Gå til innhold

audi 80 2.0

Ranger emnet


sirop

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 93mod audi 80 som går fint på tomgang til den blir varm - da begynner den å kutte bensin tilførsel så den nesten stopper, for så å hente seg inn igjen. kan stå slik på tomgang lenge.. oppfører seg litt slik når jeg kjører også.. plutselig kan den kutte bensinen for så å komme seg 2sekunder etterpå igjen..

 

noen som har vært borti noe lingnende eller har noen formening om hva dette kan være?

2002 Audi A4 Avant 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om dere vil ha hjelp fra noen som helst så må dere i det minste opplyse om hvilken motor det er dere har, helst motorkoden. En Audi 80 1.8 og 2.0 kan ha mange forskjellige bensinsystemer; forgasser, monomotronic, K-Jetronic, KE-Jetronic, KE3-Jetronic, Digifant osv. Hvert av disse igjen har flere versjoner, er vel derfor ingen svarer når mangelen på opplysninger er enorm!

 

Neida, dette er ingen surskap, bare til info/orientering ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg opplever noe lignende med min 1992 80 2.3E (NG, K-Jetronic)...

 

Problemet er at motoren "henger"/fusker/kutter i 1-2 sekunder når jeg gir gass på lave turtall (lyskryss og denslags). Jeg har lest en bøtte med tråder både her og der, og gjort følgende:

 

- skiftet plugger, kabler, fordelerlokk og rotor

- kontrollert tenning, gnist etc. (OK)

- sjekket belgen og slangene rundt luftmengdemåler/bensinfordeler

- renset tomgangsregulatoren, sjekket slanger

- skiftet til metallrør på de slangene som vanligvis suges flate av vakuum

- kjørt gjennom en flaske injection dyserens (ingen merkbare utslag)

- skiftet bensinfilter (for ordens skyld)

- skiftet luftfilter (og prøvd uten, for den saks skyld)

- testet drivstofftrykk (OK, også under drift; verdier rundt 605)

- lest ut feilkoder noen ganger (OK, bortsett fra litt lave Lambda-verdier; tror det lå på 0,7 - i alle fall rett i underkant av grenseverdiene)

- avgasstest (CO2 7.39%, HC 1416(!), O2 1.53, CO 10.88(!), Lambda 0.714)

- kompresjonstestet sylindrene (alle OK)

 

Når jeg skiftet pluggene la jeg merke til at 1'ern var "normal", 2 og 4 veldig sotete, 5 helt ren og 3 sotete.

 

Av dette har jeg konkludert med følgende: Tenning/elektrisk er OK, så problemet må være knyttet til drivstoff/-blanding. Siden trykket var OK antar jeg at blandingen må være feil, og at problemet således må ligge i tilknytning til bensinfordeleren.

 

Mitt neste trekk blir vel da å skifte hele greia med bensinfordeler, lmm, belg og hele balletten...??

 

Eller er det noen som har noen tips om hva jeg kan/bør foreta meg før den tid? Anything will do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte Tempføler for insprøytninga hadde kanskje ikke vært en dum ide til noen av dere. er tempføleren helt ødelagt ev kutt i ledninger visern den 80 grader konstant, og da er det vanskelig å starte den når det er kaldt.

Den kan også være deffekt på den måten at den viser 30 minus grader konstant og da er det lett å starte når det er kaldt, men når den blir varm så peser den inn alt for mye bensin sån at pluggene blir våte og tenner dårlig. Ev så kan dere ha problemer med tenninga, men da kjenner dere det når dere kjører, ligger dere på 1500 r/min og skal til 2500 r/min så vil dere kjenne at motoren rykker på rundt 2000 r/min , dette er i alle fall tenninga si skyld.

 

Til deg som skrev sist:

Jeg ville prøvd å bytte tomgangstiller, for om denne er deffekt fex en fjær inne i regulatoren er dårlig så vil det komme ugjenvne mengder med luft in ev. kanskje for lite.

sån som jeg har tenkt det så tror jeg det blir for mye bensin i sylindrene så blir pluggene bløte og da tenner det dårlig.

Da tror jeg lambasonden vil få lave utslag på co og peiser på enda mere bensin sån at det blir enda værre.

Holder på å bytter min tomgangsregulator jeg også, får den neste uke. jeg bytter den for jeg har opplevd for et år siden at turtallet sank helt plutselig når jeg slapp gassen. dagen etter tok jeg ut tomgangstilleren vasket den, satt den inn igjenn og da funket den uten noen problemer. Kan jo ev være tenningsregulatoren, den gir lav gnist på tomgang eller dårlig ledning eller relle en plass.

Det med bensinmengde fordeleren høres jo også logisk ut da men llm, luft spjeldet og trykkregulator om du har det trenger du ikke bytte. men hva med dysene? har bilen gått langt?

 

Er det ikke slik at dere merker dette problemet på tomgang aller sammen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kicke:

 

Takker...det høres logisk ut, dette. Den har snart gått 200', og det er vel ikke usannsynlig at et eller annet er klart for utskiftning... Jeg har allerede innhentet en bensinfordeler, så jeg får prøve det i løpet av de nærmeste dagene. Hvis det går til hundene, så blir det en runde med temp-føler og eventuelt tomgangsstiller. Jeg kan ikke skjønne annet enn at tenningsregulatoren er i orden, men hvis det ikke blir noen bedring, så må vel den til pers også.

 

Nå er ikke jeg den som har skrudd mest på biler de siste årene, så noen dyse-jobb vil jeg ikke begi meg ut på uten videre - med mindre noen kan gi meg en god beskrivelse mht fremgangsmåte etc.

 

Motoren går greit nok på tomgang hvis den bare får stå og gå - det er først når jeg skal opp med turtallet at den gjør seg vanskelig...må liksom "lirke" den oppover i registeret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår