Gå til innhold

Juridisk hjelp trengs ang. bruktbilkjøp

Ranger emnet


bidz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte for nøyaktig 14 dager siden en 1999 Audi A6 Avant 1.9 TDI med Automatgear.

 

Etter en langtur så merket jeg at bilen hadde vibrasjoner ved giring (spesielt ved gasspådrag i oppoverbakker). Jeg dro innom Møller Bil for en uke siden og fikk konstantert at det med 90% sikkerhet er automatgearkassen som er gåen og som må byttes eller overhales (fikk også dette konstantert av Norsk Bildelesenter som skal ha 30.000 for å gjøre hele jobben). I tillegg er ytre høyre drivledd gåent, noe som kostet 3990,- å fikse hos Møller Bil.

 

Jeg sendte så et brev til selgeren (som jeg fikk tilsendt fra Forbrukerrådet, de sa jeg hadde fullstendig rett til å klage på manglene i følge norsk kjøpslov, evt. få kjøpet hevet eller utbedringene dekket, eller prisavslag).

 

I brevet jeg sendte han krevde jeg at feilene skulle bli utbedret eller at kjøpet skulle bli hevet. Jeg la ved dokumentasjon fra Møller Bil som bekreftelse på manglene.

 

Jeg har nå fått svar fra selgeren av bilen, og kort oppsummert så fraskriver han seg alt ansvar og vil ikke dekke noenting. Han skriver:

 

Det fremgår klart av kontrakten at selger fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler. Det som fremkommer i ditt brev er klart innenfor kategori av skjulte feil.

 

Grunnlag for å knytte dette opp mot skjulte feil:

 

1. Jeg har benyttet bilen daglig i snart 4 år og ikke oppdaget eller hatt mistanke til feil av den kategori du påpeker i ditt brev.

 

2. Din lange prøvekjøringstur av bilen avdekket ikke feilene du påpeker (Samtidig hadde du det meget travelt med å få overtatt bilen, og insisterte på å få den med deg samme kveld. Det aksepterte jeg selv om det var mange dager før betaling fant sted.)

 

3. Bilen har helt nylig vært inne til omfattende service hos et av byens mest profesjonelle Audi-verksted (Lønsethagen Autoservice). Der ble alle påpekte feil og mangler utbedret. Dette ble bla. også gjort som en sikkerhet for at selger/kjøper kunne gjøre en handel uten tvil relatert til selgers opplysningsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt. Ingen av de nevnte forhold i ditt brev fremkom i denne totalservice av bilen. (MERKNAD: Når jeg selv ringte Lønsethagen for å få de til å kontrollere automatgearkassen henviste de meg til Møller Bil, fordi de sitat: "ikke hadde peiling på automatgearkasser, og ikke kunne reparere de").

 

4. Feilene som du her hevder å ha avdekket krever at de blir avdekket av et verksted. Bare det i seg selv beviser det faktum at dette faktisk dreier seg om skjulte feil.

 

Jeg kan derfor ikke finne grunnlag for å kunne akseptere ditt krav på noe punkt.

 

Det foreligger som kjent heller ingen garanti knyttet til ditt kjøp og det er derfor heller intet grunnlag for å framsette krav på det grunnlaget. At bilen ikke innfrir dine forventninger kan jeg ikke annet enn beklage. Men at det oppstår feil på en 8 år gammel bruktbil som har ruslet rundt 140000km burde ikke komme som en overraskelse. Jeg har på ingen måte til hensikt å dekke dine fremtidige bilkostnader. Prisen du har betalt for bilen, 128839,- kan vel også sies å være godt under listepris. Skulle du velge å kjøpe en tilsvarende bil hos en merkeforhandler, med de garantier du her måtte ønske deg, ville totalprisen overgå det du her indikerer av verkstedkostnader.

 

Men av ren velvilje og uten noen form for innrømmelse av ansvar for de påståtte skjulte feil, er jeg dog villig til å tilbakebetale kr. 10000,- til din konto. Om du ønsker å benytte deg av dette tilbudet ber jeg deg skriftlig melde dette tilbake til meg snarest, og senest innen 27.06.07. Etter den dato bortfaller dette tilbudet.

 

Så spørsmålet mitt er, bør jeg ta imot de 10000kr'ene eller kjøre på med full sak? Han har gitt meg vanvittige 5 dagers frist å melde fra om jeg vil ha 10000 eller ikke, og brevet fikk jeg i dag, altså 2 dager før fristen går ut, dvs. jeg rekker IKKE å få dette juridisk evaluert... Nesten så det virker planlagt...

 

Alle tips og input er veeeeldig velkommne...

 

PS! I kjøpskontrakten står det "Selger fraskriver seg ansvar for skjulte feil og mangler. Bilen selges som prøvekjørt og vist". Men samtidig har han også krysset av "NEI" for om bilen har problemer med gearkasse, clutch el. bremser.

 

Testen han snakker om i brevet er forøvrig fra slutten av Mars i år, så den er ikke akkurat helt fresh...

 

HJELP!

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de 10 000 og se glad ut. Om du kjører full pakke tror jeg ikke du ender opp med noe mer. For når du ikke merket noe under prøvekjøring, så kan det heller ikke bevises at han har visst om feilene

Bruktbilkjøp er en risikosport, spesielt av private. Det er derfor forhandlere ligger noe høyere i pris, fordi de må ta høyde for garantikostnader

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem av NAF? kan ikke de hjelp gratis med advokater hvis man er medlem?

 

Er medlem i Falcken, men poenget er at jeg ikke rekker å få tatt en juridisk vurdering av saken før fristen han har satt for de 10.000 kronene har gått ut...

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de 10 000 og se glad ut. Om du kjører full pakke tror jeg ikke du ender opp med noe mer. For når du ikke merket noe under prøvekjøring, så kan det heller ikke bevises at han har visst om feilene

Bruktbilkjøp er en risikosport, spesielt av private. Det er derfor forhandlere ligger noe høyere i pris, fordi de må ta høyde for garantikostnader

 

Er det jeg er redd for også. Men samtidig er det vanvittig kjipt å bare gi opp sånn. Men jeg orker ikke å bruke masse tid og energi på en sak. Det KAN jo være at det kun er automatolje og filter som må byttes, men "somregel" hjalp det ikke i lengden sa mekanikeren hos Møller. Og jeg fikk jo bilen til en ganske lav pris i utgangspunktet (135.000 inkl omreg, 1.9 tdi automat, 140.000km, helt nye s/v dekk og bilen har ingen slitasje innvendig, full service er nettopp tatt osv osv...)...

 

Vet sannelig ikke, får sjekke med Falcken advokaten i morgen og evt. fakse inn kontrakt + kopi av brev og håpe på at advokaten rekker å gå over saken veldig kjapt og gi meg et råd.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst tatt kontakt med Lønsethagen Autoservice, for å høre hva de gjorde med bilen, evt om det var kunden eller de som tok opp det med automat kassen.

Så ville jeg tatt de derfra. jeg ville også spørre de hvorfor de ikke oppdaget noe om drivleddet.

Jeg ville også ringt forbrukerrådet for å høre hva de mener om tilbudet fra selger.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst tatt kontakt med Lønsethagen Autoservice, for å høre hva de gjorde med bilen, evt om det var kunden eller de som tok opp det med automat kassen.

Så ville jeg tatt de derfra. jeg ville også spørre de hvorfor de ikke oppdaget noe om drivleddet.

Jeg ville også ringt forbrukerrådet for å høre hva de mener om tilbudet fra selger.

 

Jeg vet hva Lønsethagen Autoservice gjorde med bilen. De tok oljeservice, fyllte gass på AC'en, fikset bakrute visker og noen sånne småting.

 

Det var jeg som tok opp det med automatkassen med dem. Jeg dro innom de for å få det kontrollert før jeg dro til Møller, men da fikk jeg beskjed om at "De ikke kunne noe om automatgearkasser, og at de ikke kunne reparere de". De henviste meg så til Møller. Men alikevel har de kryssa av i testen som ble utført at Automatgearkasse og automatgearolje er OK... Og en automatgearkasse blir ikke dårlig over natta.

 

Testen ble utført i April-Mars. Et drivledd kan vel bli slitent på et par måneder... Så det er OK for min del.

 

Skal ringe forbrukerrådet og høre i dag.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alikevel har de kryssa av i testen som ble utført at Automatgearkasse og automatgearolje er OK... Og en automatgearkasse blir ikke dårlig over natta.

 

Testen ble utført i April-Mars. Et drivledd kan vel bli slitent på et par måneder... Så det er OK for min del.

 

For det første: At de har kontrollert funksjonen til kassa er ikke noen annen kontroll enn den du selv gjorde da du prøvekjørte, og da merket heller ikke du noe. det er ikke sånn at man demonterer kassa på en service for å se om noe er slitent. Det er forskjell på OK funksjon og nytt

 

For det andre: En automatkasse kan klikke over natta, ikke noe i veien for det. Det blir som en hver annen mekanisk og elektrisk del.

 

Er det diagnosesystem på kassa, så kan vel Møller gi litt mer kjøtt på beinet.

 

Uansett: Tidligere eier har ikke merket noe, verkstedet har ikke merka noe, og heller ikke du merka noe under prøvekjøring.

 

Da sliter du med å komme videre med denne saken

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det jeg har hørt angående gearkasser og motor så har selger, selv om det er en brukt bil 2 års garanti mot at slikt skal skje!!

Så går du har en god sak om det skulle blir rettsoppgjør!!

Er vel sikkert 1 år siden fbi/tv hjelper deg hadde oppe en lignende sak.... stå PÅ ønsker deg LYKKE TIL!!!!!!!!!:rules:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt angående gearkasser og motor så har selger, selv om det er en brukt bil 2 års garanti mot at slikt skal skje!!

Så går du har en god sak om det skulle blir rettsoppgjør!!

Er vel sikkert 1 år siden fbi/tv hjelper deg hadde oppe en lignende sak.... stå PÅ ønsker deg LYKKE TIL!!!!!!!!!:rules:

 

 

Forstår jeg deg rett hvis jeg tolker deg dithen at du mener at selger må svare 2 års garanti på motor og girkasse ved et bruktbilsalg? Er veldig spent på lovhjemmelen for dette...

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere i tråden, ta de 10 000 og se glad ut. 2års garanti på kjøp mellom private høres absurd ut:) du fikk en god pris på bilen, og i tillegg vil selger gi deg 10 000 tilbake! Jeg hadde aldri godtatt å gi tilbake noesomhelst hvis jeg hadde vært selger. Virker som selgern her har gjort det som kreves for at bilen skal være ok, han har fått undersøkt den ganske grundig og så lenge han ikke visste om noen feil har han sitt på det tørre. Han burde heller ikke visst om feilen, siden den ikke hadde oppstått da du prøvde bilen. Bruktbilkjøp er risikosport, noen ganger taper man, noen ganger vinner man. Tilsynelatende har du nå tapt, men hvis du stikker innom et verksted som er eksperter på automatkasser, tror jeg neppe at prisen blir like høy som hos møller:) kanskje du tilogmed slipper unna med titusenlappen du faktisk har blitt tilbudt!

Å kjøre denne saken videre er latterlig, du bruker både din og selgers tid, og du vil sannsynligvis komme svært mye dårligere ut.

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt angående gearkasser og motor så har selger, selv om det er en brukt bil 2 års garanti mot at slikt skal skje!!

Så går du har en god sak om det skulle blir rettsoppgjør!!

Er vel sikkert 1 år siden fbi/tv hjelper deg hadde oppe en lignende sak.... stå PÅ ønsker deg LYKKE TIL!!!!!!!!!:rules:

Hvis du altså selger en bil som har gått 400 000 km for 30 000 kr, må du garantere at den går i 2 år til uten feil på motor og girkasse????

Det er lov å bruke hue lite grann før man skriver.

 

En ting til: Lær deg forskjellen på forhandlere og privatpersoner.:knob: :knob: :knob: :m'm: :shake :shake

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke 2 års garanti på noen ting som helst når det er bruktkjøp mellom privatpersoner. Da må isåfall dette være inngått mellom de to parter som en egen avtale, og hvem i all verden gjør slikt (sett fra selgers ståsted)?

 

Det som henvises til er defekter, skader og mangler som selger vet eller burde ha visst / gjort seg kjent med, enten igjennom daglig/vanlig bruk (som han ikke hadde) eller via verksted (som heller ikke fant noe klanderverdig). Du kan ikke forvente mer av selger, synes faktis han har opptrått korrekt ved å la deg teste ut bilen skikkelig i tilegg til å stille med servicepapirer som tilsier at det ikke skal være noen problemer med bilen. At du da oppdager problemer i ettertid er jo selvfølgelig uheldig, men samtidig ser jeg ikke hvordan selger kan belastes med faktura for reparasjon når det ikke er skjellig grunn til å mistenke selger for å bevisst tilbakeholde informasjon vedrørende bilens tekniske stand.

 

Dette er et av problemene med å kjøpe brukt av privatperson, som privatperson. Du får ingen garanti og kjøper gjerne bilen "som den er", dermed blir det opp til deg som kjøper å avdekke skader/defekter etc ut over selgers ansvarsområde før handelen er over.

Å bevise at selger var kjent med, burde vært kjent med (eller gjort seg kjent med) problemene kommer til å bli veldig vanskelig, og for en såpass lav kjøpssum så tror jeg ikke det er verdt å følge opp ytterligere heller. Du kan fort bli sittende med regningen både fra saksomkostninger og selgers utgifter til juridisk bistand.

 

Ut fra mitt ståsted er det beste alternativet å takke ja til refusjonen av de 10.000 kronene og så få gjort en skikkelig evaluering av problemet, ikke bare av typen "de tror det" eller "det kan antas å være..". For alt du vet kan dette vise seg å være noe enklere/billigere enn først antatt :)

 

Mvh

Bjørn

-- 3000GT VR-4 --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trodde jeg dette var en typisk "trådstarter-har-rett-tråd". Ved å ha lest selgers svar og det egentlig hendelsesforløp, så er det som om jeg kunne ha solgt bilen til deg selv. Eneste er at jeg kanskje ikke tilbudt deg 10k for å få saken ut av verden. Det er som alle her sier, det er risikosport. Det kan skje slike ting, men selger trodde at bilen var i god form den, og hadde jo hatt den på test også.

 

Ta de 10k, og vær hyggelig mot mannen. Du som påstår det er 2 år garanti på alle bilkjøp på motor og gear, du lever i en egen verden tror jeg! :P

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår