Carpo Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Hei! Hvilken el vifte passer best på 240? Du får vel el vifta fra 940 til å passe hvis du kapper litt på siden ? Noen som har til salgs en el vifte ? Helst fra 940, med rele? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fjelling Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Jeg kjører kunn med en såkalt kamping-vifte, sånn du i utganspunktet skal sette på når man kjører med vogn. Syns det fungerer helt topp og er veldig enkelt. En 12"Unifan komplett med termostat for 800kr. Trenger kanskje mere med IC og oljekjøler, men funger fint på 220hk sugemotor. Finnes sikkert sprekere vifter av den typen også. Siter Hilsen Jonas. 1983Volvo 244glt(solgt) 1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis 1996Passat TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Jeg bruker en liten vifte fra toyota elns.. tror den er usle 12" ca. funker fett, alu radiator, sugeside av radiatoren. Min er termostatstyrt via ecu. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 har vifte fra ca 1990 mitsubishi galant eller lancer. passe stor og suger noe EKSTREMT med luft (rimelig store hull i en 240 radiator sammenligna med japanske som er mer tettpakka) den er i tillegg 2trinns og har ramme i stål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 bruker fra v70. den dekker hele 240 radiatoren. er også kampanje på disse viftene slik at de blir byttet ut. stikk innom en volvo forhandler\verksted å hør om du får deg en slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Jeg har en vifte fra -87 toyota camry. Den er med stålfester og er koblet på bryter. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Hvordan blir motortempen når man har vifte over bryter? Altså av og på? Og ikke termostatstyrt? blir ikke motoren ganske så kjølig? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Hvordan blir motortempen når man har vifte over bryter? Altså av og på? Og ikke termostatstyrt? blir ikke motoren ganske så kjølig? Det er ikke så veldig sunt for motorn. da kommer det sikkert til å bli sånn at man glemmer å skru den av. så står vifta å blåser hele tia. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 3, 2007 Rapporter Share Skrevet August 3, 2007 Det er ikke så veldig sunt for motorn. da kommer det sikkert til å bli sånn at man glemmer å skru den av. så står vifta å blåser hele tia. Det er værre å glemme å slå den på :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Nå er det ikke mye arbeid å se i noen kataloger etter en termostatbryter med "arbeidsområde" som passer deg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Nå er det ikke mye arbeid å se i noen kataloger etter en termostatbryter med "arbeidsområde" som passer deg.. Man må ha relè også, termostatbryterene tåler vanligvis 0.1A.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Nå vet ikke jeg hva slags sykovifter dere bruker, men et helt vanlig rele får man for 30kr... Tror jeg brukte termostatbryter fra en eller annen toyota (var iallefall kurante gjenger på den) og rele (30A) fra biltema for å styre de ettermonterte elviftene i min bil. Funker som snus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 4, 2007 Rapporter Share Skrevet August 4, 2007 Nå vet ikke jeg hva slags sykovifter dere bruker, men et helt vanlig rele får man for 30kr... Tror jeg brukte termostatbryter fra en eller annen toyota (var iallefall kurante gjenger på den) og rele (30A) fra biltema for å styre de ettermonterte elviftene i min bil. Funker som snus. Ja, men jeg husker vi hadde en tråd her i 2004-2005 om elvifter. Var flere som mente at man kunne bare kjøre viften rett på termostatbryteren, da et relè bare gjorde ting unødvendig kompliserte :P Så jeg bare tenkte å påpeke det her også, så folk ikke prøver å kjøre viftens strøm gjennom en termostatbryter som duger til 0.1A når gjerne viften drar gjerne 900 ganger så mye amper. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Joda, motoren blir kjølig av å ha vifta på hele tiden, men jeg bruker den bare når bilen bakker eller ved behov, har jo den orginale slurevifta. Har liksom ikke tatt så mye tid til å gjøre så mye med motoren for planen var jo å bytte den ut... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 forresten, så kan alle med LH 2.4 ('92->) greie seg uten termostat da det ligger i elektronikken til motoren for en to-trinns kjølevifte. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg