Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor langt kan man kjøre på tørt føre før man trenger vask og ikke kan ta vekk veistøv med microfiberklut? Vet det er vanskelig med fasitsvar på dette da det avhenger mye av hvilke veier man kjører på, men si hovedveisårene nær og rundt Oslo. Tenkte på hvis man skal kjøre til treff.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fjerner jeg ikke noe fra bilen annet en med såpe og ht vaske først, vet mange benytter en mf over bilen, emnd et gjør ikke jeg personlig, bedre å kjøre til selv vasken da og dra over bilen med ht vasker istedet. taue støv ol rundt på bilen er ikke helt min greie...men smak og behag, vet du funker men andre får gi deg en pekepinn på hvor møkkete bil du kan "tørke" ren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei.. Har aldri gjort dette selv, er litt skeptisk til dette jeg og. Sett folk gjøre det, men jeg har sett folk gjøre mye rart jeg ikke ville gjort selv. For å si det slik :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noe fra Autogeek.net i fjor, og da var dollaren mye høyere enn nå og det ga jeg ca 1500 kr for. Det holder til å polere bilen +++. Så om du skal besille fra utlandet ville jeg gjort det nå, da dollaren er på vei opp igjen.

Har en bestilling til på gang på autogeek, den begynte på 300$ men hver gang jeg logger på pcen legger jeg noe nytt oppi handlevogna, som nå nærmer seg 500$ hehe. Men du trenger for all del ikke så mye for bare å polere/vaske og styre.

 

Såpe

Polish

Wax

Mikrofiber!! IKKE svamp

Felgbørste er greit å ha men ikke nødvendig.

Vaskehanske (jeg har 3 nå snart... internett er farlig)

 

Har du mer penger:

Clay

Gritt guard

Maskin

Pads

Maskinprodukter

Swirl fjerning (Liker XMT serien til pinnacle selv)

lakkforsegling

MER mikrofiber

+ div stæsj som jeg ikke kommer på og som du ikke helt trenger men som er kos og ha :P

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trogha
noen som vet hvor mye det sirka vil koste for greie produkter til en hel vask og polering som i topic? :)

 

Skal du jobbe for hand eller med maskin?

 

Hvor mye penger har du tenkt å bruke?

 

Du trenger vaskehanske,2 bøtter+evt.gritguard, shampoo/såpe, tørkehåndkle, clay/avfetting, lakkrens, polish, voks og masse microfiber. Her kan du legge til eller trekke fra alt etter behov.

Hvis du skal polere audi`n har denne veldig hard klarlakk og hvis du skal klare å fjerne riper må du bruke maskin.

 

Har du lest denne? http://www.bilforumet.no/bilpleie/174396-bilpleie-dummies.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fantastisk tråd...

 

Men når det gjelder felger, er det ikke ekstremt viktig å ikke bruke for sterk felgrens? Burde jeg bruke høytrykkspyler på felgen for så og påføre middels sterk felgrens?

 

Kanonguide, hjelper på med at trådstarter har den feiteste bilen jeg vet om:win

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd...

 

Men når det gjelder felger, er det ikke ekstremt viktig å ikke bruke for sterk felgrens? Burde jeg bruke høytrykkspyler på felgen for så og påføre middels sterk felgrens?

 

Kanonguide, hjelper på med at trådstarter har den feiteste bilen jeg vet om:win

 

Helt korrekt.. men som regel er ferdig blandet felgrens ikke spesielt sterk så lenge du kjøper fra anerkjente produsenter.

Teknikken du bruker avhenger av hvor ofte du rengjør felgene. Har du felger som er fine i utgangspunktet og polerer dem en gang iblant med en beskyttende felgvoks, er det lett å holde dem rene. Går det derimot en stund mellom hver gang du rengjør dem, må det gjerne tøffere saker til.. Jeg vasker ofte, men kjører skrekkelig mye (ca 1000km i uka) så de gamle felgene jeg har på arbeidsbilen blir ofte stygge. For å fjerne asfalt, salt osv, avfetter og vasker jeg dem, før jeg sprayer på en effektiv felgrens som inneholder litt syre for å fastbrent bremsestøv til å løsne. Avslutter med å spyle/skylle grundig og lenge.

Det er også verd å nevne at jeg aldri sprayer på avfetting, rensekjemi el.l på tørr bil/ tørre felger, og lar det aldri ligge for lenge på... da sprer kjemikaliene seg bedre, og har ikke så lett for å skade dersom du har skader i lakken el.l

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P21s wheel gel er en prima felgrens, den er uten syre og kan stå lenge på felgen uten noe problem, den løser opp det meste...http://www.s100.no har den (rød/tysk type)

 

Jeg ht spyler felgene først så legger jeg på P21s etterpå, lar det stå en liten stund, så benytter jeg div børster for å få det rent...

 

Står litt her også

 

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdager ved vask at det ofte er skitt som ikke forsvinner ved bruk av wasmitt, virker som om det er gummi som er smeltet fast til laken? Jeg bruker ofte neglen når jeg skal ha det bort, men finnes det noe som kan brukes for å skrubbe løse den typen skitt?

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdager ved vask at det ofte er skitt som ikke forsvinner ved bruk av wasmitt, virker som om det er gummi som er smeltet fast til laken? Jeg bruker ofte neglen når jeg skal ha det bort, men finnes det noe som kan brukes for å skrubbe løse den typen skitt?

 

Avfetting før vask og CLAY etter vask!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår