Gå til innhold

skuffet over Subaru

Ranger emnet


qwer993

Anbefalte innlegg

Kjøpte for 6 måneder siden av min far en Subaru Legacy 1995-mod som kun hadde gått 87000km (nå 91.000), hadde alle servicer, ingen skader osv. Har nå hatt bilen på rutinemessig eu-kontroll og fått den store overaskelsen: Må ut med 10.000kr! Hvordan kan det være mulig?

 

1) En gummimansjett ved overgangen mellom forhjul og drivaksel hadde røket. Akselen under mansjetten er delvis ødelagt. Pris rundt 7000kr. Hvordan er det mulig at mansjettene ikke er blitt rutinemessig skiftet på verksted? Hvorfor får man ikke tydelige advarsler om at mansjetter eldes og råtner og må skiftes etter feks. 10 år? Hvem svikter, Subaru Norge eller verkstedet? Selv er jeg ikke videre bilkyndig, og vet ikke engang at gummimansjetter er en problemstilling.

 

2) En elektronisk føler måtte byttes da bilen enkelte ganger ikke ville starte (har skjedd tre ganger). Pris 3000kr. Hvilken kvalitet er det egentlig på elektronikken i biler? Aktuell bil har stått tørt i garasje i alle år. Dårlig kvalitet er min konklusjon.

 

Alt i alt er jeg veldig skuffet over Subaru. Bilen er passet godt på, og vedlikeholdt så godt som eierene har kunnet. Og så skjer sånt. Det skal ikke være mulig, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo en del ann på kjørestil, og hvor lang tid en bruker på å oppnå de forsjellige servicene

Om du bruker 3 år før bilen har gått så langt at du skal på sjekk så er det vanseklig å oppdage slikt.

Og de på verkstedet tar med timesbetaling på sikkert 600kr timen der de klør seg i ræva å røyker halvparten så om du kan skru så sparer du massevis på det.

Og DU burde legge merke til at en foring er ødelagt for de forsvinner ikke akkurat stille da smeller det ofte i delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welcome to the real world. En mansjett kan ryke av mange årsaker, f eks en spiss stein. Hvis et verksted skal skifte alle deler som kan gå i stykker, eller er litt slitt på en 12 år gammel bil så stakkars kunder. Man skifter ikke deler som ikke er defekte på en så gammel bil. Nå sier du ikke noe om hvor lenge siden bilen var på service sist, men de hadde nok bemerket det hvis mansjetten var defekt da

 

Ang føleren så er det vel så som så med det meste innen elektronikk når det er 12 år gammelt. Hvor gammel er PCen din? TVen?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo en del ann på kjørestil, og hvor lang tid en bruker på å oppnå de forsjellige servicene

Om du bruker 3 år før bilen har gått så langt at du skal på sjekk så er det vanseklig å oppdage slikt.

Og de på verkstedet tar med timesbetaling på sikkert 600kr timen der de klør seg i ræva å røyker halvparten så om du kan skru så sparer du massevis på det.

Og DU burde legge merke til at en foring er ødelagt for de forsvinner ikke akkurat stille da smeller det ofte i delene.

1.En drivakselmansjett er ikke akkurat veldig avhengig av kjørestil

2. De aller aller fleste biler har en serviceintervall på mellom 15 og 30000 km, eller en gang i året

Det som oppnås først altså.

3. Bare si fra en dag du vil være med meg på jobb. Jeg skal garantere deg at du blir overrasket

4. Fant ikke noe om noen foring jeg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, leste det og tenkte feil, leste mansjett og tengte foringer :P

Desuten mansjett+drivaksel = 7000??? hvor mange dager skal de bruke på bilen...

 

Det tok meg 2.5 timer å bytte aksling, og drivknute på en 626. Å jeg har aldri gjort dette før. så lurer litt på hva de tar i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det fantes en gummiplugg i motorblokken som råtnet så motoroljen etter noen år stod ifare for å renne ut, ville det ikke være å forvente at noen (Subaru Norge eller verksted...) tok ansvar for å informere kunden om dette? Ganske enkelt si at "enkelte slitedeler i gummi vil, hvis de ryker, forårsake store skader på bilen, så de bør ikke bli eldre enn 10 år"? Jeg synes det virker fornuftig og rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare kan glemme å ha bil om du skal bli sur for at en mansjett ryker på en 12 år gammel bil..

 

Det skjer på ALLE biltyper/merker.

 

Og det er jo ikke en stor skade om en drivknute går..

 

Det de må si om de skal informere om det du ser der er; "de fleste deler kan bli slitt og må byttes etter mange år på veien"

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ett av poenga her var litt at de faktisk skal ha 10000 for jobben. Om det faktisk er "bare" det trådstarter sier de skal gjøre. Er det begge sider på bilen også kansje? da blir det litt mer realistisk.

Da blir det vel noe slikt

 

1 dag (7,5 Timer)

akslinger 2000

Drivknuter 2000

 

(Basert på ren tipping :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, leste det og tenkte feil, leste mansjett og tengte foringer :P

Desuten mansjett+drivaksel = 7000??? hvor mange dager skal de bruke på bilen...

 

Det tok meg 2.5 timer å bytte aksling, og drivknute på en 626. Å jeg har aldri gjort dette før. så lurer litt på hva de tar i timen.

Ca 700 kr timen x2 = 1400. Så skal staten ha 25 %. Da er vi på 1750 kr i jobb. Og japanske bildeler har aldri vært billig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det fantes en gummiplugg i motorblokken som råtnet så motoroljen etter noen år stod ifare for å renne ut, ville det ikke være å forvente at noen (Subaru Norge eller verksted...) tok ansvar for å informere kunden om dette? Ganske enkelt si at "enkelte slitedeler i gummi vil, hvis de ryker, forårsake store skader på bilen, så de bør ikke bli eldre enn 10 år"? Jeg synes det virker fornuftig og rimelig.

 

Gummiplugg i motoren så oljen rant ut!!? bruken av gummi i en mansjett sier seg selv og at den slites er jo normalt.. at den slites ut fortere enn en gummiplugg er vel også rett og rimelig siden den blir belasta hele tiden når du kjører og svinger i motsetning en plugg som f.eks. står der i ro.. Gummi er også ferskvare og vil alltid tørke og morkne! nå tror jeg ikke så mange motorer har gummiplugger som kan morkne og forårsake havari da det er mye mer gunstig å bruke andre tettemetoder! :)

At det koster å ha bil er noe man må regne med og det problemet du beskriver er veldig normalt.. hvis du syns det er urimelig så foreslår jeg at du begynner å bruke føttene,eller kjøpe deg en gammel nyrestaurert rwd. bil kjemisk fri for datahjerner og seriøst overdimensjon på alt fra rele til girstang! :)

Normal pris på en drivknute er +/-1500kr. noen biler har ikke ledd løst og hele akselen må skiftes.. det gjelder et fåtall biler da men dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må være en av dem som er såpass dum at du faktisk reiser til subaru for å bytte deler?.. da kan du skylde deg selv! å bytte en mansjett tar deg ikke stort mere enn 2 timer max uansett bil!

og en jævla mansjett koster ikke mere enn 250spenn ORIGINAL del!

 

enten finner du et alt mulig verksted. ellers så lar du deg lure og betale 10k for dette på merke verksted. men ikke syt om at bilen din går i stykker etter snart 100.000k km. det er ikke uvanlig det!

 

 

Se på splitter nye vag som har motor havari og nå bytte girkasser etter bare 30.000km?!..

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mansjettproblemer er vanlig på alle subaruer, og som sugekopp sier sparer du mye på å bytte dette selv. Du kan lett høre at det er noe feil, det klakker godt når du svinger henholdsvis til høyre eller venstre. Vi har byttet disse et par ganger på hver side på et par biler nå, i løpet av 10 år. Elektronikken er også et vanlig problem, men dette er ikke så dyrt og fikse.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dette er egentlig en bagatell. Hvis det refereres til verkstedpris.. Hvor finner man merkeverksted som tar 700 i timen?

De fleste ligger FRA 950+mva i timen.. MB på 1050+mva, VW på 1100+mva osv osv..

Alt av gummi på en bil SKAL og MÅ byttes etter x antall år. Gummi som blir utsatt for sollys tåler normalt inntil 5 år.

Jobbet på et slangeverksted, hvor alt var datomerket. Over 5 år, avskrivning og i søpla med det..

Selv bildekk har aldersgrense, selv om bilen ikke blir brukt.

 

Her f.eks. http://www.trademotion.com/partlocator/index.cfm?action=getLocator&siteid=214365&chapter=APL732&appSectionid=20&groupid=10016&subgroupid=60085&componentid=0&make=32&model=Legacy&year=1995&graphicID=F732085&callout=1&catalogid=1

 

ser det ut til at man får komplett aksel til 310dollar. =ca 1900kroner..+mva..

Yttre drivknute koster 222dollar =ca 1300kroner..

 

Er oftest dyrt å reise på originalversted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dette er egentlig en bagatell. Hvis det refereres til verkstedpris.. Hvor finner man merkeverksted som tar 700 i timen?

De fleste ligger FRA 950+mva i timen.. MB på 1050+mva, VW på 1100+mva osv osv..

Alt av gummi på en bil SKAL og MÅ byttes etter x antall år. Gummi som blir utsatt for sollys tåler normalt inntil 5 år.

Jobbet på et slangeverksted, hvor alt var datomerket. Over 5 år, avskrivning og i søpla med det..

Selv bildekk har aldersgrense, selv om bilen ikke blir brukt.

 

Her f.eks. http://www.trademotion.com/partlocator/index.cfm?action=getLocator&siteid=214365&chapter=APL732&appSectionid=20&groupid=10016&subgroupid=60085&componentid=0&make=32&model=Legacy&year=1995&graphicID=F732085&callout=1&catalogid=1

 

ser det ut til at man får komplett aksel til 310dollar. =ca 1900kroner..+mva..

Yttre drivknute koster 222dollar =ca 1300kroner..

 

Er oftest dyrt å reise på originalversted..

Tja.. Nå har ikke jeg de siste oppdateringer i hodet, men det er ikke lenge siden vi lå på 685 +.

Og vi er forhandler av to merker

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår