Gå til innhold

Penger, misunnelse, en ond sirkel.

Ranger emnet


ealoken

Anbefalte innlegg

er det ikke i menneskets natur da og være misunnelig på noe det selv ikke kan få?

 

Så off topic..

 

Jeg skjønner heller ikke de som går 20 år på skole fordi de skal tjene fett.. har jo mere studie lån en du kommer til og få i boliglån jo.. jeg skjønner heller ikke de som går allmenn fag, bare for og gå på skole.. skal man gå allmennfag må man ha en plan.. Om du ikke vet hva du vil, Ta en yrkes rettet utdanning, så har du i alle fall noe.. Allemnn fag gir deg NULL som eneste skole gang.. snakk om 3 bortkasta skole år..

 

Jeg har gått 2 på skole og 2 år som lærling.. Jeg har desverre ikke jobba et helt år enda med full lønn, pga milætæret.. Men en kammerat av meg som har samme skola og jobber i samme firma tjente over 400.000kr. (overtids timer telles på en hånd..) Dette er noe jeg syntes er BRA..

(var en som snakka om de med lette utveier og ræva lønn som klagde nedi her..)

 

 

Og til dere som er såå negative til lån: tror dere virkelig at dere kommer dere gjennom livet uten lån? neppe tilfellet gitt.. Jeg regner med at bil lånet kommer til og følge meg til evig tid.. selvsagt med lavere mnds avdrag enn jeg har nå. men det kommer nok til og være der.. I norge så er det en gang sånn at man er avhengig av bil, Jeg må og ha en bil jeg kan stole på for og komme meg til og fra jobb...

 

 

Kunst stykket nå da er og finne seg dame som forsørger seg selv..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det ikke i menneskets natur da og være misunnelig på noe det selv ikke kan få?

 

Så off topic..

 

Jeg skjønner heller ikke de som går 20 år på skole fordi de skal tjene fett.. har jo mere studie lån en du kommer til og få i boliglån jo.. jeg skjønner heller ikke de som går allmenn fag, bare for og gå på skole.. skal man gå allmennfag må man ha en plan.. Om du ikke vet hva du vil, Ta en yrkes rettet utdanning, så har du i alle fall noe.. Allemnn fag gir deg NULL som eneste skole gang.. snakk om 3 bortkasta skole år..

 

Jeg har gått 2 på skole og 2 år som lærling.. Jeg har desverre ikke jobba et helt år enda med full lønn, pga milætæret.. Men en kammerat av meg som har samme skola og jobber i samme firma tjente over 400.000kr. (overtids timer telles på en hånd..) Dette er noe jeg syntes er BRA..

(var en som snakka om de med lette utveier og ræva lønn som klagde nedi her..)

 

 

Og til dere som er såå negative til lån: tror dere virkelig at dere kommer dere gjennom livet uten lån? neppe tilfellet gitt.. Jeg regner med at bil lånet kommer til og følge meg til evig tid.. selvsagt med lavere mnds avdrag enn jeg har nå. men det kommer nok til og være der.. I norge så er det en gang sånn at man er avhengig av bil, Jeg må og ha en bil jeg kan stole på for og komme meg til og fra jobb...

 

 

Kunst stykket nå da er og finne seg dame som forsørger seg selv..... :D

 

 

 

Tjah. jeg er pr dag Selvstendig næringsdrivende sjåfør som ved utleie har 230KR/T + mva. eller som jeg i dag kjører for 2350kr dagen. enten jeg jober 2 eller 10 timer.

 

Jeg kutta ut etter ungdoms skolen. jobba som faen siden jeg var 13. Har foreldre som sparte opp penger lenge før jeg ble født.

Ellers er jeg bortskjemt og får hjelp av mor om det MÅ til!

 

Men jeg skjønner jo godt når jeg ser på de her jævla nerdene jeg gikk på skole med som i dag er 25+ og ENNÅ gå på skole. gjerne skryte på seg utdanning i utlandet. for.. hva da?... ende opp bak kasa på rimi?

 

det må jo være flaut da

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du almennfag har du alle muligheter åpne, da har du ett grunnlag.

 

Tror ikke kun tre-årig allmennfag alene gir deg så voldsomt mye muligheter. Hvis man ikke har tenkt på høyere utdanning da

 

De som har arbeidet seg frem og kjører fete biler ser jeg vel opp til, men pappagutter med fars lommebok og BMW... Hvordan føles det å flyte på andres suksess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at allmen fag ikke gir deg noe som helst. Om du kun har gått allmen fag.. Jeg har møtt en del folk som har gått allmen fag og når jeg spør de hva de skal bli for noe når de blir store, da svarer de: vet ikke jeg.. De fleste av de ender opp på noe yrkes rettet senere.. og utnytter sjelden det at de har gått allmen fag.. Da har du kasta bort 3 år av livet ditt mener jeg... og brukt en hel del penger på tull.. På de 3 årene så kunne du ha gjort unna 3/4 av veien til et fagrev..

 

 

For all del gå allmenne fag, men da må du ha en litt større plan bak det hele.. DA er jeg med.. ikke ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel så danner man en formening om hva man skal gå videre etter allmenn mens man går der.

 

Uansett så er det bedre å gå allmenn for da har man flere valg, enn hvis man gikk elektro, for da sitter du der med skjegget i postkassen hvis du ikke liker elektro.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, tviler sterkt på at om man ikke vet hva man vil etter å lest masse gammal norsk historie på allmenfag at man har det helt klar hva man vil etter 3 år så man kan LETT kaste vekk 1-2-3++ år på en høyskole å ende opp på kassa på kiwi :P Er så utrolig mange som liker skolen å lære tingene teoretisk så kommer de ut i feltet å alt går i grus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jah, og dette har du kjennskap til hvor? Latterlig å begynne å sammenligne mekken og ingeniør uansett.

 

Det som er lurt hvis du skal bli f.eks. elektro ingeniør er at du går elektro linja --> allmenn påbygning --> høyskole

 

Får du har du som sagt praktisk og teoretisk kunnskap, men tror folk klarer seg generelt bra selv om de har ikke har hatt så mye praktisk undervisning.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner jo godt når jeg ser på de her jævla nerdene jeg gikk på skole med som i dag er 25+ og ENNÅ gå på skole. gjerne skryte på seg utdanning i utlandet. for.. hva da?... ende opp bak kasa på rimi?

 

det må jo være flaut da

 

Tja, det må jo være folk som tar "master i Afrikastudier", sosionom eller noe annet som kan brukes til "hva som helst". Ikke rakk ned på høyere utdanning. Om du eksempelvis blir alvorlig syk, ville du latt en lastebilsjåfør operere deg? Eller om du som selvstendig næringsdrivende blir saksøkt, ville du forsvart deg selv i retten? (Hmm, kom akkurat på at jeg har hørt den ovenstående en gang før, i filmen "Mathilda". Dog vil jeg avkrefte at jeg har stjålet sitatene, selv om de kan ligne :)

 

Når jeg gikk på videregående var jeg lenge usikker på om jeg hadde valgt rett. Jeg misunte kamerater som tjente 350-400k i året mens jeg gikk på høyskole og bygde studielån.

Men tålmodighet betaler seg ofte. Jeg ser ikke noe poeng i å gå nærmere i detalj, men jeg vil dra inn mye mer cash enn hva de med fagbrev vil gjøre fremover. Og det i en stilling som er mye sikrere enn å være i byggebransjen. I tillegg har et par av kameratene mine begynt å slite med kroppen, mens jeg sitter på kontor og holder meg i form på treningsstudio (når jeg har tid).

Vi er alle avhengige av at ikke folk flest hopper av etter ungdomsskolen, og det er plass til alle i samfunnet. Noen kunne aldri i livet tenke seg å sture bak en kontorpult, mens andre ikke har gener/fysikk til å sjaue kabelruller og lafte tømmer. Noen trives med 3-400k i årslønn, andre er ikke fornøyde med 1 mill.

 

Å begynne på yrkesrettet utdanning direkte etter ungdomsskolen BARE fordi man får et fagbrev etter endt utdannelse klarer jeg ikke se på som klokt. De færreste vet hva de vil bli når "de blir store", men et fagbrev låser deg til en viss grad til en bestemt type jobb, og uten generell studiekompetanse er det ikke mange steder du kommer inn for høyere utdanning. Ta heller fagbrevet om du har lyst til å bli snekker, elektrikker, rørlegger etc. Ta det fordi det er det du vil bli, ikke ta det fordi du ikke visste hva du skulle bruke almennfag til!

 

Anyways, nå handlet vel denne tråden egentlig om penger og misunnelse. Og mitt syn på saken er egentlig at jo mer jeg tjener, jo mindre bryr jeg meg om penger! Så lenge jeg har det bra og klarer meg, ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skulle unne alle vennene mine å gjøre det bra. At noen av vennene mine har skuffet inn flere hundre tusen på aksjer de siste månedene, mens jeg svetter på kontoret, er jo selfølgelig kjedelig, men noen dyptfølt misunnelse er det ikke. Litt misunnelse er bare sunt. Det skjerper sansene og gjør meg tent på skjønne hvorfor andre gjør det bedre enn meg, slik at jeg kan lære noe av det. Alle som driver med aksjer kjenner godt følelsen av at "det skulle jeg gjort" eller "slik skulle jeg handlet" :)

 

Og du, LLH, ikke finn deg en dame til å forsørge deg. Tjen så mye at kjæresten/kona/dama kan jobbe med akkurat det hun vil uten å måtte tenke på hva hun får betalt! Mulig det er damas ansvar å få mat på bordet, men det er ditt ansvar å betale for den maten :) Vær ditt kjønn bevisst!

 

God natt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, LLH, ikke finn deg en dame til å forsørge deg. Tjen så mye at kjæresten/kona/dama kan jobbe med akkurat det hun vil uten å måtte tenke på hva hun får betalt! Mulig det er damas ansvar å få mat på bordet, men det er ditt ansvar å betale for den maten :) Vær ditt kjønn bevisst!

 

God natt.

 

 

nå vridde du vel litt på hva jeg skrev.. Med det jeg skreiv mener jeg dame som faktisk har noe i det hele tatt i inntekt og førerkort.. du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår