Gå til innhold

birgerg: BMW E30 Cosworth - Bane/Moro-bil -Nå går'n

Ranger emnet


Birgerg

Anbefalte innlegg

sikker på at det ikke er lov til å ta ut eksosen i sida? kan du finne frem den paragrafen.

 

Teknisk reglement rallycross nasjonal som vi har planer om å følge sier

§ 3.4

"Eksosrør skal munne ut bak, bak karosseriets bakre begrensning og får stikke ut maks 15cm."

 

Mulig andre klasser har andre regler..

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Vi fikk levert to plater av 1mm Aluminium (2,25*1 meter) Planen er å bruke de til å kle bilen innvendig.

Denne helgen fikk jeg laget plater til sidene bak i bilen, pluss en dørside.

door_plate.JPG

 

rightside.JPG

 

Vi har tenkt å gjøre det enkelt når det kommer til håndtak til fordørene, vi tar rett og slett en løkke av sort nylon stropp og skrur fast. Vurderer også og jalla "flokke" dørsidene, få tak i sort tynn "bilstereo-filt og lime/trekke platene med. Men har ikke helt avgjort det ennå..

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itj ta å ødlegg en bmw E30 me å sett inn nå anna en bmw motor nei.

sei me koffer du ska jerra d????

å itj kom å fortell me at bmw he dårlie motora nei. vest du men e d så e d for at du itj kan å bruk en bmw motor.....

 

Har ikke noe med at BMW har dårlige motorer, bare det at det har blitt gjort 1000ganger før. Har vel bare lyst å prøve noe nytt, lage noe som skiller seg litt ut i mengden. Dessuten er Cosworth motorene billige å skremme noen hester ut av, i forhold til å turbo konvertere en 325motor.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått pakkepost fra usa :-)

intercooler.jpg

Det er en 31x12x3" bar-plate cooler, Core Size 24"X12"X3". 3" innløp og utløp.

Dette er etter min undersøkelser den største cooleren vi kan få plass til på normalt vis på E30'n

 

PS.. Ja den er kjøpt på eBay for en billig penge..

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Det kommer en update etter påske, skal prøve å få gjort endel. Håper på å få tilpasset girkassen på motoren, som ikke er helt enkelt. Pluss en masse annet

 

bra prosjekt=)... hvor ye hester tenker dere på da?

 

Vi har en T3/04E snurre, grønne dyser, "portet" topp og datasprut, så kanskje det kan bli 350 på hjula.. Er vel kanskje dysene som stopper det.. vi får se.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her er en liten update av hva som har skjedd i påsken.

 

Dette er et lite utdrag, siden alt ikke er veldig interessant, men de tingene tar ofte lengst tid.:bambam:

 

Et av hovedmålene var å få laget ferdig girkassen vi skal bruke, og om du har fulgt med så er den fra en BMW M3 3.0liter. For å få den til å passe på en Cosworth motor må det til noen tilpassinger. Så det vi gjorde var å skaffe et clutch-hus fra en cosworth, og stikke det av i en dreiebenk i riktig lengde. M3 kassen har ikke avtagbart hus, så da stikker vi av den også. Lengdene er nøye beregnet, sånn at lengden på splinen blir riktig inn i veiva på cosworth'n. Vi er så heldige å ha en god kompis som jobber på Intech Enteprises, de lager det meste innen mekaniske saker, så de har utstyret i orden.

 

Hele girkassen ble spendt opp i benken, noe som krevde litt spesial tilpasset verktøy for å får til. Vi lånte en havarert cosworth kasse ifra Øyvind Øverveen, han hadde vist en del av de. hehe. Så da fikk vi målt avstanden på splines, så vi fikk riktige avstander på den endelige kassen.

 

 

Her har dere Cosworth-kassen i dreiebenken, klar til å bli stukket av.

 

Cosworth-kasse-dreies.JPG

Her jobber vi oss igjennom gamle (overprisede) ford deler.. hehe

 

Cosworth-kasse-dreies3.JPG

 

Her lider M3 kassen samme skjebne

 

M3-kasse-dreies.JPG

 

Her er det ferdige resultatet, bare satt sammen for anledninger, siden vi ikke har fått TIG'et delene sammen ennå.

 

M3kasse-med-cosworth-hus.JPG

 

Vi har også laget vår egen variant av forsterkninger og stiving av støtdemper tårnene bak, Rørere er der for å forsterke profilen diffen er festet i. Som du kan se har vi også laget festet til diffen sterkere med 3mm stålplate.

 

forsarkning-tarn-bak.jpg

 

Støtdemper tårnene foran er også forsterket med rør inn til buret, her kan dere se innfestingene innenfra og utenfra

 

tarnstiver-inne.JPGtarnstiver-ute.JPG

 

Fester til stolene har vi også laget, dette bildet røper kanskje litt om fargen vi skal ha på bilen.

De er laget på denne måten på grunn at at vi er 3 førere på bilen, og må kunne flytte stolen rimelig lett. Det blir gjennomgående bolter gjennom gulvet som blir skrudd fra under siden. Det burde blir både solid og praktisk nok.

 

Stolfeste.JPG

 

Her er en smakebit på hvordan fører-miljøet kommer til å bli, synes det ser trivelig ut jeg

 

forer-miljo2.JPG

 

Dørene, som kommer til å bli noe av det eneste i blekk på denne bilen, trenger litt retting pluss at M3 ikke har noen lister, så sporet til listen må sparkles igjen. Heldigvis er dørene så godt som rustfrie..

 

retting-av-dor.JPG

 

Så har vi blitt ferdig i "baksetet", der vi har kledd dørsidene, bakseteryggen og hattehyllen med aluminiums plater på 1mm. Platene er limt med sikeflex og poppet. Alle skjøter og glipper er tettet med karosserikitt. så denne veggen burde være brannsikker og så røyktett som mulig.

 

ferdig-baksete-hattehylle.jpg

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så slettes ikke værst ut, er ikke noe stor Bmw fan og i alle fall IKKE noe ford fan, men dette prosjektet likte jeg:) Smart det med girkassa, blir spennende å se om det fungerer:) Lykke til!

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår