Gå til innhold

Hjelp Audi 100 2.3

Ranger emnet


Zilla

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 1993 Audi 100 2,3 i dag. Når bilen er kald så starter den lett men når den er var så er den nesten klin umulig å starte. Har sett folk snakke om kaldstartsventilen her men ifølge møller så det sjeldent den som blir defekt. Noen forslag på hva dette kan være? Er dette et kjent problem for 2,3l? Noen forslag på hva jeg kan gjøre for at problemet skal bli borte?

Bilen går som den skal når jeg først har fått start på den.

Drit irriterende at bilen er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at temperaturgiveren til hjernen ikke er helt ok eller ledningen ikke har skikkelig kontakt. Denne sitter i underkant av flensen der slangen går fra toppen til radiatoren. Da vil hjernen tro at motoren er kald og gi for fet blanding.

 

Kaldstartsventilen kan du sjekke ved å kople ifra pluggen/ledningen til den før start på varm motor. Denne sitter litt gjemt nede på innsugsmanifolden. Følg den slangen fra bensinfordeleren som ikke går til en av dysene denne går til kaldstartsventilen.

 

Alternativt kan det være tomgangsregulatoren (ISV) din som ikke går som den skal. Denne kan renses om nødvendig. Når denne går tregt eller henger kan motoren være svært vanskelig å starte, men da spesielt på kald motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent!! Jeg skal sjekke opp dette i morgen. Jeg håpet på at DU tok deg tid til å gi meg svar for det virker som du har solid peiling på audi.

Jeg hadde tilsvarende problem på en audi med 2L og da byttet jeg en tempføler som kostet 200,- hos møller og problemet var løst. Hadde håpet på tilsvarende løsning på dette problemet men.. :-) Dersom en eller fler av de tingene du nevner må byttes, hvor kjøper jeg dette for å komme billigst unna? Jeg har ETKA og får opp orginal delenr der så jeg trenger nødvendigvis ikke å handle hos møller ;-) Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent!! Jeg skal sjekke opp dette i morgen. Jeg håpet på at DU tok deg tid til å gi meg svar for det virker som du har solid peiling på audi.

 

Takk for det :) Og som vanlig er det bare hyggelig å kunne hjelpe, er jo derfor vi er her inne.

 

Dersom en eller fler av de tingene du nevner må byttes, hvor kjøper jeg dette for å komme billigst unna? Jeg har ETKA og får opp orginal delenr der så jeg trenger nødvendigvis ikke å handle hos møller ;-) Takk for hjelpen så langt!

 

Tempføleren kjøper du på Møller, er ikke dyr. Tomgangsregulatoren ryker som regel ikke, det som ofte skjer er at møkk, emulsjon eller treghet gjør at ventilen ikke klarer å bevege seg som den skal. Regulatoren fungerer som en proporsjonalventil! Denne (og flere andre ting) kan faktisk også funksjonstestes vha diagnosepluggene ;)

Har også vært ute for at slangene til tomgangsregulatoren har vært fulle av emulsjon, gjerne etter bruk av dårlig olje (Shell). Mye småkjøring bidrar også til å forsterke dannelsen av emulsjon.

 

En annen ting du også bør sjekke er om motoren suger falskluft! Tenkte ikke på det i sted, men det kan også være årsaken til startproblemene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerat av meg har samme problem. Starter fint når den er kald uten filing, mens når den blir varm må man file flere sekunder.

 

Har prøvd å byttet begge temperaturgiverene på den, men det løste ikke saken.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen i går, veldig bra! jeg har vært hos møller i dag og snakket med de. Jeg har litt mer problemer enn det som jeg sa i går...Bilen er et helvete å starte når den er kald også og jeg må pumpe med gasspedalen for å få start selv når bilen er kald. Jeg fikk møller til å bestille to følere for meg og hvis ikke det løser problemet så legger de bare delene i hylla igjen. Det kaller jeg bra service!

Dersom bilen ikke blir bra etter dette så lurer jeg veldig da. Hvis kaldstartventilen har hengt seg opp så ville jo det kanskje ikke ha så mye å si for selve kaldstarten, eller?

Du snakker om tomgangsregulatoren, hvor sitter den? Er det noe i forbindelse med luftmengdemåleren?

Sånn for ordensskyld så kan jeg jo opplyse om at bilen er en 93 mod som har gått 155.000km og den har komplett servicehefte, så bilen har fått stellet sitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke ditt problem har noe med temp.følerene å gjøre, men det kan være verdt å begynne med det billigste og enkleste. Tror heller ikke det har noe med kaldstartsventilen å gjøre, denne gir kun motoren mer bensin ved kaldstart.

Jeg setter en knapp på tomgangsregulatoren (tomgangsstabilisatoren/tomgangsventilen/tomgangsmotoren/ISV, kjært barn, mange navn). Denne har lite med luftmengdemåleren å gjøre, fungerer mer som en bypassventil for gasspjeldet. Om denne ikke fungerer kan bilen bli som du beskriver. Alternativt kan problemet også ligge i tette slanger til denne. Som jeg sa, mye småkjøring kombinert med dårlig olje kan gi store dannelser av emulsjon. Denne kan tette slangene til tomgangsregulatoren, ville derfor også ha sjekket dette (koster ingenting ;) ).

 

Bilde av denne med tilhørende slanger.

 

PA080027.jpg

 

Og sjekk om motoren suger falskluft mellom innsugsmanifold og luftmengdemåleren, dette kan også skape problemer. Sjekk spesielt gummibelgen fra LMM til gasspjeldet, samt alle slanger tilkoplet innsuget (også de til tomgangsregulatoren).

 

På spjeldhuset ditt sitter det to mikrobrytere, en på undersiden ved pot.meteret og en på oppsiden ved spjeld 2. Når du ikke gir gass skal den på undersiden være betjent, dette gir hjernen beskjed om å styre tomgangen vha tomgangsregulatoren. Normalt skal gasspedalen ikke røres ved start av din motor! Ved å forsiktig vri litt på gasspjeldakselen (gi gass) når motoren ikke går, kan du høre om det klikker i denne mikrobryteren. Mål om den fungerer for å verifisere.

 

Hvordan går bilen ellers? Normalt bensinforbruk? Sjekket tenningstidspunktet? Tomgangsturtall og ligger dette stabilt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen. Jeg er imponert over din kunnskap! Jeg skal ta tak i de tingene du har nevnt i morgen for akkurat nå regner det i Horten og garasjen til fattern er opptatt :-)

Jeg syns bilen går greit, ikke noe fusking bare en jevn fin gange, ikke ventiltikking, turtall på tomgang ligger jevnt på ca 800 når den er varm og ca 1000 når den er kald. Den jager ikke på tomgang, den går veldig pent.

Jeg har ikke sjekket tenninga. Jeg kjørte 50 mil med den i går da jeg henta den og forbruket var 0.72 på mila og det er vel greit tror jeg.

Jeg var akkurat ute en tur nå og da hørte jeg at det klikket når jeg ga gass med akslen. Jeg har ikke målt denne.

Jeg har også pratet med forrige eier og sa at bilen har vært sånn for han i flere år...merkelig at han ikke har gjort noe med dette.

Igjen tusen takk for hjelpen! Du gir gode forklaringer og backup med bilde. Supert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det bensinforbruket så stemmer nok tenningen din, er snill på bensinen :)

 

Når du sjekker gummibelgen mellom LMM og gasspjeld så skru den helt av og sjekk undersiden også. Kan være hull eller sprekker i denne, eller en løs slange. Det som da skjer er at motoren henter luft utenom LMM. Da vil LMM tro at motoren ikke får luft, resultater blir at det ikke kommer bensin fra dysene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Nå har jeg gjort ren tomgangsregulatoren og tilhørende slanger. Regulatoren åpner og stenger når jeg skyver på ventilen og det var ikke noe dritt i hverken den eller slangene rundt. Har montert alt sammen igjen men bilen er like vrien å starte. Skal sjekke gummien til LMM nå. Finnes det noen måte å sjekke om tomgangsregulatoren virker, som f.eks ved å koble til strøm for å se om den åpner og lukker? Dersom alt er ok med dette, hva kan da problemet være og hva bør jeg da sjekke? Kanskje det noe med de tempsensorene allikevel, eller at kaldstartdysa rett og slett er lukket hele tiden? Vanskelig dette her`..

Nå er gummien til LMM sjekket og der var alt bra, ingen sprekker eller noe som så galt ut. Har gjort rent alt som jeg skrudde av oxo så det var tipptopp når jeg satt det sammen igjen.

Håper det er flere forslag her i dag, jeg er med på det meste jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren kan testes ved å sette 12V på pinnene til spolen. Denne ventilen pulserer og er normalt ikke åpen eller lukket, men alltid noe midt i mellom. Men for å teste den kan spenning tilkoples.

 

Kaldstartsventilen gir kun mer bensin på kald motor. Siden din er tungstartet også når den er varm så er nok ikke denne problemet.

 

Har du et slikt check.jpg lys i instrumentpanelet ditt?

 

Får skrive mer senere, nå må jeg skynde meg på jobb igjen (hjemmevakt):(

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okaj, da skal jeg teste med strøm på den i morgen.

Trodde kanskje at det kunne skje at kaldstartventilen lukket seg helt siden bilen er vanskelig å starte uansett om motoren er kald eller varm.

Det lyser ikke noe i instrumentpanelet mitt.

Okaj, du får stå på. Kanskje du kommer på noe lurt etterhvert :-) Det er uansett utrolig bra at du tar deg tid til å svare på alt jeg lurer på, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår