Gå til innhold

Hva er galt når turboen lager undertrykk istedet for overtrykk?

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

En kompis av meg som har en 96 Opel Vectra 1.7tdi, vi syntes den gikk litt vel dårlig og gikk over noen punkter og når vi løsnet trykkluft slangen som går fra turbo og inn i innsugsmaifoilden, fant vi ut at turboen ikke gav noe trykk i det hele tatt, nei tvert imot, den sugde faktisk til seg luft.

 

Noen som har erfaring med dette? Rimelig "føkkt øpp" turbo?

Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by KalleDybvik

En kompis av meg som har en 96 Opel Vectra 1.7tdi, vi syntes den gikk litt vel dårlig og gikk over noen punkter og når vi løsnet trykkluft slangen som går fra turbo og inn i innsugsmaifoilden, fant vi ut at turboen ikke gav noe trykk i det hele tatt, nei tvert imot, den sugde faktisk til seg luft.

 

Noen som har erfaring med dette? Rimelig "føkkt øpp" turbo?

Det vil jo alltid suge til du får trykk nok på turboen da, men det vet dere sikkert...

Men er det så at den suuger?? mer og mer jo mere dere gasser på ??

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Det er vanskelig å få overtrykk ved vanlig rusing på en orginal turbobil, gi den belastning, så hjelper det nok...

Det jeg prøvde på min klønete måte å få frem oxo ;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt her, hehe, likte feil vei forslaget, men det er nok så enkelt, som G60 sier, at du ikke får bygget trykk uten belastning. Uten belastning, så er det vakuumet i motoren som er ute å leker med dere, ta en burnout og hold på en slange da, så får dere kjenne trykk! :)

 

Beste måten å sjekke turbo på er slark, kan ha litt radialt, men har du aksialt, dvs inn og ut slark, så er det boss, da går den dårlig og snart ryker den helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KalleDybvik

En kompis av meg som har en 96 Opel Vectra 1.7tdi, vi syntes den gikk litt vel dårlig og gikk over noen punkter og når vi løsnet trykkluft slangen som går fra turbo og inn i innsugsmaifoilden, fant vi ut at turboen ikke gav noe trykk i det hele tatt, nei tvert imot, den sugde faktisk til seg luft.

 

Noen som har erfaring med dette? Rimelig "føkkt øpp" turbo?

 

OKi, så det vil si at turboen suger luft??? Dermed går lufta inn eksosrøret, inn i motoren via eksosdelen på turboen, inn eksosventilene og ut igjen innsugsventilen, ut innsuget og blåses til slutt ut av luftfilteret??? :D

 

Da er det nok som Rack skriver. Turboen snurrer feil vei....

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nemlig.

Det lar seg rett og slett ikke gjøre :)

 

Motoren suger luft før turboen har fått bygget opp trykk, men turboen vil aldri kunne suge luft i den enden.

Da hadde jo lufta gått igjennom slangen, gjennom turbo og UT luftfilteret lol

 

Enten holder dere hånda foran feil slange, eller så er det virkelig noe skummelt på gang. Ring Fornemelse for Mord og spør om de kan ta med de 'klarsynte' hjelpe med et spesiellt tilfelle, det spøker i turbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

"Montere en ladetrykksmåler" kanskje hadde vert en ide...

 

Man må vel ha minst 4500rpm i fri for at den i det hele tatt skal komme seg opp til trykk istede for vakum..

Når jeg hadde turbo på golfen, hadde jeg 0,5 bar undertrykk, med vanlig kjøring fikk jeg ca 0bar og ved skikkelig gassing så hadde jeg nesten 0,7bar..

Dette var jo på en bensin bil, og den tdi`n lader vel ikke akkurat stort, så du må nokk guffe på litt ja ;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hehe nemlig.

Det lar seg rett og slett ikke gjøre :)

 

Motoren suger luft før turboen har fått bygget opp trykk, men turboen vil aldri kunne suge luft i den enden.

Da hadde jo lufta gått igjennom slangen, gjennom turbo og UT luftfilteret lol

 

Enten holder dere hånda foran feil slange, eller så er det virkelig noe skummelt på gang. Ring Fornemelse for Mord og spør om de kan ta med de 'klarsynte' hjelpe med et spesiellt tilfelle, det spøker i turbon.

 

Nå må du ikke skremme stakkeren, motoren vil naturligvis alltid ha et vacuum på tomgang, det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

Nå må du ikke skremme stakkeren, motoren vil naturligvis alltid ha et vacuum på tomgang, det er helt normalt.

 

Trur ikke du helt skjønner saken jeg :D

 

Han sier TURBOEN suger luft. Han har ikke sagt et eneste ord om motoren.

Ja, motoren suger luft. MEN IKKE TURBOEN.

Ikke i den enden hvertfall :)

 

Er du med nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Trur ikke du helt skjønner saken jeg :D

 

Han sier TURBOEN suger luft. Han har ikke sagt et eneste ord om motoren.

Ja, motoren suger luft. MEN IKKE TURBOEN.

Ikke i den enden hvertfall :)

 

Er du med nå? :)

 

 

Hehe, sånn jeg har forstått det, så har han tatt av en vacuum slange eller et eller annet på insuget, og så har det hvert et sug der, han forventet trykk pga turbo. Dette er altså helt normalt som jeg har forklart 2 ganger tildligere. Motoren hadde jo ikke gått dersom turboen blåste feil vei, noe som forøvrig også er fysisisk umulig med mindre det er bygget nye flenser så eksosen går inn på feil side at eksosturbinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår