Gå til innhold

problemer med audi 80 som rykker/fjusker og jager (løst)

Ranger emnet


kicke

Anbefalte innlegg

problemet er Løst ;)

 

Hadde et stort problem med min audi 80 2.0i 16v

ved gasspådrag ved ca 2000 r/min så rykker det noe fælt i 2 sec så går bilen bra når jeg har kommet over den grensa. ellers går bilen dårlig på tomgang og kvæles lett når jeg skal gire om eller trykker in clutchen.

har bytta det meste av deler i motorrommet som hele innsprøytninga, tempføler til hjærnen, tempgivere, lambasonde, fordeler, kaldstartdyse, rotor og plugger.

 

Rykkingen løste jeg med å bytte tennkabler eller letteresagt jeg bytta hele tenningsystemet før jeg bytta disse. Jaginga kom av at tomgangsstilleren hadde hengt seg, denne løsnet lett når jeg spayet 5-65 rett inn i stilleren og ristett godt et par ganger. problemer med dårlig start når det er varmt ute løste jeg ved å bytte tempføler med signal til hjærnen.

 

Mine tips etter etter mye skruing:

Til folk som leser dette så er det ofte at det er tenningen som har skylden for at bilen rykker ved lavt gasspådrag eller om din bil rykker helt oppe i 3000 r/min og turtelleren ikke kommer lenger en 4000 r/min så er det luftmassemåleren i de fleste tilfeller som er ødelagt. Å dra ut pluggen til luftmassemåleren kan være lurt før du bytter den, for om du ikke merker noen forskjell så er massemåleren som regel OK. dette gjelder også andre målere, men ikke følere for de er som regel alltid kortsluttet om det er noen feil på dem, tomgangstilleren merker du heller ingen forskjell på om den har hengt seg opp. Plugger du ut trykkregulatoren og motoren går i nødmodus og går bedre er det som regel ikke den som er ødelagt men følere eller målere som skal gi signal til hjærnen så trykkregulatoren får feilinformasjon. trykkregulatoren går som regel aldrig sund, og det går også an å justere bensintrykket med denne om du skrur den av så har du en skrue på baksiden du åpner med flatthjærn og under den skruen sitter en ventil du kan justere med umbrakonøkkel om bilen ikke starter etter du har skrudd på denne så har du justert trykket for mye så det enten kommer for lite bensin eller alt for mye. Mitt beste og idiotsikkre tips om tenninga er vel egentli å kjøpe seg startgass og spraye som faen over fordelerlokket og tennkablene, om det ikke skjer noe så er det ikke noe overslag, men om du merker en halvmeter høy flamme så er det ganske så sikkert overslag en plass (ikke Prøv dette)! ellers bør du teste om alle ledningene har lik motstand, egentli bør du egentli bytte hele tenningsystemet om bilen din rykker på lavt turtall som fordeler rotor kabler og plugger, det er nesten alltid tenningen som har skylden i rykkinga og det er en god invistering å bytte disse delene uansett. Anbefaler alle å kjøpe beru tennkabler for de har rett å slett ikke biltema kvalitet, sån som mine elendige kabler fra thorsov som rett og slett ikke tåler noe som helst (har beru tennkabler nå).

 

Andre tips er å ikke løpe å kjøpe småting som tennplugger (om de ikke ser helt forjævlie ut), bensinfilter (aldri vært noe styr med disse), luftfilter (skal være svart som natta om filteret er tett), bensinpumpe (på audi skal pumpa suse og lage ulyder), luftmassemåler (vask den og vask spjeldet med 5 - 65 så funker den nesten helt sikkert bra igjenn), tomgangstiller ( bruk 5 - 65 vask og rist, vask og rist og vask og rist), vakumslanger (startgass), lambasonde (plugg ut ledningen å se om den går greit på tomgang da eller få den målt) og hjærnen (nei nei nei nei nei nei nei nei nei nei)

Om du plugger ut noe så skal alt datastyrt gå i nødmodus og om du har starta opp motoren og har en tempratur på 80 grader så skal motoren gå årntli på tomgang.

 

 

men i allefall har jeg løst mine problemer, og jeg har vært ut med hele motoren pga rådebank å slitte ventiltettere, så spørr gjerne meg om problemer på din audi med innsprøytning for jeg kjenner nokk bilen min like godt som du kjenner dama di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
tror girkassa sitter på bakdiffen.. hmm

 

 

Hvabehager??? ;)

 

Giveren (initiatoren)til speedometeret sitter ved utgående drivaksel til venstre framhjul (altså på førersiden). I ni av ti tilfeller er det dårlig kontakt på en av pluggene til speedometeret som lager kvalm, evt de fire "pluggene" bak på selve speedometerklokka som går gjennom kretskortet som har dårlig kontakt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvabehager??? ;)

 

Giveren (initiatoren)til speedometeret sitter ved utgående drivaksel til venstre framhjul (altså på førersiden). I ni av ti tilfeller er det dårlig kontakt på en av pluggene til speedometeret som lager kvalm, evt de fire "pluggene" bak på selve speedometerklokka som går gjennom kretskortet som har dårlig kontakt.

 

så du mener med andre ord at det bare er dårlig kontakt, eventuelt at ledningen har "hoppet" ut?

 

fant dette gjennom et eller annet forum, noen som tror det kan hjelpe?

Fix Odometer

[-]Saab 95 2.0t se - 2001

[x]Audi A4 1.6 - 1997

[x]Audi 80 2.0 - 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener med andre ord at det bare er dårlig kontakt, eventuelt at ledningen har "hoppet" ut?

 

fant dette gjennom et eller annet forum, noen som tror det kan hjelpe?

Fix Odometer

 

det du skal gjøre først er nå å sjekke gearkassa, så må du vel ut med instrumentpanelet så får du målt da om det er kontakt fra gearkassa og til instrumentpanelet. er det ikke kontakt så må du jo få i en ny kabel. men er det kontakt så er giveren ødelagt eller så er viseren ødelagt.

 

men til quattro73 morkner ledningene på audien opp så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror girkassa sitter på bakdiffen.. hmm

 

Fint du fant ut av problemet med 16v`n

 

ja det var bra helt til et nytt problem kom, å dette problemet er ikke helt ulikt det forige. nå er det sån at tomgangen er helt på villspor, har jeg flaks så går den normalt, og har jeg uflaks så ligger den på 250 r/min, men den går fint når jeg har kommet over 1200 r/min. Regner med det er tomgangstilleren som har tatt natta helt nå da. tomgangstilleren tetter seg, og det kommer alt for mye bensin i sylindrene, så det antennes ikke skikkelig, dermed måler lambasonden lav co og sprøyter på enda mere bensin.

 

gearkassa sitter på motoren foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fjusker når den blir varm.. plutselig bare stopper den og vil ikke starte igjen.. Kontakten på halgiveren er litt løs og når jeg er fremme å riksler litt på denne så starter den igjen.. fjusker som oftest igjen etter dette, men om jeg stopper og starter igjen er den helt fin og går som en klokke.. hva kan dette ha seg. kan ikke tro at halgiveren er ødelagt siden den går fint etter å ha stoppet og startet igjen. Kan det være tomgangsstilleren min og?

har vert endel fukt inni bilen.. da ville den ikke starte i det hele tatt.. Etter at den stod i garasje i noen dager startet den med en gang. Jeg lurer på om det kan være kontakten bak på tenningen eller tomgangsstilleren. Av og til når jeg starter den når den er kald, står den bare å jager på tomgang.. Hvis jeg stopper den når den er lunk og starter igjen jager den ikke lenger.

 

Noen ideer om dette?

takknemlig for hjelp.

 

edit: er en Audi coupe quattro 2,3NG 91 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fjusker når den blir varm.. plutselig bare stopper den og vil ikke starte igjen.. Kontakten på halgiveren er litt løs og når jeg er fremme å riksler litt på denne så starter den igjen.. fjusker som oftest igjen etter dette, men om jeg stopper og starter igjen er den helt fin og går som en klokke.. hva kan dette ha seg. kan ikke tro at halgiveren er ødelagt siden den går fint etter å ha stoppet og startet igjen. Kan det være tomgangsstilleren min og?

har vert endel fukt inni bilen.. da ville den ikke starte i det hele tatt.. Etter at den stod i garasje i noen dager startet den med en gang. Jeg lurer på om det kan være kontakten bak på tenningen eller tomgangsstilleren. Av og til når jeg starter den når den er kald, står den bare å jager på tomgang.. Hvis jeg stopper den når den er lunk og starter igjen jager den ikke lenger.

 

Noen ideer om dette?

takknemlig for hjelp.

 

edit: er en Audi coupe quattro 2,3NG 91 mod

 

Halvgiveren har jeg egentli ikke så mye peiling på.

Men du har sikkert prøvd å ta ut ledningen på halvgiveren og da merker du at bilen stopper.

da tenker jeg at om den er laus og det er dårlig kontakt eller overslag grunnet fukt så vil jo jaginga være der hele tiden.

Det med hvordan bilen stopper må du beskrive litt nøyere, om den står på tomgang og bilen pluttselig bare stopper så høres det ut som tenninga stopper. men om den rolig kveles etter gasspådrag og du tråkker in klutchen og turtelleren bare synker nedover mens motoren strever med å få tenning så kan det hende at tomgangstilleren er gåen eller det er i alle fall noe feil med forgassern/insprøytninga.

Men løse/skadde ledninger kan også være problemet, kan være at det er dårlig kontakt fra halvgiveren og in til hjærnen. er det dårlig kontakt midt på ledningen er det i alle fall dårlig kontakt på kontakten.

 

Men det er jo mye som er usikkert, du bør nevne hvordan forgasser/innsprøytning du har på bilen, så kanskje flere kan hjelpe, har tegninger over ledningsnettet til de fleste audiene liggandes og der er det jo lett å se hvordan motoren din fungerer.

 

uansett prøv å forklar feilsymptomene litt bedre, for om det er ting som plutselig bare kommer så virker det som overslag i en av ledningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feks jeg starter bilen.. Kjører i 5 min og skal gi på så fjusker den.. plutselig dør den bare.. og smeller og dundrer i potta visst jeg tar inn clutsjen og slipper igjen for å få den igang igjen.. Visst jeg stopper etter første gang den fjusker og starter den rett etterpå igjen kan jeg kjøre milevis uten noe tull.. Det virker som det er litt bingolotto når den fjusker og ikke. Bingolotto om temperaturmåleren i bilen fungerer og. vet ikke om dette kan ha en sammenheng.

 

motoren er en 2,3 ng.. er vel KE-jet eller noe.. ikke sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feks jeg starter bilen.. Kjører i 5 min og skal gi på så fjusker den.. plutselig dør den bare.. og smeller og dundrer i potta visst jeg tar inn clutsjen og slipper igjen for å få den igang igjen.. Visst jeg stopper etter første gang den fjusker og starter den rett etterpå igjen kan jeg kjøre milevis uten noe tull.. Det virker som det er litt bingolotto når den fjusker og ikke. Bingolotto om temperaturmåleren i bilen fungerer og. vet ikke om dette kan ha en sammenheng.

 

motoren er en 2,3 ng.. er vel KE-jet eller noe.. ikke sikker:)

Hørtes ikke bra ut nei.

Men fant lista over KE III jetronic,

ting som oppstår ved fukt må nesten regnes som overslag eller stømfeil. Du har coil og halv giver som har mest med strømmen å gjøre.

Det med temperaturen har jeg også problemer med, men bilen skal ikke endre seg sån pluttselig om tempføleren er deffekt, og om du sier dette er i fuktig vær så skal ikke følere oppføre seg anderledes heller.

Men om du tenker på at bilen fjusker når du ligger på ca 1500r/min og skal opp til 2500 r/min og dette skjer når det er regn eller fuktighet ute så er det garrantert at noe av tenningsystemet ditt er dårlig. Men synes det er så helvetes rart at den går bra igjenn om du starter den, men det er jo en slik audi så da er ingenting rart.

Prøv å ha på fuktfjærner og kontaktspray på tennhetter, fordelerlokk, coil og halvgiver, og se om det blir noe bedre da.

 

Men altså når det er fuktig kan du få kondens i bensinen også,

det kan jo hende at det er vann som kommer inn i sylindrene og det blir noen omganger med dårlig tenning.

I alle fall så er det ikke dumt å bruke kondensfjerner på vinteren, ev vaske motorrommet med høytrykkspyler.

Går bilen dårligere etter du har vaska den så ligger i alle fall problemet i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve noe av dette å feilsøke i jula.. jeg mistenker som sagt hallgiveren for å kødde det til,.. men får se litt.. :) skal spraye den full av elektrorens.. :) og alle koblinger samt sjekke alle ledninger. Må også finne ut hvor det lekker inn i bilen.. renner vann av og til på innsiden av frontruta ovenfra og ned.. samt at det er klissvått bak passasjersetet og foran.. Takk for gode råd så langt.. Virker som det ikke bare er meg som har problemer med tenningssystemet på disse bilene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår