Gå til innhold

Fyllekjøring uten å kjøre?

Ranger emnet


olav22

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Var en gang i fjor vinter vi skulle drekke ute, kjørte til det stedet vi skulle drekke. For så å tataxi hjem og la bilen stå til dagen etter. Men det ble så kaldt etterhvert at vi satte oss i bilen å drakk med motoren på tomgang, men ingen av oss satt i sjåførsetet, for det fylte vi opp med masse klær, sekker, osv.. Hvordan hadde det blitt da hvis politiet hadde kommet mens vi satt der og drakk, kunne vi blitt tatt for fyllekjøring? Med tanke på at det ikke var mulig for noen og sitte i sjåførsetet og kjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang i fjor vinter vi skulle drekke ute, kjørte til det stedet vi skulle drekke. For så å tataxi hjem og la bilen stå til dagen etter. Men det ble så kaldt etterhvert at vi satte oss i bilen å drakk med motoren på tomgang, men ingen av oss satt i sjåførsetet, for det fylte vi opp med masse klær, sekker, osv.. Hvordan hadde det blitt da hvis politiet hadde kommet mens vi satt der og drakk, kunne vi blitt tatt for fyllekjøring? Med tanke på at det ikke var mulig for noen og sitte i sjåførsetet og kjøre..

 

Vel, de må jo bevise at bilen har blitt kjørt og hvem som har kjørt bilen, så her hadde det nok endt med mye piss og ingen dom. Men for å spare seg for mye undøvendig gnål, er det kanskje like greit å sette et klart skille mellom alkohol og kjøretøy ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

va no en person so vart dømt får et par år sida, han hadde sjofør, og sjoføren var inn på en bensinstasjon og kjøpte sei mat, men han hadde gløymt å ha på brekke so bile trilla framover, å purke såg det, å tok han som satt i passasjersete får fyllekjøring

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va no en person so vart dømt får et par år sida, han hadde sjofør, og sjoføren var inn på en bensinstasjon og kjøpte sei mat, men han hadde gløymt å ha på brekke so bile trilla framover, å purke såg det, å tok han som satt i passasjersete får fyllekjøring

 

Den dommen skulle jeg like å se :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va no en person so vart dømt får et par år sida, han hadde sjofør, og sjoføren var inn på en bensinstasjon og kjøpte sei mat, men han hadde gløymt å ha på brekke so bile trilla framover, å purke såg det, å tok han som satt i passasjersete får fyllekjøring

 

Det var slik at passasjeren løsnet brekket selv og fikk bilen til å trille etter det jeg husker. Det er litt annerledes.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Man snakker om å føre motorvogn i påvirket (beruset) tilstand, ikke om å sitte i den.

 

Det må være være hevet over enhver tvil at du faktisk har ført motorvognen mens du var påvirket for at du skal få bråk for det, det holder ikke at du har sitti i bilen etter å ha tatt deg en pils.

 

Det er imidlertid veldig dumt å sitte i en bil med varm motor hvis du har tatt deg en dram eller fem, da dette KAN skape klønete situasjoner.

 

jeg ble fratatt førerkortet etter å ha sittet bak rattet i min bil selv om motoren var kald.

bilen hadde stått parkert i over en time da politiet kom kjørende forbi,han snudde og kom tilbake og selv om min venn som hadde kjørt bilen til stedet vi sto parkert forklarte at han hadde kjørt var denne politimannen så bestemt på at det var meg som hadde kjørt siden jg satt bak rattet at det i rettsmøtet ble bestemt at jeg skal være uten førerkort til saken kommer opp eller til 1år fram i tid,denne politimannen har lenge vært ute for å ta meg,og han fikk meg til slutt,

jeg påkjærte kjennelsen til lagmannsretten men fikk avslag siden politimannens ord blir regnet som bevis utover enhver rimelig tvil.politimannen mente at min kamerat skulle ha sagt på stedet at jeg hadde kjørt,da jeg ville annmelde denne forklaringen fikk jeg beskjed at det ikke var mulig fordi den ikke fantes,eller fordi den var muntlig.min advokat fikk ikke saksdokumentene,

etter han etter lang tid hadde snakket med denne politimannen,sa han beklager,det er ikke noe å gjøre m saken.

hva er rettsikkerhet?

hva betyr det at loven er lik for alle?

hva betyr det at ingen skal dømmes uten bevis?

hva betyr det at tvilen skal komme tiltalte tilgode?

for meg er det tomme ord,

jeg har gjordt mine feil og er ikke redd for å innrømme det,

men det jeg har lært om rettsikkerhet og likhet for loven vet jeg fra nå av at det kun er en bløff,

min respekt og min tro på politi og påtale er forsvunnet for godt.

mycam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om å føre motorvogn i påvirket (beruset) tilstand, ikke om å sitte i den.

 

Det må være være hevet over enhver tvil at du faktisk har ført motorvognen mens du var påvirket for at du skal få bråk for det, det holder ikke at du har sitti i bilen etter å ha tatt deg en pils.

 

Det er imidlertid veldig dumt å sitte i en bil med varm motor hvis du har tatt deg en dram eller fem, da dette KAN skape klønete situasjoner.

 

for min del gjelder visst andre regler,

jeg ble fratatt mitt førerkort fordi jeg satt bak rattet selv om motoren hadde vært kald i over en time,

politiet som kjørte forbi snudde og kom tilbake anakelig for å se om han kunne finne en grunn til å ta meg siden han har hatt meg mistenkt for å være medskyldig i en sak mot en venn av meg som fandt sted i 2001,den gang fant han ingen grunn til å tiltale meg,jeg har ved flere anledninger bkitt fortalt at han skulle nok ta meg en gang,han klarte det til slutt,

politets ord om at jeg skulle hatt kjørt;selv om jeg ikke hadde kjørt til stedet vi sto parkert da han kom holdt som bevis utover enhver rimelig tvil.

jeg har mistet min tro på systemet,

jeg har mistet all respekt og tro på at det finnes likhet for loven,jeg vet at rettsikkerheten ikke gjelder meg

mycam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår