Gå til innhold

Fordeler fra F motor over til FK

Ranger emnet


tenacius

Anbefalte innlegg

Hei

Sliter litt med å få dette til. Samme hvordan jeg snur å vender på "mellomakslingen" så får jeg ikke rotoren helt til å stemme med hvordan jeg tror det skal stå. Hvor på rotoren er det som skal ligge mot ledning nr. 1 når det skrus isammen?

DSC00577.jpg

Er jo ganske brei den metalloverflata.

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når motor står i ØDP skal den peke motsatt? Syns bare å huske at når jeg bytta reg.reim på F motoren så stod den ca. sånn den står nå: Bare at "midten" pekte rett på den pinnen som tennpluggkabelen er kobla på. Men det får jeg ikke til nå, feiler endel mm.

jau-1.jpg

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller så kan du jo bare bytte om på tennkablene da. et fett det. ikke tenk på om den står 100% riktig. som sagt så justerer den tenningen av seg selv. tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2 om du lurte på det også.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, begynner å få litt klarhet i dette her nå. Så da kan jeg altså sette rotoren akkuratt hvilken vei jeg vil? Og koble kabelen til sylinder nummer 1 på her. Sylinder nr. 1 er den som er nærmest fronten på motoren sant?

 

Og med den samme jeg har oppe denne tråden. Svinghjulet skal stå med oppholdet mot starteren? Men det er jo 2 opphold, ca midten av disse som står mot starteren da?

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, begynner å få litt klarhet i dette her nå. Så da kan jeg altså sette rotoren akkuratt hvilken vei jeg vil? Og koble kabelen til sylinder nummer 1 på her. Sylinder nr. 1 er den som er nærmest fronten på motoren sant?

 

Og med den samme jeg har oppe denne tråden. Svinghjulet skal stå med oppholdet mot starteren? Men det er jo 2 opphold, ca midten av disse som står mot starteren da?

 

#1 er den som er nærmest fronten, ja. Er også merke på reimhjulet for hvor ØDP for 1 er.

 

F-motoren skal, såvidt jeg husker ha kun ett opphold. Ikke svinghjul fra en ET motor du har?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sliter litt med å få dette til. Samme hvordan jeg snur å vender på "mellomakslingen" så får jeg ikke rotoren helt til å stemme med hvordan jeg tror det skal stå. Hvor på rotoren er det som skal ligge mot ledning nr. 1 når det skrus isammen?

DSC00577.jpg

Er jo ganske brei den metalloverflata.

 

Når du setter i veiv, mellomaksel og kamaksel kan disse bare plasseres riktig på en måte (med merker i reima mot de tilsvarende merkene på akslingene). Når det er gjort roterer du motor så at cyl#1 har begge ventiler lukket og stempel på topp. Dette vet du pga veiva som har gradeinndeling. Da skal du plassere rotor slik at den del som kommer først i rotasjonen (sjekk retning ved å rotere veiv) akkurat har begynt å peke på tennkabel nr 1 (ca 5-10 grader inn på tennkabel 1). Monter resten av elektrisk og annet utstyr og start opp.

 

Verre er det ikke. Fungerer det ikke må du sjekke at alle deler er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 er den som er nærmest fronten, ja. Er også merke på reimhjulet for hvor ØDP for 1 er.

 

F-motoren skal, såvidt jeg husker ha kun ett opphold. Ikke svinghjul fra en ET motor du har?

 

Det er et dobbelt opphold ja. Så hvordan gjør jeg da?

Har også klart å søke meg frem til at rotoren kan løsnes fra akslingen å vris slik som det er ønskelig. Men hvordan løsner jeg rotoren?

imstupid

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et dobbelt opphold ja. Så hvordan gjør jeg da?

 

Jeg vil vel foreslå å få tak i ett svinghjul fra en b230f. Slik skal ihvertfall det se ut:

DSC01007.jpg

 

Sitat fra A-F guiden som du finner øverst i forumet her (hint: les denne guiden som ett jehovas vitne leser bibelen).

 

OBS: Pass på at du ikke bruker det nederste svinghjulet. Dette passer på B230K og vi ikke funke på F/FK/FT. Er mange selgere som prøver seg. Du MÅ ha det øverste.

DSC00997-1.jpg

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår