Gå til innhold

Anmeldt som "råkjører"

Ranger emnet


MMORE

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ble i dag anmeldt av en mann i en van (sa han til meg).

 

Hadde akkurat vasket bilen på Rosenhof. Kjørte mot ring 2 da mannen i van'en kom fort fra høyre. Kan vel si at jeg brøyt vikeplikten. Hadde ikke regnet med at noen ville komme så fort der. Vidre kommer jeg til et lyskryss, tar til venstre i det lyset blir gult. Mannen kjører etter meg (helt klart på rødt).

Så kommer vi ned på ring 2. Mannen kjører som en villmann og ligger i rævva på meg. Sener stopper vi ved et lyskryss og van'en legger seg på siden av meg. Han sveiver ned ruta og lurer på hva i helvete jeg driver med. Jeg spør hva han mener. Da sier det klikk og gir meg huden full. (Selv om jeg ikke var redd, følte jeg og kjæresten oss truet). Jeg unskylder for at jeg ikke så han i krysset. Han fortsetter å klikke på meg og sier at jeg nesten kjørte på guttungen hans. Ingen av oss hadde lagt merke til noen i veien eller nærheten uten om en gammel dame. Så sier jeg at han har kjørt minst 3 ganger på rødt. Han reagerer med å si at han har anmeldt meg. Det blir grønt og jeg legger meg inn bak han. Han hopper på bremsen og låser alle hjulene. Nå er det skummelt. Dama freaker litt ut. Vi står å hindrer hele trafikken noen minutter før han stikker av.

 

Hva kan skje ut av dette. Føler jeg har mitt på det tørre og er ikke redd for sak. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld han for grisekjøring, forårsaking av farlige trafikk-situasjoner, at dere følte dere truet da han skjelte dere ut, og helt klart truet da han bråbremset forran dere og at han oppførte seg rett og slett på en ufin måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har noe å bekymre deg for. Trolig hører du ikke et kvekk fra politiet - det er ikke sikkert at han har anmeldt deg engang, og om han har gjort det, så gir nok blanke faen i det.

 

Men for sikkerhets skyld kan du jo alltids ta kontakt med det aktuelle politidistriktet og fortelle hva som har skjedd, og spøre om du har blitt anmeldt, eller om det bare var noe han sa.

 

Normalt sett er det bare å smile tilbake, som det ble sagt i innlegget over her. Det er det jeg pleier å gjøre i Oslo-trafikken :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar. Hadde vært greit om jeg var alene, men dama ble faktisk ganske redd.

 

Går ut fra at du fikk med deg registreringsnummeret? Hvis jeg husker det, kan jeg gå vi noen bakveier og finne ut hvem han er, hvor han bor osv for deg på mandag :) Gjør normalt ikke sånt, men han virka som en stor tosk, så hvis han har anmeldt deg for brudd på vikeplikt, er det bare rett og rimelig at du får anmeldt ham for hans påfølgende jallaoppførsel.

 

For øvrig kan du ringe Statens vegvesen og få vite hvem som eier et kjøretøy med et gitt registreringsnummer, men da får du trolig bare navnet, og ikke adresse eller andre personalia.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kan du ringe Statens vegvesen og få vite hvem som eier et kjøretøy med et gitt registreringsnummer, men da får du trolig bare navnet, og ikke adresse eller andre personalia.

 

Jeg fikk både navn, adresse og all annen info Biltilsynet hadde på en som rygga i meg. Bare stakk innom der og ga dem reg.nr. så printa de ut et ark til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Det selges lovlig pepperspray i Norge. Kanskje en idè å ha det liggende?

 

Men, så kan det jo skje noe langt verre. Hvis du sprayer han, og vedkommende kommer skrikende ut av bilen og blir meid ned av en annen bil, hvem har da skyld?

 

Det er i og for seg uinteressant hvem som hadde hatt skyld. Det som er interessant er om du kunne blitt straffet for det. Så lenge du kan påberope at du har gjort det i selvforsvar, og at bruken forøvrig ikke var overdreven med tanke på formål og nødvendighet (proporsjonalitetsprinsippet), vil handlingen være straffri.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår