Gå til innhold

Ungdom bør få førerkort på prøve...?

Ranger emnet


Ghost.

Anbefalte innlegg

Sant nok.

 

Men unge lovende (?) sugekopp er så usannsynlig usaklig i sine påstander at jeg bare MÅTTE fyre ham opp litt :-)

 

Visst er jeg enig i at det ofte fokuseres alt for mye på ungdom kontra andre som ikke burde ha vært i trafikken (fyllekjørere, gamlinger uten gangsyn), men det betyr ikke at ungdom ikke gjør mye galt i trafikken.

 

For øvrig er all argumentasjonen hans tuftet på egen synsing, og avissakene han refererer til gir overhodet ingen "hjemmel" for hans påstander, for de sier ingenting om alder på de involverte og hvem som har skylda.

 

Takk :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok Gutter enda en NYHET men denne er faktisk LITT dårligere...

og dette stter saken vi diskuterer her i veeldig dårlig lys

 

http://www.ba.no/nyheter/politinotiser/article2923154.ece

 

:shake

RIP

 

Victor døde av smellet ja.. Han grisekjørte noe så innihelvete, og det smalt sikkert i 180 med berlingoen.. Det er verken bremsespor eller noe på stedet, noe som tyder på at han sovnet bak rattet.

 

RIP Victor

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

 

Men unge lovende (?) sugekopp er så usannsynlig usaklig i sine påstander at jeg bare MÅTTE fyre ham opp litt :-)

 

Visst er jeg enig i at det ofte fokuseres alt for mye på ungdom kontra andre som ikke burde ha vært i trafikken (fyllekjørere, gamlinger uten gangsyn), men det betyr ikke at ungdom ikke gjør mye galt i trafikken.

 

For øvrig er all argumentasjonen hans tuftet på egen synsing, og avissakene han refererer til gir overhodet ingen "hjemmel" for hans påstander, for de sier ingenting om alder på de involverte og hvem som har skylda.

 

Takk :-)

 

 

Alle kan gjøre noe galt i trafikken. Spiller ingen rolle om det er en 18-åring eller 70-åring. Ulykker skjer hele tiden dessverre.. Ikke gidd å sitte å krangle med Sutrekopp, for det hjelper ikke..

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at dette har vært utprøvd i USA og Canada med hell. Men forskjellen er at man kan ta førerkortet opptil 4 år tidligere der borte. Det mest vanlige er 16 år.

97' BMW 520i Touring, 05' Skoda Fabia (solgt), 98' Opel Vectra (solgt), 97' VW Polo (solgt), 92' Seat Toledo (solgt), 85' Mitsubishi Colt (skrapet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre noe galt i trafikken. Spiller ingen rolle om det er en 18-åring eller 70-åring. Ulykker skjer hele tiden dessverre.. Ikke gidd å sitte å krangle med Sutrekopp, for det hjelper ikke..

 

Skjønte det, og derfor slutta jeg å diskutere med ham.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre noe galt i trafikken. Spiller ingen rolle om det er en 18-åring eller 70-åring. Ulykker skjer hele tiden dessverre.. Ikke gidd å sitte å krangle med Sutrekopp, for det hjelper ikke..

 

hadde victor en eldre bror ?... hvis du kjenner han ?

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde victor en eldre bror ?... hvis du kjenner han ?

 

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på.. Så kun at det var foreldrene hannes som var i minnestuden i går.. Faren hans spilte saksofon mens han gråt og greier :( :(

 

Men om han hadde en eldre bror vet jeg ikke.. Var god venn med han, men han snakket aldri om familie eller noe sånt..

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde få det for 10 år av gangen.... Da blir vi kvitt de som er "mørketallene" i det henseendet at de kanskje sto for grunnen til at "grisekjøringen" hendte. Hvor mange av de ulykkene som skjer i dag som er linket til "han kjørte fort/grisekjørte/kjørte forbi" er det som kan (hvis man går langt nok tilbake i hendelsesforløpet) faktisk linkes til at grunnen til at "han kjørte fort/ forbi / etc) er fordi han har ligget og skrubbet bak en "trygg sjåfør" som lå 15 under i den sona fordi han for all del ikke ville ha fartsbot...for det er jo dyrt...og ulovlig...

 

Jeg betviler at konklusjonene i en sak hvor sånt kan ha vært grunnen trekkes ut noe lenger enn til "Han var ung,og likte nok å gasse....der er grunnen. Karen han kjørte forbi rett før ulykken bekrefter dette"...når grunnen til at han gasset forbi kanskje var at han hadde ligget og trykket bak sinka lenge nok til å bli irritert. Og da går det kanskje litt fort noen km...for da føler man at man kommer seg frem med litt hastighet.

 

Og man får frisket opp det man burde kunne + lært det som er nytt. Senest i går så jeg en som la seg feil (og holdt på å dulte i andre som plasserte seg riktig) i 3 rundkjøringer på rad... Gi karen ett oppfriskingskrav i posten,han var greit over 50 (silverback).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at ungdom kjører ut litt "aggresjon" eller hva jeg skal kalle det, de første ukene med førerkortet. Dette er etter min mening den farligste perioden. Jeg hadde en slik periode, men hadde heldigvis bare en Golf II så de store hastighetene ble det vel aldri.. Nå som jeg har blitt eldre mentalt (og hatt lappen i ett år) har jeg skjønt at det ikke er vits å kjøre tulling på veiene, da de ofte er av dårlig kvalitet og du utsetter så mange andre enn deg selv for fare. Selv om DU kanskje ikke kjører av veien på en rett strekke i 150km/t, vet du aldri om de lysa borte i horisonten for eksempel er en gammel mann som holder på å sovne bak rattet..

 

Dette var selvfølgelig bare et tenkt skrekkscenario, men ting som dette kan bli skjebnesvangert og derfor syns jeg ungdom burde klare å beherske seg. Tenk deg en ekstra gang om før du gasser på og foretar drøye forbikjøringer; neste gang kan det være deg og dine nærmeste det går utover. Dette høres kanskje absurd ut fra en 19-åring som kjører 200SX, men dette mener jeg helt seriøst. Jeg kjører meget sjeldent fort på offentlig vei, og kun når det er "klart". Dette beviser at ingen er perfekte, men at alle kan gjøre en innsats.

 

Og bare sånn til slutt; dere som kjører "svin" med passasjerer i bilen.. SKJERP DERE. Da begynner vi virkelig å snakke konsekvenser om du kjører av veien.

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som tror blindt på statistikker; i 99% av tilfellene er de bare fiksjon og BULLSHIT! Legger dere merke til det at under alle meningsmålinger i dag, f.eks "3 av 4 nordmenn snuser", "2 av 6 nordmenn vil ha seksuell omgang med en hest" etc. etc. så står det med liiiiiten skrift nederst:

 

"Gjennomførst av [sett inn navn] på [1000 - 1700] personer"

 

De kan ikke gi ett skikkelig bilde med en statistikk med mindre de faktisk spør alle millionene med mennesker som finnes i Norge. Dette baseres rett og slett på det at alle mennesker er forskjellige, og det er ett VELDIG forskjellig miljø i Oslo som i en bygd, eller mindre by, som Molde eller Ålesund.

 

Og folk som dør i trafikken? Det er helt normalt. Folk har gjort det siden bilen ble lagd. Greit at man vil senke tallene, men UANSETT hva trygg trafikk\staten gjør, endrer det ikke det faktum at det er folkene som sitter bak rattet i bilen som er sakens kjerne; uansett hva lover de setter inn kan de ikke forhindre at noen idioter velger og kjøre svin.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som tror blindt på statistikker; i 99% av tilfellene er de bare fiksjon og BULLSHIT! /QUOTE]

 

Kan du vise meg den statistikken som sier at 99 % av statistikk er fiksjon og BULLSHIT? Hvis den finnes, er det i følge dine beregninger 99 % sikkert at den bare er fiksjon og BULLSHIT :-) Eller er det nettop denne ene statistikken som utgjør den ene prosenten med sannhet? :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår