Gå til innhold

Avensis D4D 2003-mod

Ranger emnet


papo1

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp kjøpt meg en avensis d4d stv sol fra Tyskland.

Lurer på om brukerhåndboken i engelsk/norsk-versjon fins til bilen på internet? Den jeg har nå er selvfølgelig på tysk, og det forstår jeg ikke mye av. Hvilken olje bør jeg bruke på bilen og hvor ofte bør man skifte olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Fikk tak i fra Toyoya Haugesund:)

 

Noen som vet hva det koster og få montert dieselvarmer på bilen min?

 

 

Altfor mye, og det er ikke verdt det. Det kommer litt an på om du har en forvarmer montert i bilen din fra før.

Har du en knapp i bilen som gjør at bilen starter å blåse varmluft allerede etter to-tre minutter har du en forvarmer.

 

Da slipper du unna med ca. 12 lapper. hvis ikke er det nærmere 20

 

Slik var det hvertfall på min bil

 

Men, varmeren bruker mye strøm. Så du skal kjøre minst like mye som varmeren står på for ikke å lade ut batteriet. Og enda mer når det er kaldt.

Så jeg har erfart at når det er 10 minus eller mer og du har varmeren på i 30 minutter, bør man kjøre minst tre kvarter.

 

I ti minus holder det ikke å varme i 30 minutter heller.

 

Også bør man kjøpe seg en "booster" til batteriet, den har jeg brukt tre ganger på en vinter allerede.

 

Hadde jeg gjort valget om igjen ville jeg kjøpt en komplett defapakke til 7-8 tusen og klær for resten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn på området... ;)

Men hvordan vet en at en har dieselvarmer. Jeg har en knapp på venstre side av rattet som jeg lurer på om ikke kan være noe slikt...

 

Kan noen bekrefte det?

 

Du kan jo for eksempel sjekke instruksjonsboka :) Men joda, det høres ut som en logisk plassering.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har webasto med fjernkontroll og timer i min Avensis! Funker som bare det! Fantasisk deilig å ha nå når det går mot kaldere tider.

 

Og Webasto går på disel... ikke batteri :)

 

Jeg har null peiling på pris da den satt på når jeg kjøpte bilen...

 

Øystein

 

 

Varmeren går på diesel ja, men vifta i bilen går på strøm;-)

 

Skulle ikke tro den bruker mye men det er nok til å tømme batteriet hvis man bruker den for mye på kalde dager uten å kjøre tilstrekkelig etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva det diodelyset er til? Har sett det blinket en gang, men vet ikke hva det betyr. Finner heller ikke noe i instruksjonsboka. Bilde061.jpg

 

Aner ikke hva det lyset er godt for, men sjekk om det blinker når du bruker blinklysene...

Tror det gjør det til en kompis sin Avensis.

1987 Toyota Supra 2.5TT. 1991 Totoya Celica GTI. 2004 Toyota Avensis. 2002 Toyota Mr2 mk3 (x). 2001 Lexus IS200 sport (x.

)Noe du lurer på om Toyota: http://www.ts-ogn.no/phpBB3/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, Gutter..

 

Jeg har samme modellen. Da 100% norsk..

For 1 år siden stod jeg mellom å velge defa (den nye med fjernkontroll) eller dieselvarmer (ikke webasto).

 

Jeg gikk for dieselvarmer - og grunnene er;

 

1.

fordi at jeg glemmer å sette i den ledningen forran, og da hjelper det ikke enn hvor bra dette defa anlegget er.

(og ja, jeg er ikke glemsk, hehe, men jeg vet fra erfaring at slik blir utelatt og så står man der med kald bild. Og det er nettopp de 2-5minuttene det tar å gå ut, få på seg skoa, åpne garasjen eller finne ledningen i snøen som jeg ikke vil slippe.

 

2.

Bilen min har formvarmer, og jeg slapp med å bare betale 12000,-

(sinnsykt mye penger) men å tenke på at både komfor og bilen har det sååååå mye bedre - synes jeg det er verdt det.

 

3.

Man får forvarmeren med fjernkontroll, koster skjorta!! (3000,- Sinnsykt overpris og jeg forventer god levetid på disse produktene.) På fjernkontrollen kan jeg se temperatur i bilen og samtidig fjernstarte varmeren innenifra når jeg sitter ved frokostbordet - nYdEliG :-)

Utrolig digg på hytta før man skal opp i skibakken.

 

....den bruker svært lite diesel for å varme opp, hvor mye har jeg ikke tall på.

 

..men jeg synes at valget for min del dreier seg 99% om punkt 1 - hvor jeg glemmer å sette i ledningen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som et siste tips (og meget smart etter min mening, kremt ;) )

 

Så anbefaler jeg å montere en Ctek batteri lader!

http://butikk.naf.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=424008080&pf_id=NO-527000&dept_id=NO-239

(får også kjøpt en modell hos clasohlson som også funker, Cafir heter den)

Utviklet i sverige og er en smart batteri lader = sjekker batteri nivå, lader opp.. og vedlikeholdslader.

At den er koblet til batteriet har svært liten betydning da den bruker _meget_lite (les: ~ingenting) strøm.

 

Jeg har montert denne fast i bilen, fast til batteriet - og med en overgang (loddet selv) til en defa plugg. (dog har jeg kjøpt en biltema plugg, men anbefaler _ikke_ disse da den fjæren ruster og har lest for å løsne. Tydeligvis ikke sinkbelagt ;( )

Så kjøp en defa plug - så veit dere at det ikke ruster.

 

Nå jeg jeg da altså bare kjøre bilen hjem og av og til koble til ledningen (når jeg husker det, hehe) og bilen lader seg.

 

Om dette var nyttig lesning, setter jeg pris på noen kommentarer :D

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte olje: Jeg bruker biltema 5W50 (ja Biltema) og vil hevde at bytter du ofte nok er det like bra om ikke bedre for motoren din!

 

Bytt ved 10000km (det gjør jeg)

 

Bilolje er den VITALE_NØKKELEN til bilens:

- levetid

- "start problemer" (seig olje gir mer slitasje etc..)

- during

 

Etter å lest opp og ned i mente på forskjellige engelske sider, så har jeg funnet ut at bilprodusentene setter jo en - standard for når du bør bytte olje - og da er det jo klart at bytter man oftere, nyter bilen MYE bedre av dette.

 

Faktisk vil jeg hevde også at etter oljebytte fra original "Toyota motorolje" til "Biltema-olje" "duret" motoren mye mindre også! (dog hadde jo bilen gått 10000km olja og det er jo kanskje en selvfølge at det blir penere lyd i motoren)

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Og som et siste tips (og meget smart etter min mening, kremt ;) )

 

Så anbefaler jeg å montere en Ctek batteri lader!

http://butikk.naf.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=424008080&pf_id=NO-527000&dept_id=NO-239

(får også kjøpt en modell hos clasohlson som også funker, Cafir heter den)

Utviklet i sverige og er en smart batteri lader = sjekker batteri nivå, lader opp.. og vedlikeholdslader.

At den er koblet til batteriet har svært liten betydning da den bruker _meget_lite (les: ~ingenting) strøm.

 

Jeg har montert denne fast i bilen, fast til batteriet - og med en overgang (loddet selv) til en defa plugg. (dog har jeg kjøpt en biltema plugg, men anbefaler _ikke_ disse da den fjæren ruster og har lest for å løsne. Tydeligvis ikke sinkbelagt ;( )

Så kjøp en defa plug - så veit dere at det ikke ruster.

 

Nå jeg jeg da altså bare kjøre bilen hjem og av og til koble til ledningen (når jeg husker det, hehe) og bilen lader seg.

 

Om dette var nyttig lesning, setter jeg pris på noen kommentarer :D

 

/ Stig Henning

 

 

Har du noe bilde av dette?

 

 

Jeg har den samme varmeren som du har og har funnet ut etter noen ganger med stor røykutvikling (folk kommer løpende å skriker at bilen min brenner.....hehe) fra motorrommet at noe må være feil med monteringen av varmeren.

Den skal inn på reparasjon og da får jeg se om den er blitt noe mer effektiv enn den var før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår