Gå til innhold

vurderer kjøp av ML/X5


m1chael

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en suv/4x4, og har kastet øynene på ML 270 cdi og X5 3.0d. Men jeg finner strengt tatt lite info om bilhold og bruktbilpriser på disse. Jeg søker derfor litt hjelp på dette forumet. Er det noen som har noen erfaringer, info om ML 270 cdi/ X5 3.0d så hadde jeg satt pris på litt tilbakemelding :)

 

Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en SUV i 350-400K klassen. I den prisklassen får en vel 2000/20003 ML, og 2001 X5 etter det jeg har erfart så langt.

Mine spørsmål er da:

- Er de svindyre å eie/drifte?

- Hva koster f.eks hovedservice?

- Hva anbefales i prisklassen 350-400K ?

- 270 cdi vs 3.0d?

- Hva er kjente svakheter og feil på disse?

- Hvorfor skal jeg velge ML kontra X5 eller omvendt?

 

P.d.d har jeg ikke spesielle preferanser for hverken ML eller X5 med tanke på merke. Jeg er på utkikk etter en driftsikker bil med komfort, og litt drag :) Hvilke årsmodeller anbefales i den prisklassen. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en norskeid bil, men hvis nøden er stor nok, eller at jeg ikke finner noen jeg liker her i Norge vil jeg vurdere import. Bør import vurderes i det hele tatt, eller bør en holde seg til norskeide biler. Jeg heller mere mot sistnevnte dog.

 

Jeg vet jeg får 2001/2003 mod. 270 cdi til ca 400k mot kun 2001 X5. Det er vel forsåvidt positivt.

 

Håper noen har no vettuge svar/hint å komme med.

 

Mvh m1chael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Vet ikke så mye om X5 annet en at den for så vidt er bedre en ML...

 

ML kan jeg si et par positive ord om uansett.

 

Skal du ha en ML 270 må du gå for 2002 modell eller nyere.

Etter 2002 ble ML modellene oppgradert og mange av problemene som hadde irritert eierne forsvant. Du kjenner i hovedsak en 2002 modell eller nyere på at den har prosjektor linser med klarglass og grøfte/tåkelys under disse i støtfangeren framme.

 

270 CDI motoren er en av de beste til denne biltypen og har veldig få typiske feil.

4 hjuls systemet fungerer meget bra og har minimal dekkslitasje.

Husk breie dekk ser kult ut men får bilen til å oppføre seg dårlig. Over 245 bredde går det dårlig med sporing og komforten.

 

Service og vedlikehold er relativt dyrt, men ikke så dyrt at det er store forskjellen fra andre SUV'er.

For å være helt ærlig hadde jeg heller tatt service selv da Mercedes oppererer med "livstidsforseglet" girkasse og fordelerkasse. Dette er den sikre dødsdom for disse kassene...

En ML er veldig enkel å skru på.

Tenker du videresalg i overskuelig fremtid blir det vel heller litt viktig med servicehefte og.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassa på ml'en er ikke forseglet på noen måte... kan repareres den også... værre med fordelerkassa men det er også veldig lite feil på de... har vært borti feil på fordelerkasse en gang og jeg har jobbet med mercedes i 3 år... husk på at kjøper du en norsk ml270 cdi som er under 5 år så har du norsk forbrukerkjøpslov i ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt :) Ble litt klokere nå. Tror ikke jeg kommer til å gå for spes. breie dekk i første omgang. Kommer til å bruke bilen til litt helgapendling. Noe breiere enn 245 tror jeg ikke det blir med det første. Regner med det blir litt testing av ML og X5 i løpet av en uke eller to. Foreløpig jobb og bo situasjon gjør at slikt desverre må planlegges..heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassa på ml'en er ikke forseglet på noen måte... kan repareres den også... værre med fordelerkassa men det er også veldig lite feil på de... har vært borti feil på fordelerkasse en gang og jeg har jobbet med mercedes i 3 år... husk på at kjøper du en norsk ml270 cdi som er under 5 år så har du norsk forbrukerkjøpslov i ryggen

 

Mercedes oppererte med begreped livstidsforseglede kasser i den forstand at de ikke skulle byttes olje på gjennom hele levetiden.

Har ingenting med reparering å gjøre.. Det er heller ingen feil på de annet en manglende service fra begynnelsen av.

Dette sørget for at levetiden til girkasse og fordelerkassene ble meget korte. Girkassen har ikke peilepinne og skulle ikke trenge spesiellt brukertilsyn.

 

Dette har de gått tilbake på nå.

Sørg uansett for å bytte olje på disse ved kjøp av bil da det er billig forsikring og ofte slurvet med hos Mercedes.

Har selv vert borti 4-5 tilfeller av ulyd i fordelerkasse fordi MB ikke hadde byttet olje i tide.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan ikke si så mye om x5'n da jeg ikke har kjørt denne så alt for mye, Men X5 er noe sprekere en en orginal ml270 (etter chip så er de så å si like). Men i de snart 2 årene jeg har kjørt ml så har jeg ikke hatt noen dårlige erfaringer. Sånn som Pyrox sier er det ekstrem lite dekkslitasje på disse bilene har satt på 20" å 305 dekk å syntes den ble bedre å kjøre enn med de orginale 17". Merker fint lite til sporing etc.

89 MB 190E

x: Opel Astra.

x: sierra

x: 5x MB 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 10 months later...

Hei!

 

Tar opp igjen en gammel tråd.

Jeg lurer på noen ting om ML'en, om noen kunne forklare drivverket på denne? Ser på bilder at det er tverrstillt motor, men noe serlig mer utover det vet jeg ikke.

 

- Er det noen sperrer på akslingene?

- Hvordan er fordelingen av trekk, er det 50/50 forran og bak?

- Hvordan er den på skikkelig norsk vinterføre?

- 02 Audi A4 1.8TQ

- 91 BMW 325iA

x 91 BMW 318i

x Audi A3 1.8 Ambition

x Renault Laguna 2,0RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår