Gå til innhold

b230fk nøler på akselerasjon

Ranger emnet

slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Har ett merkelig problem med at motoren nøler hvis jeg ruller ned en bakke i gir, og så gir gass i gjen på flatmark. Hvis jeg holder gassen nede hoster bilen i ett sekund før den skyter fart. Hvis jeg clutcher ut og lar ruller ned siste biten på tomgang, så fungerer alt slik det skal. Ellers er motoren feilfri og går helt rent uansett hva jeg gjør.

GMV mente i denne tråden at denne oppførselen var standard, og måtte chippes vekk. Men det virker høyst besynderlig for meg at volvo skulle slippe ut motorer som oppførte seg slik fra fabrikk.

Jeg kjører med hovedpumpe fra k-jet (og filter framme i motorrom), standard resirk dumpventil, en eller anen chip fra BSR (husker ikke nummeret) og litt oppjustert ladetrykk, justert ved bruk av turboXS boost-controller.

Takk på forhand for gode svar

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er tydeligvis langt mindre "avansert" feil enn det jeg antok. Bilen ble bare verre og verre jo mer jeg kjørte, og jeg skjønte ingen ting. Så harket jeg meg inn på bensinstasjonen og fylte, og pluttselig var alt 100% igjen.

Defekt tankpumpe var det første som slo meg, men jeg kan høre en summing med motoren på gjennom tanklokket. Så det er definitivt noe som går der, dessuten minnes jeg å ha testet tankpumpen før jeg satte den inn. Kan jeg ha satt tankpumpen/armaturet feil på så det ikke når helt ned?

Hadde en 20L bensin igjen på tanken da jeg fylte.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette forårsake vanskelig starta bil når det er lite bensin igjen på tanken?

Min må jeg kinne ei god beite når det er lite bensin igjen, ellers starter den helt knirkefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg 740, og bruker tankpumpe/armatur fra 940 og kan ikke minnes noen gummislange, men jeg skal ta det ut og undersøke. Plagdes med kjølinga i dag, så fikk ikke sett nærmere på problemet. (Er tydeligvis ikke bra å kjøre uten radiator/vifte-trakten etter turbokonvertering. Måleren havnet i rødt på tomgang...)

Nesten synd om det er slangen som er feilen, burde ha sjekket det før jeg puttet i pumpa.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider