tenacius Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Hei Sliter litt med å få dette til. Samme hvordan jeg snur å vender på "mellomakslingen" så får jeg ikke rotoren helt til å stemme med hvordan jeg tror det skal stå. Hvor på rotoren er det som skal ligge mot ledning nr. 1 når det skrus isammen? Er jo ganske brei den metalloverflata. Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 sylinder nr1 skal være på motsatt side av der den er nå. den justerer tenningen av seg selv, så bare slapp av:) Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Så når motor står i ØDP skal den peke motsatt? Syns bare å huske at når jeg bytta reg.reim på F motoren så stod den ca. sånn den står nå: Bare at "midten" pekte rett på den pinnen som tennpluggkabelen er kobla på. Men det får jeg ikke til nå, feiler endel mm. Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Er det ikke et hakk i selve huset på fordeleren hvor midten av rotoren skal peke? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ja, eller så kan du jo bare bytte om på tennkablene da. et fett det. ikke tenk på om den står 100% riktig. som sagt så justerer den tenningen av seg selv. tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2 om du lurte på det også. Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ok. Vil det også si at det er akkuratt det samme hvordan den "mellomakslingen" står mtp. regreim? Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Den justerer ikke tenningen selv. Tenningen styres av svinghjussensoren på F* motorene, så det spiller ingen rolle hvor rotoren peker, så lenge at gnisten faktisk hopper, men jo større avstand gnisten må gå, jo større belastning er det på tenningssystemet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ok, begynner å få litt klarhet i dette her nå. Så da kan jeg altså sette rotoren akkuratt hvilken vei jeg vil? Og koble kabelen til sylinder nummer 1 på her. Sylinder nr. 1 er den som er nærmest fronten på motoren sant? Og med den samme jeg har oppe denne tråden. Svinghjulet skal stå med oppholdet mot starteren? Men det er jo 2 opphold, ca midten av disse som står mot starteren da? Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Ok, begynner å få litt klarhet i dette her nå. Så da kan jeg altså sette rotoren akkuratt hvilken vei jeg vil? Og koble kabelen til sylinder nummer 1 på her. Sylinder nr. 1 er den som er nærmest fronten på motoren sant? Og med den samme jeg har oppe denne tråden. Svinghjulet skal stå med oppholdet mot starteren? Men det er jo 2 opphold, ca midten av disse som står mot starteren da? #1 er den som er nærmest fronten, ja. Er også merke på reimhjulet for hvor ØDP for 1 er. F-motoren skal, såvidt jeg husker ha kun ett opphold. Ikke svinghjul fra en ET motor du har? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Mener at det var 2 opphold. Men skal ta enn tur ned å sjekke. Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvosix Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 HeiSliter litt med å få dette til. Samme hvordan jeg snur å vender på "mellomakslingen" så får jeg ikke rotoren helt til å stemme med hvordan jeg tror det skal stå. Hvor på rotoren er det som skal ligge mot ledning nr. 1 når det skrus isammen? Er jo ganske brei den metalloverflata. Når du setter i veiv, mellomaksel og kamaksel kan disse bare plasseres riktig på en måte (med merker i reima mot de tilsvarende merkene på akslingene). Når det er gjort roterer du motor så at cyl#1 har begge ventiler lukket og stempel på topp. Dette vet du pga veiva som har gradeinndeling. Da skal du plassere rotor slik at den del som kommer først i rotasjonen (sjekk retning ved å rotere veiv) akkurat har begynt å peke på tennkabel nr 1 (ca 5-10 grader inn på tennkabel 1). Monter resten av elektrisk og annet utstyr og start opp. Verre er det ikke. Fungerer det ikke må du sjekke at alle deler er iorden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Er det sånn å forstå at jeg kan snu på rotoren uten å vri drevet under? Eller forstår jeg deg helt feil nå? Isåfall så er jo ikke dette noe problem. Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 #1 er den som er nærmest fronten, ja. Er også merke på reimhjulet for hvor ØDP for 1 er. F-motoren skal, såvidt jeg husker ha kun ett opphold. Ikke svinghjul fra en ET motor du har? Det er et dobbelt opphold ja. Så hvordan gjør jeg da? Har også klart å søke meg frem til at rotoren kan løsnes fra akslingen å vris slik som det er ønskelig. Men hvordan løsner jeg rotoren? imstupid Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Kan vel ikke vri bare rotoren. Må vri hele fordeleren. Skru ut skruen, løft opp fordeler, vri den akslingen, å stapp fordeleren nedi igjen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Det er et dobbelt opphold ja. Så hvordan gjør jeg da? Jeg vil vel foreslå å få tak i ett svinghjul fra en b230f. Slik skal ihvertfall det se ut: Sitat fra A-F guiden som du finner øverst i forumet her (hint: les denne guiden som ett jehovas vitne leser bibelen). OBS: Pass på at du ikke bruker det nederste svinghjulet. Dette passer på B230K og vi ikke funke på F/FK/FT. Er mange selgere som prøver seg. Du MÅ ha det øverste. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.