Gå til innhold

Noe dynamostøy (Ja, har søkt...)

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Heppsann.

Var ferdig med å installere anlegget for ca en måned siden. Kan vel skrive hva som er i bruk med en gang:

 

Spiller:

-Pioneer DEH-P70BT

 

Kabler/sikring:

-Pro-sonic trippelskjermede signalkabler til "front"- og "rear".

-Ukjent kabel til subwoofer. Noe som var opplagt fra før.

-Strømkabelene av forskjellig merke. Også uinteressant. (Grove kabler!)

-Jording, ca 50 cm fra kondensator.

-Pro-sonic 100A automatsikring.

 

Forsterkere/kondensator:

-RF 1001BD monoblokk

-Phoenix gold qx 4150. 4-kanals.

-RF 1F kondensator

 

Elementer:

-Boston pro 4,5X. 4" mellomtone og 1" diskant. På org delefilter

-Alpine Type-x 6,5" uten delefilter i dørene.

-Pioneer TSW-3004SPL

 

Da var vel alt av det som er i bruk OK.

Strømkabler og signalkabler ligger på hver sin side. De er vel kanskje min. 10 cm fra hverandre et sted. Ellers ligger signalkablene inntil høyttalerledningene på høyre side samt noen andre småkabler med strømtrekk som er lavt, bl.a remote.

 

Problemet og feilsøking:

 

Med en gang anlegget var montert så var det ekstremt støy. Klippet vekk jordinga fra spiller til kondensator. Dette var den jordinga som spilleren skulle ha i tillegg fra samme jordingspunkt som forsterkere har. "ekstra-jord" lederen som ble brukt da, var den som sitter på signalkabelen. HMM. Når denne ble fjernet ble problemet godt som borte, men ikke helt! Hører enda såvidt at det suser ettersom turtallet stiger. Mange sier at de ikke hører det, men jeg hører det godt! hehe.

 

Problemet er der bare når spilleren er i gang, og jeg kan ha på volum 0, og likevel ha problemet der. (Altså, da kan dere glemme det at høyttalerledningene ligger siden av signalkabelene da disse ikke trekker noe strøm.)

 

Feilsøking hittil:

-Lagt ny jording fra karosseri i motorrommet og pluss fra batteriet. ISO er ikke i bruk! Jording er vel såpass som 4mm2 og plussen er 2,5mm2.

Spilleren trekker minimalt med strøm siden det kun er signalet som går fra den. Dette hjalp IKKE! (fikk opp noe spenning til spiller, men støyen er der!)

-Byttet ut remoten med en "provisorisk" en, rett fra spiller til forsterkere. Tenkte den kunne ødelegge noe, siden den lå rett ved signalkabelene, og den skulle være styrestrøm til begge forsterkerene og kondensator, men nei da. Dette hjalp IKKE!

-Tatt det berømte trikset om å legge jording rundt kappen på signalkabelene til jord. Dette hjalp IKKE!

-Lagt opp jording fra gods på spiller til jord. (Felles med spiller.)Dette hjalp IKKE!

 

Har muligens prøvd mer også, men det kommer jeg ikke på i farta! Støyfilter blir kjøpt inn nå en dag, såsant jeg ikke finner ut feilen. Støyfilter som brukes på dynamoen og IKKE phonokablene. HVORFOR skal dette sette ned lydkvaliteten egentlig? Har vært inne på tanken på jordingsbana inne i spilleren, men vet ikke hvordan jeg skal finne ut om den er ødelagt. (Ligger den en åpen ledning på et kretskort inne i spilleren?)

 

Noen med forslag?

 

Tar imot all hjelp med åpne hender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har du justert volumet mellom forsterker og spiller?

Kanskje det er litt å hente her? (minske støyen)

 

Viss det er defekt jordingsbane i spilleren, så ser du at jordingsbana har smelta (på printet)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kan prøve å flytte på signalkabelene. Det merkelige her er at dette er når jeg ikke engang har på volum. Altså, "volum 0". Det vil jo gå en ubetydelig mengde strøm da, og da skal det ikke komme støy hvis jeg har skjønt dette riktig.

MEN, det er jo verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville prøvd en annen spiller. hadde samme problemet selv da noe drit røk i den jeg hadde pga dårlig jording (en kompiss som skrøt på seg å kunne det- så jeg gadd ikke å dobbeltsjekke) men då var kun lyden tilstede når motor/dynamo var i gang. og gjaldt kun høytalere på output, og ikke de på isokontakten.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet her om dagen men nå er det bra.. du må legge en jordings kabel på en phono kabel, bare tvinne den rundt på den "hetta" over selve pinnen.. og sjekk at du har skikkelig jording på forsterkeren.. i min bil var det bare dette som skulle til.. :thumb: gjør du dette er sikkert problemet løst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tid for en liten oppdatering.

 

Prøvde med andre phonokabler i dag. La de provisorisk inne i coupeen, lang fra andre kabler. Støyen var der ennå!

 

Prøvd med forskjellig jording til forsterkerene. Hjalp ikke...

 

Prøvde det berømte trikset med å tvinne en ledning rundt jordinga på rca pluggen. Gjorde skikkelig arbeid, loddet og greier. ingen endring. isåfall ubetydelig

 

Koblet fra remoten, slik at ingen av forsterkerene var på mens spilleren sto på. Jammen var ikke støyen der da også!

 

NOEN som kan ha peiling på hva jeg skal sjekke nå?

 

Vil støyfilter som settes på dynamoen senke lydkvaliteten? Kan liksom ikke se for meg at det skal senke noen lydkvalitet. ISÅFALL, begrunnelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår