Gå til innhold

Kraftløs 2.3E

Ranger emnet


XJ12C

Anbefalte innlegg

Du har ikke noe "nødmodus" på din motor i den forstand! Hos deg høres det ut som at du mister signalet fra hallgiveren og til coilen. Du kan ha dårlig kontakt i en plugg, motorstyringen roter eller hallgiveren får seg et illebefinnende av og til.

99% sikkert ett av disse! ;)

 

BTW. Audi lider ikke av noen sykdommer (foruten første generasjon A4) :)

 

Du veit tydeligvis hva du snakker om Quattro73. Bøyer meg i støvet :pray hehe

De på Audi i Drammen har kommet frem til at det er hall-giveren inni fordelern som kødder. Men skulle de fikse det, "måtte" jeg kjøpe hele fordeleren sa de. Hvordan er dette egentlig? Er det ikke mulig å få tak i bare hallgiver uten fordeler?

Tenkte å fikse dette selv, nå som de har funnet ut hva det er. Ulyden kommer fra kassa, muligens ett bakre lager sier dem. Vannskelig å bytte dette lageret (manuell 5 trins)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter som jeg nå har fått vite, så skal det være ett kjent problem at det kan være dårlig jording til motor'n. Den går bla a via motorfestet. Er det dårlig jording, så kan visst hallgiveren få ujevn spenning, og dermed ryke!

Så nå har jeg jordet med en kabel til, og fikk tak i en brukt fordeler og byttet den. Virker bra foreløpig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om teorien med dårlig jording Quattro73?

Hvordan går det med bilen din nå XJ12C, funnet ut av noe?

 

Kjøper ikke den! Om motoren hadde hatt dårlig jording så ville det første problemet vært at du ikke fikk start på bilen. Dette på grunn av at startmotoren ikke ville gå rundt ;) Den har tross alt den samme jordingen som resten av motoren, og er den komponenten som definitivt trekker mest strøm.

En annen sak er at hallgiveren har egen jordledning og er separert fra resten av jordsystemet i bilen. Hallgiveren ha tre ledninger, en +, en - og en signalledning. Hallgiveren opererer i tillegg stort sett med 5 eller 10V, alt etter så.

 

Imidlertid så kan du ha brudd på en ledning til hallgiveren ;)

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke den! Om motoren hadde hatt dårlig jording så ville det første problemet vært at du ikke fikk start på bilen. Dette på grunn av at startmotoren ikke ville gå rundt ;) Den har tross alt den samme jordingen som resten av motoren, og er den komponenten som definitivt trekker mest strøm.

En annen sak er at hallgiveren har egen jordledning og er separert fra resten av jordsystemet i bilen. Hallgiveren ha tre ledninger, en +, en - og en signalledning. Hallgiveren opererer i tillegg stort sett med 5 eller 10V, alt etter så.

 

Imidlertid så kan du ha brudd på en ledning til hallgiveren ;)

:)

 

Okei, det høres jo logisk ut det du sier. Det kan ha vært brudd på en ledning til hallgiveren. Både fordi den vite plast-delen som skal holde ledningene på hver side i fordeleren var ganske porøs. Altså gammle saker oppi der. Men også fordi den ikke virket etter at jeg tok den ut og inn igjen etter å ha blåst rent magnetene for spon.

Kanskje dermed mistet kontakten bare fordi jeg har tatt i det.

Så enten kabelbrudd, eller dårlig hallgiver. Godt å ha en bil som ikke stopper lenger, og som ikke nøkker & kødder ved høyt turtall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg omsider funnet ut av de akutte problemene. Det var ledningen til lambdasonden som hadde lagt seg på eksosmanifolden og brent av isolasjonen. Den sorte ledningen som skal gi strøm til forvarming av sonden var helt av og en av de hvite var uten isolasjon og lå nok tidvis mot jord. Nå går bilen "ok"...føles som ytelsen ligger på ca 60 HK, altfor dårlig til 1 liter på mila, så jeg har mest lyst å kvitte meg med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg omsider funnet ut av de akutte problemene. Det var ledningen til lambdasonden som hadde lagt seg på eksosmanifolden og brent av isolasjonen. Den sorte ledningen som skal gi strøm til forvarming av sonden var helt av og en av de hvite var uten isolasjon og lå nok tidvis mot jord. Nå går bilen "ok"...føles som ytelsen ligger på ca 60 HK, altfor dårlig til 1 liter på mila, så jeg har mest lyst å kvitte meg med bilen.

 

Ja det, kan jo bli dyrt, bare det å finne ut hvorfor den ikke yter det den skal. Kompresjon i alle cylinderne er ok? Jeg skjønner meg ikke så mye på disse bilene, er så mye elektronikk og komplisert injection system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår