Gå til innhold

Starte for seg selv

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Har ett år igjen av læretiden, og planen/drømmen er da å ta opp lån på et vogntog og starte for meg selv.

 

Men hva må egentlig til? Man må vel ha løyvekurs etc. Var dette inkludert i skolegangen, eller? Husker ærlig talt ikke jeg :wonder:

 

Det er vel noe med no bankgaranti også. Må dette være saldo på konto, eller? Hvor mye var det snakk om?

 

Hva annet må gjøres? Takker for svar!! :)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må i allefall ha et løyvekurs ja,

det heter person- og godstransport og kan f.eks.

gjennomføres via NKI

 

Har akkurat startet på dette selv, men skal bruke

det i persontransport. Har du på en eller annen måte

hatt dette på skolen, kan du bare ta kontakt med

samferdselsetaten i fylket der du bor og høre om det

er godt nok.

 

Opplysninger som må framlegges ved søknad om godstransportløyve:

 

* Utfylt søknadsskjema

* Politiattest - ikke eldre enn 3 måneder.

* Garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Garantien

skal være på kr. 75.000,- for det første løyvet og kr.

42.000,- for løyver utover dette.

 

Attestasjoner fra:

* kemneren, (skatt, skatttrekk og arbeidsgiveravgift mv.)

* skattefogden, likningskontoret , tlf. 815 81 747

(merverdiavgift)

* konkursregisteret i Brønnøysund, tlf. 75 00 75 00 (attestasjon

på at søkeren ikke er under konkursbehandling eller

gjeldsforhandling).

* Attestasjonene skal fremlegges i originaler og må ikke være

eldre enn 3 måneder. Er søkeren et nyopprettet selskap (under

1 år), må attestasjonene som fremlegges også være utstedt for

daglig leder i selskapet.

* Originalt vitnemål eller bekreftet kopi for bestått eksamen

fra en av departementet godkjente teoretisk opplæring ønskes

fra søkere (personer eller selskap) som ikke har løyve fra før

* Søkere som ikke har løyve fra før må også legge ved kopi av

registrering i Foretaksregisteret . Søker som innehar

godstransportløyve anses for å være faglig kvalifisert.

* Firmaattest dersom søkeren er et selskap.

 

Er søkeren et selskap eller annen juridisk person må den til

enhver tid daglige leder fylle kravene til vandel og faglige

kvalifikasjoner.

 

En løyvegaranti er noe f.eks banken din utsteder. Den må være

på 75 000,- for det første løyvet. Dette er fordi at dine

leverandører skal ha en garanti for å få pengene sine, selv om

du skulle slite økonomisk. Det er altså ikke penger på konto,

men et slags lån som blir aktivert den dagen det trengs...

 

Også er det noen gebyrer for selve løyvepapiret, 3400,- derav

1200,- i depositum. Mister du orginalpapiret koster det jammen

3400,- å få utstedt nytt :P

 

Videre bør man jo gå i banken og spørre om penger til denne

galskapen da... da lønner det seg å ha noen avtaler om kjøring

klart, og kanskje en forretningsplan. Presenter dette for en

snill saksbehandler på en ordentlig måte, og alltid vær nøktern

med tallene for inntekt, så burde det vel gå bra.

 

good luck

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg fikk løyve på vk1 transportfag, og vurderer å starte egen bedrift etterhvert, med to biler som skal gå i fast rute østlandet-nord norge.

 

Det blir nok 2 stk. Volvo FH 480 trekkere og limetec/närko semitrailere, usikker på om jeg skal satse på aggregat og thermo, eller om det blir ren stykkgodskjøring.

 

En bil som jeg skal kjøre selv 100%, og en bil som en eller to sjåfører kan dele på.

 

Men det er en del organisering og kunnskaper man bør ha for å starte egen bedrift, og jeg vil vente litt, selv om jeg går rundt å drømmer stadig vekk. Nå trives jeg som sjåfør...

BMW E46 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et annet tips er at du tenker på hva DU tjener penger på, IKKE hva som er kult. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med en mindre bil og jobbet meg oppover til et vogntog etterhvert. Jeg har vært i Bransjen siden 00/01 og store biler er til de grader underbetalt. Diesel, dekkslitasje, dyrere i innkjøp klarer ikke å forsvare merprisen i forhold til en mindre lastebil. Nå kommer det selvsagt an på hvor og hva du skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår