Gå til innhold

Grunnarbeid før hellakering

Ranger emnet


Audisb4

Anbefalte innlegg

Hei

skal hellakere min audi 90,og han som skal lakke den er på ferie.Grunnarbeidet skal jeg ta selv,Men har ikke anelse om hva slags papir jeg skal begynne med.takker for svar;)

 

vill anbefale 240 våtslip først så grunne og bruke 800 (evt 1000 om du skulle ha det finere)våtslip der etter^^

BMW E34 520i Excuetive

 

-X-BMW E36 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bart metall der, ville jeg ikke våtslipa. Sparkel trekker til seg vann, vannet trekker seg utover på flata, og poff, så løsner alt grunnet rust under. Men der det er lakk, kan du jo matte med våt.

 

Sånn jeg har sett brukes P400 våt ved lakkering av base/klarlakk, og P500 våt ved lakkering av tett farge. Altså siste finpuss etter fyller!

 

Hvis du leser databladene på lakkproduktene som brukes, så kan du se hva anbefalt korning er for at det skal sitte best osv...

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bart metall der, ville jeg ikke våtslipa. Sparkel trekker til seg vann, vannet trekker seg utover på flata, og poff, så løsner alt grunnet rust under. Men der det er lakk, kan du jo matte med våt.

 

Sånn jeg har sett brukes P400 våt ved lakkering av base/klarlakk, og P500 våt ved lakkering av tett farge. Altså siste finpuss etter fyller!

 

Hvis du leser databladene på lakkproduktene som brukes, så kan du se hva anbefalt korning er for at det skal sitte best osv...

 

sorry...:D

 

DU bør holde deg til Automatiker yrke...

 

Står ingenting i databladene om hva som er godt grunnarbeid eller ikke....

 

Å slipe med 400-500 føre lakking...NOT!

 

1000-1200 og vann med dagens elemdige vannmaling...:partyon:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

skal hellakere min audi 90,og han som skal lakke den er på ferie.Grunnarbeidet skal jeg ta selv,Men har ikke anelse om hva slags papir jeg skal begynne med.takker for svar;)

 

ja...

 

Akkurat som å skulle bygge hus....

Å komme slepans med ett digert grantre på torvet å si....

 

Hvordan skal jeg nå gjøre for å bygge meg ett hus???:partyon:

 

......

Du fra spøk til allvor...

Om du ALDRI har gjort slikt arbeid,

ikke demontert /montert deler på bil før,

ikke har utstyr,

ikke har kunskap....??

 

 

Da BØR du vente på lakkeren så han kan hjelpe deg så du kan bli rettleda på en bra måte...

 

om du VIL gjøre det selv...

Ja da får du lese godt gjennom trådene som er sticky på toppen av Lakk og Karosseri...

Begynn der....

 

For grunnarbeid på en bil handler ikke bare om å matte den blanke lakken...

En Audi som du har er full av ting og tang som må fikses og legges fyller over før du kan ta den endelige siste finpussen.

 

(Dette var en tanke til ALLE nybegynnere....)

Ikke ALLTID smart å gjøre ting billings mulig..kiddie

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry...:D

 

DU bør holde deg til Automatiker yrke...

 

Står ingenting i databladene om hva som er godt grunnarbeid eller ikke....

 

Å slipe med 400-500 føre lakking...NOT!

 

1000-1200 og vann med dagens elemdige vannmaling...:partyon:

 

gjorde det i mine hvertfall. Sto hvilke papir som er anbefalt før påføring av produktet, og etter!

 

 

Er vell sikkert forskjell på den nye vannmalingen og den gamle løsemiddellakken... Og en lakkerer jeg pratet med, sa at fyller våtslipes med p400 så 2k lakk.Men nå har jo forskjellige lakkerere forskjellige meninger også da...

ok, skal ikke blande meg;D SORRY:P

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=)

This is the way bitches ride!

 

http://www.effektlakk.no

 

Våler 23-25 mai!!!!! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=)

 

 

Så da mener du at etter EN slik jobb...

 

Gjør oss her på forumet med en del erfaring, til tullinger som egentlig ikke VET noen ting...:hello:

 

Om du ble skikkelig fornøyd...

Ja, det sier vel ikke NOE om resultatet ble 100% eller ikke?

 

Om du lar deg trekke på nå... så er det meningen...

MYE ironi her...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert like mange måter og slipe ned bil på som det finnes lakkverksteder, men 1200 og vann? nesten ingen lakkerere sliper med vann lenger.. 500 tørt som siste på hele deler med fyller, vannbase og klarlakk..da mener jeg med rondell og ikke for hånd. vannbasen er ikke så glad i ett alt for fint underlag, har snakket med et lakkverksted som faktisk har slipt ned med grovere papir , men da har de brukt non sanding før lakkering.

kjør hardt kjør stil kjør amrikansk bil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få hakeslipp nå, men da jeg pusset ned min bil for en mnd siden før den skulle lakkes, så brukte jeg 240. Jikk over til 1200 etter at det værste av gammel TYKK lakk var borte. Ikke noe våt sliping i det heletatt=) Og skal si deg resultatet er så kanon bra :D Skikkelig fornøyd jeg ja=)

 

atte.. du hoppa rett fra 240 til 1200? og hvorfor slipa du bort gammel lakk? ettersom den var tykk så må den ha vært fin å rettslipe etter... Jeg sluttsliper med 320 før nonsanding og 600-800 før base. med rondell såklart. har enda ikke hatt problemer med sliperiper og ettersynk ved bruk av vannløslig lakk...

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dårlig grunnarbeid fører som regel til MER jobb for oss som jobber med dette, det sparer man ikke penger på. Selvfølgelig så kan det jo gjøres og bli billigere for den som skal ha lakket bil, men da må man jaggu regne med at resultatet mest sannsynlig ikke blir som man vil.

Uansett, min fremgangsmåte ved grunnarbeid er som følger:

 

-Demontering av ting som ikke skal lakkes

-Går rundt bilen og markerer småbulker

-Pakker/maskerer opp bilen og det som ikke skal lakkes

-Sliper over småbulkene/småsår med 240 (bare det området der bulken er, ikke hele bilen)

-Sparkler over småbulkene/sårene

-Klosser ned sparkelen med 240, evt 240 med sliperondell

-Sliperondell og 320 over områdene som skal legges füller på

-Så sliper jeg fülleren med rondell og 500 papir med en myk pad på rondellen

-Kriker og kroker slipes ned med 500 eller klutes ned.

 

Vil anbefale å la det siste være, altså füllersliping. Det kan du overlate til lakkereren, i værstefall vil han sikkert slipe den kjapt ned og legge ny füller på.

Uansett så er det mange måter å gjøre dette på, dette var ihvertfall min fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår