Gå til innhold

Borre i metall: spørsmål om RPM og kjøling

Ranger emnet


kghaas

Anbefalte innlegg

Jeg skal borre i toppen og har spørsmål til hvor fort borret bør gå og om hvordan det bør kjøles. Er det ok å bare la det renne på med kaldt vann?

 

Bør jeg borre meg opp i tykkelse ved å starte me 5mm, 8mm, 11mm?

Sluttresultater er 11mm.

 

Har investert i en søylebormaskin som skal gjøre susen, men trenger bare noen tips på veien.

 

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu eller ståltopp? Hvor i toppen skal du borre?

 

Sånn generelt borrer du fort med små bor,og saktere desto større borret er... Kaldt vann virker,men det er bedre med noe som har smøreevne på stål. Teknisk- eller rød-sprit funker veldig bra på alu,får veldig fint kutt og lite riving (hvis ikke boret er sløvt,seff).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar så langt. Det er ikke alu topp, men støpejern. er det noe annet som er bedre til å kjøle da?

En sprayboks med skjæreolje koster ikke stort... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte og mye skal man "etterfylle" med olje? Skal det bades i olje? Jeg har noen ganger fusket med å sprute på CRC, men ofte tenker jeg på det litt for sent. Regner med at jeg bare herder borrehullet når CRCen syder og freser? *flink*

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel skal du forborre med ett borr som er litt større enn skjæreflaten på neste borr. Hvis ikke ødelegger du skjæret på nesten med samme den tar tak. Hovedoppgaven med veske er å kjøle ned slik at varmen ikke blir for stor å ødelegger herding. Kjølepasta tar bort mye varme da den går fra fast til flytende. Vil si at vann er bedre enn vanlig olje. Rødsprit er veldig bra, men kan med litt uforsiktig omgang være farlig. Skjæreveske består av 95% vann og noe små deler greier for å hindre at utstyr ruster + +

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår