altså. En liten døfødt pakning, og bilen kan ruste vekk :P Heldigvis har jeg ikke funnet rust da. =)

 

Madz_Lunde: Ehm. førtiognokke =)

 

GGgolf: Ja, har bare ballet på seg. Tror det er nok nå. Er liksom ikke mer ting som kan ryke =) Motoren er fin. Har kvitteringer på over 40000 på ting som er blitt overhalt, og byttet på både motor og understell. Interiørmessig er den herlig! Men nå som pengan rull inn, så kan jeg spandere litt nye deler på Kåre Corrado =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peeheh! rs2-støtsamler.

 

Har forresten klart å karre meg til å kjøpe noen små gromdeler i dag! Vi nevner i fleng:

 

1. Samco slangesett for luft (Slangesett for pressen kommer senere, men må måle litt slanger som står uoriginalt på fyst.

 

2. Ny nøkkel! Det er sant! sjåå -> Hyparlenkje

 

3. Ledlyskit INNI bilen. Jeg vet. Dette er KJEMPEGLORETE. Men måtte nesten bare trø til. Syns det var veldig stili da jeg så det live. Bilder kommer!

 

4. Bremseklosser og skiver foran. Får se om jeg klarer å fikse calipperne fyst.

 

Skal få knipset bilder så snart delene er i hus.

 

Shit out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår