Gå til innhold

Min første Mazda: 626 GT Coupe

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Av alle biler jeg har kjøpt til nå så dukker det opp en ny. Har stort sett hatt tyske sedaner, og har to nå.

 

Og idag kom det en snerten japansk coupe til bilparken min. :D hehe. Min andre japanske bil, min første var en Pajero. Min første to-dørs bil.

 

Kjøpte den av en kollega for vrakpanten. Han hadde kjøpt den kun for å komme fra Oslo til Namsos. Han skulle egentlig vrake den, er litt rust på den. Men teknisk så virker den grei. Motoren går fint og elektronikken virker. Eneste jeg har å plukke på nå at høydereguleringen på setet ikke kan låses. Vanlig problem?

 

000_0357-1.jpg

Mazdaen sammen med min Mercedes 230E (restaureringsprosjekt).

000_0358-1.jpg

Liten skade på fronten her. Må skiftes frontfanger, lykt og framskjerm.

000_0359-1.jpg

Jeg synes den har ett tøft design på karosseriet. :D

000_0360-1.jpg

Min nåværende bruksbil BMW E39 sees i bakgrunnen. :)

000_0361-1.jpg

Snerten liten sak! :D

000_0362-1.jpg

000_0363-1.jpg

000_0364-1.jpg

Interiøret ser ganske bra ut, litt skittent bare. Men skittent interiør ser jeg ikke mørkt på. Lett å rense.

 

MEN nå er ikke jeg noen Mazda ekspert og har faktisk liten til null erfaring med disse.

 

Kan noen fortelle meg litt om denne bilen? Historikk? Ris og ros? Råd og tips mottas med stor takk! :D

 

Har lyst til å gjøre den til en fet bruksbil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en 626gt fra 87, spreke biler dette! denne er vel enda sprekere med tanke på at den sikkert veier mindre en min combicoupe,Høyde reguleringen min funker utmerket så vet ikke om det er noe vanlig problem,men er vel ikke vanskelig å få tak i et brukt sete i samme farge på høggern.Missuner deg med tanke på at det er coupe altså, hvis man myser litt på den i profil ligner den jo litt en gammel skyline;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her trenger nok litt "Time, Love and Care" (TLC), men blir bra, heldig med interiørfargen, interiør i rødt/brunt er helt horribelt på disse bilene...

 

2.0i'en går rimelig bra, men prøv en 88 med 2.0i-16, så er du frelst... hehe.

 

Du bør ta en god og nøye kikk under bilen, spesielle svake områder på disse er støtdempertårna bak, bensinpåfyllingsrøret og bensintank, sjekk også kanalene fra hjulbuene bak og fremover...

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLC jah. :D Mazdaen står for tur når merca er ferdig. :) Mazdaen har litt mer rust enn mercedes prosjektet mitt, men alt i alt så er det litt mindre arbeid på Mazdaen. :)

 

Skal plukke det meste fra hverandre. Slipe bort all rust, bruke rustmiddel, og så grunning og tectylering til slutt.

 

Har litt oppretting også, men det er nok mitt minste problem. ;) hehe

 

Interiøret var jeg ganske heldig med jah. :D

 

Slenger inn en oppdatering! ;)

 

Nå har jeg en liten demonstrasjon av bilpleie til Mazdafolket! :wink:

 

Renset interiøret forrige helg. Til interiør bruker jeg bestandig Wolfgang Concours Carpet & Upholstery, handlet fra USA. :) Sprøyter på, børster, og tørker over med mikrofiberklut

 

000_0365-1.jpg

 

Høyre og midtre del av baksetet er renset på dette bildet.

 

000_0366.jpg

 

Sjekk hva jeg fant bak førersetet! :D Disse bøkene er gull verdt! Denne får jeg nok bruk for. :wink:

 

000_0368.jpg

 

Dørtrekket på førersiden. Det så slik ut på andre siden også.

 

000_0367.jpg

 

Dørtrekket på passasjersiden. Dette er renset! :)

 

000_0369.jpg

 

Brukte en ren mikrofiberklut når jeg startet, la den til venstre for en ubrukt klut på bildet etter at jeg var ferdig. Tydelig at Wolfgang virkelig suger opp skitten i setene. :D

 

000_0371.jpg

 

Baksetet er som nytt! :D

 

000_0372.jpg

 

Interiøret er i forbløffende god stand, 22 år gammelt, og det ser knapt èn dag gammelt ut!

 

000_0373.jpg

 

Elsker framsetet i denne! :D Svært behagelig og man sitter som støpt. Eneste jeg må fikse er låsingen på høydereguleringen.

 

000_0374.jpg

000_0375.jpg

 

Må til en del retting og sparkling på bakstykket her.

 

000_0376.jpg

 

Her må jeg også rette litt. :? Gammel bakskade.

 

000_0377.jpg

 

Vet noen her om reglement rundt reservehjulsbrønnen? Kan man fjerne "kuppelen" her? Sveise inn en helt rett platebit. Ikke noe problem å fikse avstivninger på dette om nødvendig! :D Tenkte på hjulbrønnen til stereobruk. Kan ikke se for meg at kuppelen her er bærende...

 

RUST TILSTAND:

 

000_0378.jpg

 

Bakluka har litt småtteri.

 

000_0379.jpg

000_0380.jpg

 

Vet fra før og ser nå, at biler som har krommede hjulbuelister, har de for ÈN enkelt grunn... skjule rust! :P

 

000_0381.jpg

 

Masse rust nederst på høyre dør.

 

000_0382.jpg

 

Panseret har også mye smårust.

 

000_0383.jpg

 

Motorrommet trenger nok litt oppussing det også.

 

000_0387.jpg

 

Bilen har gått 274 214 km. Ganske lite! :D Bruksbilen min (97 BMW E39) har gått omtrent like langt. Merca har gått snart dobbelt så langt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en 626gt fra 87, spreke biler dette! denne er vel enda sprekere med tanke på at den sikkert veier mindre en min combicoupe,Høyde reguleringen min funker utmerket så vet ikke om det er noe vanlig problem,men er vel ikke vanskelig å få tak i et brukt sete i samme farge på høggern.Missuner deg med tanke på at det er coupe altså, hvis man myser litt på den i profil ligner den jo litt en gammel skyline;P

 

*Sammenligne den med en viss kjent Skyline*

stripa.jpg

hæhæ :D Hadde vært gromt, mangler bare styling, felg, senk, generell oppussing og mektig masse trim. :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Joa, har forsåvidt det. :P Plukket ut setene, Hella grillen og batteriet og solgte resten for 1500 kroner. Bilen er blitt spiker nå har jeg hørt.

 

Jeg har 1 BMW og 3 Mercedeser. Hva skal jeg med en rusten Mazda? :op:

 

Om noen kunne tenkt seg en slik Hella grill så bare ta kontakt. Den bare ligger her uansett.

 

For ett intressant bud så går nok setene også. Men setene tok jeg ut mest for å bruke framsetene i en banebil. :P Har baksete også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis jeg var deg, ville jeg nok iallefall gått over bilen etter evt, rust. Også heller fjernet det.

Istedenfor at bilen skal ruste ned, mens du bruker en formue på styling.

Litt tåpelig å kjøre rundt i en blekkboks, som egentlig man skulle tro har ligget på havets bunn i 15 år. ^^

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår