Kjøpte for 6 måneder siden av min far en Subaru Legacy 1995-mod som kun hadde gått 87000km (nå 91.000), hadde alle servicer, ingen skader osv. Har nå hatt bilen på rutinemessig eu-kontroll og fått den store overaskelsen: Må ut med 10.000kr! Hvordan kan det være mulig?
1) En gummimansjett ved overgangen mellom forhjul og drivaksel hadde røket. Akselen under mansjetten er delvis ødelagt. Pris rundt 7000kr. Hvordan er det mulig at mansjettene ikke er blitt rutinemessig skiftet på verksted? Hvorfor får man ikke tydelige advarsler om at mansjetter eldes og råtner og må skiftes etter feks. 10 år? Hvem svikter, Subaru Norge eller verkstedet? Selv er jeg ikke videre bilkyndig, og vet ikke engang at gummimansjetter er en problemstilling.
2) En elektronisk føler måtte byttes da bilen enkelte ganger ikke ville starte (har skjedd tre ganger). Pris 3000kr. Hvilken kvalitet er det egentlig på elektronikken i biler? Aktuell bil har stått tørt i garasje i alle år. Dårlig kvalitet er min konklusjon.
Alt i alt er jeg veldig skuffet over Subaru. Bilen er passet godt på, og vedlikeholdt så godt som eierene har kunnet. Og så skjer sånt. Det skal ikke være mulig, etter min mening.