Gå til innhold

Førerkortbeslag i 100-sone

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk først se filmen osv, så sa han dette blir nok beslag så la han frem noen paragrafer! Så stritta jeg ganske greit imot, så på en eller annen måte gikk det innpå han at jeg angra ganske greit:P Tok noen minus på km/h for å få det til den hardeste straffen men med lappen i behold! Hadde kappløp med de i minst 20 min, med finskjortene hengende i vinduene=P

AUDI a6 1.8T MTM steg3 limousine

xNissan 200sx S14 95 SOLGT

xE230 W210 Mercedes KONDEMNERT

xgolf 3 vr6 SOLGT

xGolf gti g60 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

UP visste meget godt at grensa lå på 141 når jeg sa hei til de på E18 rett syd for Drammen i april i år. Det var vel og merke to erfarne politifolk med en kvinnelig betjent på opplæring.

 

Canberra: Da var du rett og slett griseheldig. Det hender UP skriver hastigheten ned litt for å unngå førerkortbeslag. Men det er ikke ofte. Hold deg under 136 selv om forskriftene sier noe annet, for eksempel kan store 18' hjul på bil med 15' i vognkort gjøre speedometeret fritt for misvisning. Og faktisk vise for lite i virkelig stor fart.

x-'91 Mazda Mx5 1.6

x-'81 Golf 1 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at grensa for førerkortbeslag er 141 i 100-sone, men du får likevel forelegg (ikke forenklet forelegg, men forelegg - det kommer på rullebladet) for alt over 136. Litt spesielt... Men trikset er å holde seg under 136, som du sier, da slipper man unna med 7800 i forenklet forelegg og to prikker på førerkortet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg ble stoppet på E18 rett sør for Hanekleivtunellen i nordgåenderetning og mannen som jeg pratet med sa at førerkortbeslag der jeg kjørte var på 136 km/t.

 

Jeg ble målt til 115 km\t, og fikk 2600,- og 2 prikker som forenklet forelegg.

 

Var det han sa feil?

 

Han sa feil, ja. Dersom det var 90-sone klasse A ville førerkortbeslag blitt aktuelt ved 131, mens hvis det var 100 sone ville førerkortbeslaget vært aktuelt ved 141 km/t. Men her tar til og med UP feil, så det er dessverre ikke helt uvanlig ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet på E18 rett sør for Hanekleivtunellen i nordgåenderetning og mannen som jeg pratet med sa at førerkortbeslag der jeg kjørte var på 136 km/t.

 

Jeg ble målt til 115 km\t, og fikk 2600,- og 2 prikker som forenklet forelegg.

 

Var det han sa feil?

 

Huh? Fikk du to prikker for 115 km/t i 100-sona? Skal ikke få prikk før du gjør 16 km/t over i 70-100 km/t-grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble tatt på e18 nord for sande i 117 i 100 sona fikk 2800 i bot og 1 prikk. tror de har forskjellig oppfatning av reglene alle som en. bror min ble stoppt i 106 i 70 sona han fikk 7800 i bot men ikk en eneste prikk.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble tatt på e18 nord for sande i 117 i 100 sona fikk 2800 i bot og 1 prikk. tror de har forskjellig oppfatning av reglene alle som en. bror min ble stoppt i 106 i 70 sona han fikk 7800 i bot men ikk en eneste prikk.

 

Det er helt riktig at du skulle få 1 prikk for det forholdet. Men broren din hadde flaks ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Med stor iver leser jeg denne tråden for muligens å finne ut hvor mye trøbbel jeg har havnet i.

Ble tatt i Sverige på motorvei A 110kmt (laser).

Ble målt til 147kmt med resultat, 4 tusen vedtatt på stedet og saken ute av verden for polisen's del. Men de tok lappen, da svensk lov sier 30km over så mister du kjørerett fra 1-3mnd.

Länsstyrelsen får så førerkortet og sender det til norske myndigheter med en rapport. Jeg ble ikke annmeldt.

Hva skjer nå?

Er det opptil norske myndigheter å frata meg lappen for en viss periode?

Vi har ikke 110 grense i norge, hva kan de da legge som grunnlag for en inndragning?

Ser grensa for inndragning er ved: 90kmt=131 100kmt=141.

Vil da 110kmt=151?

Eller får jeg den i posten sånn uten videre?

 

Shitt happens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Med stor iver leser jeg denne tråden for muligens å finne ut hvor mye trøbbel jeg har havnet i.

Ble tatt i Sverige på motorvei A 110kmt (laser).

Ble målt til 147kmt med resultat, 4 tusen vedtatt på stedet og saken ute av verden for polisen's del. Men de tok lappen, da svensk lov sier 30km over så mister du kjørerett fra 1-3mnd.

Länsstyrelsen får så førerkortet og sender det til norske myndigheter med en rapport. Jeg ble ikke annmeldt.

Hva skjer nå?

Er det opptil norske myndigheter å frata meg lappen for en viss periode?

Vi har ikke 110 grense i norge, hva kan de da legge som grunnlag for en inndragning?

Ser grensa for inndragning er ved: 90kmt=131 100kmt=141.

Vil da 110kmt=151?

Eller får jeg den i posten sånn uten videre?

 

Shitt happens!

 

 

Du har jo allerede fått en straff, dobbelstraff er ikke lov, så du får neppe en bot til fra norsk politi.. lappen er jeg usikker på, men vil faktisk tro at de beholder den en stund, sånn for sikkerhets skyld:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede fått en straff, dobbelstraff er ikke lov, så du får neppe en bot til fra norsk politi.. lappen er jeg usikker på, men vil faktisk tro at de beholder den en stund, sånn for sikkerhets skyld:)

 

mvh oddi

 

Husk at forenklet forelegg ikke er en straff, kun et tilbud om å løse saken uten at det havner i registeret.. Ergo, forenklet forelegg og lappbeslag er lov, selv om lappbeslaget må gjennom en prosess i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at forenklet forelegg ikke er en straff, kun et tilbud om å løse saken uten at det havner i registeret.. Ergo, forenklet forelegg og lappbeslag er lov, selv om lappbeslaget må gjennom en prosess i Norge.

 

 

Joda, forenklet forelegg er straff. førerkortbeslag er ikke. Uansett om man kaller det forenklet forelegg, bot eller forelegg må man jo like herlig betale pengene, så det er straff uansett hva man kaller det:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenkelt forelegg er, som andre forelegg, for straff å regne. Straff er et onde som staten påfører en lovbryter i den hensikt at det skal føles som et onde, i disse tilfellene består straffen i at man må betale en slump penger.

 

Det havner imidlertid bare i politiets register over forenklede forelegg, ikke i Det sentrale straffesaksregisteret (STRASAK). Det vil altså ikke fremkomme på en politiattest, hverken vanlig eller utvidet, og vil ikke ha noen innvirkning på jobbsøknader, visumsøknader eller sikkhetsklarering.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår