Gå til innhold

birgerg: BMW E30 Cosworth - Bane/Moro-bil -Nå går'n

Ranger emnet


Birgerg

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når begynner isetting av motor i bil da?

 

Akkurat når det blir vet jeg ikke. vi må sette sammen motor og girkasse først. siden girkassen er fra en 3.0l M3 må vi maskinere litt. og Bunnpannen må tilpasses og hel sveises også. Pluss at motoren må settes sammen. Så vi har mye jobb før den skal i. :-)

Men jeg håper med det skjer iløpet av høsten.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du sveise på bunnpanna?

 

Som lurepåmye sa så funker det fint.

Grunnen til vi må gjøre det er for å kunne plassere motoren der den bør og må være. Den originale panna er fra en 4x4 og uansett vil traversen bli i veien.

 

Vi vil kappe vekk drivakselen og brakketene til denne, pluss å tilpasse pannen så den går klar av traversen.

 

Det blir det jo jævlig mange hull som vi må tette :tannløs:

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt inn felger!!! :cheers:

 

Kom over noen BBS felger på finn.no. Så nå kommer vogna til å stå på BBS RX 215 (7 1/2 x 17")

 

bbs_1.jpg

 

De er brukt og ikke 100% strøkene, men kommer sikkert ikke til å bli noe bedre av noen turer i sandfella heller :drive2

 

Blir ikke disse tøffe på en E30 da?

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget forsterkninger til støtdemper tårnene foran. Disse er originale på E30 cabriolet, og plater kan bestilles fra GS eller BMW. Men det er både billigere og morsommere å lage det selv.

taarn-forsterkning-1.jpg

taarn-forsterkning-2.jpg

Her er platen tilpasset og klar til å sveises.

taarn-forsterkning-3.jpg

taarn-forsterkning-4.jpg

Ferdig sveiset og sparklet, ble jo ikke så aller verst.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nå er det på tide å børste støvet av denne tråden.. Det har jo skjedd litt siden sist.

 

Vi har byttet hjullager rundt hele bilen, siden de ikke var noe å skryte av lenger. Til sånt er KOED i Danmark vår venn, siden lagere i Norge av en eller annen grunn koster det hvite ut av øyet.

Alle 4 lagere fikk vi for det samme som et forhjulslager ville kostet i Norge. Go figure..

 

Vi bygger denne bilen etter regelverket til Norges Bilsport Forbund, så vi ved en senere anledning kan få den godkjent for løp skulle vi får lyst. Derfor har vi fått TIG sveiset alle skjøter.

rollcage_front.jpg

Buret vi har i bilen er et selvbygger bur, kjøpt av en fyr mellom Hamar og Elverum, han har gode priser og god kvalitet. Alle rørene er 40mm 2mm gods kaldttrukkede og sømfrie rør. bortsett fra hovedbøylen som er 50mm.

Siden vi skal ha passasjerstol i bilen må vi ha komplett kryss og rør i begge døråpninger.

rollcage_side.jpg

I tillegg til det påkrevde buret, skal vi ha avstivere frem til støtdemper tårnene og rør for å stive av traversen differensialen bak er festet i bak.

read_member_reinforcement.jpg

Som du ser har vi montert et stagg mellom armene på bærebrua.

Dette hindrer den i å vri seg under store belastninger. Denne typen forsterkninger er brukt i mange E30 som gikk i rally og racing.

Read_swatbar_mount_reinforcement.jpg

Festet til krengings-stagget har alltid vært et problem og svakt punk på E30. Derfor forsterket jeg festet med en 3mm stålplate, tror noe annet gir seg før den gjør det nå. 3mm er antagelig overkill, men det var det jeg hadde for hånden der og da...

 

 

Vi fjernet den originale baksete pannen, delvis for å lette bilen og for å gi mer plass til eksospotter.

Det var i utgangspunktet planen å ta ut eksosen foran høyre bakhjul, men siden vi fant ut at det ikke er lov i følge bilsport forbundets regler, ble det ikke noe av. I følge de må eksosen komme ut bak bakfanger/plate.

 

Vi kan jo ikke kjøre rundt med et diger hull i bilen, så vi fabrikkerte et nytt gulv av 1mm stålplate.

tunnel_reinforcement.jpg

for å skape mer stivhet i tunnelen laget vi en krave rundt den, den gir også et bra underlag å sveise platen til.

tunnel_reinforcement_welded.jpg

Sånn ble det etter platen var knekt og tilpasset, ikke så halvgal knekk i og med vi ikke har noen plate knekke, men det er utrolig hva en får til med en verkstedbenk, stål profiler, 2x4 og noen tvinger.

rear_flor2.jpg

Her er gulvet ferdig installert, med bokser på sidene, Det som mangler nå er å tinne skjøtene og pusse hele platen før jeg tar på en strøk grunning.

flor_sidepanel.jpg

Side kassene er laget for å gå klar av hovedbøyla, pluss at hullene for boltene til bakstillingen måtte bevares. der la jeg bare på en avstandshylse mellom den nye plata og rammevangen.

 

Mulig vi blir å legge på noen tynne profiler på undersiden av platen for å stive den opp senere.

 

Synes det hele ser litt mer racing ut nå, det er jo ingen bakdel.. hehe

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår