Gå til innhold

Audin stopper

Ranger emnet


Zilla

Anbefalte innlegg

Har problemer med min 93`audi 100, 2,3l. Når bilen blir varm så jager den skikkelig på tomgangsturtallet og den driver å stopper. Det hender også at den stopper når den er kald men det skjer oftest når bilen er varm. Hvis jeg kjører som vanlig, trykker inn clutchen slik at turtallet går ned til tomgang så stopper ofte bilen, men ikke alltid. Jeg vrir på nøkklen og bilen starter umiddelbart. Har byttet 4 polet tempsensor men det hjalp meg ikke.

Har sjekket at det ikke er lekkasje i slanger rundt om i motorrommet med startgass. Hadde for en liten stund siden opp tomgangsventilen/regulator og gjorde ren den samt tilhørende slanger pga et annet problem.

Noen forslag til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp.sensoren med 4 poler har ingenting med dette å gjøre, den er kun til temperaturvisning og varsellys i instrumentpanelet! På undersiden av samme flens sitter det en temp.sensor som er til motorstyringen, mål motstanden i denne på varm og kald motor og sjekk at ledningen har god kontakt.

Tomgangsregulatoren din kan være årsaken til problemet. Prøv å plugge denne ifra og se hvordan motoren oppfører seg (forskjell).

På spjeldhuset ditt sitter det to mikrobrytere, en for spjeld lukket og en for spjeld fullt åpent. Når spjeldet er helt lukket er det regulatoren som skal styre tomgangen. Sjekk at den for spjeld lukket fungerer, du hører at det klikker i den ved betjening (sitter på undersiden). Mål med multimeter/ohmmeter for å verifisere kontakt, pluggen sitter like ved sammen med den for gasspjeldpotensiometeret!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Jeg kan prøve å bytte to-polet tempsensor. Jeg har tidligere tatt av og gjort tomgangsregulatoren og tilhørende slager rene. Jeg har også tatt av stikka på tomgangsregulatoren når bilen jager og det som skjedde var at motoren fremdeles jagde men på høyere turtall. Jeg hører microbryterne klikker men jeg har ikke målt de.

Hva syns du, kanskje tempsensoren er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår