Gå til innhold

Bilen min koker - hva kan problemet være?

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Det begynnte med at den bare små koket litt etter et minutt på tomgang. Vift slo ikke inn og jeg anntok da at det var termostaten som var gåen. Så jeg bytta termostaten, sjekka temp.føleren, prøvde vifta og lufta kjølesystemet igjen. Etter det begynnte den og små koke hele tida, og vifta slå enda ikke inn. Men vist bare vifta/føler er dårlig så skal den vel ikke bilen koke når jeg kjøre, men bare på tomgang. For når man kjører er jo ikke vifta i bruk, da den får masse luftkjøling.

 

 

Jeg la også merke til at når jeg stopper motoren så stiger vannet i vanntanken helt opp, før det detter gradevis nedover når motoren blir kald?

 

Tenkte også på at det kunne være toppakkningen, men nivået i vanntanken synker ikke. Det er heller ikke noe lekasje eller kjølevann i eksosen.

 

Hva kan dette være? Er det noen som har vært borti detta før eller vet ha det er? Bilen har snart stått stille i flere uker nå på grunn av diverse problemer, så nå begynner jeg og blir dritt lei....

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått lufta kjølesystemet skikkelig?

Har vært borti at Mondeo med 2.0Zetec er litt vanskelig å få luftet skikkelig. Da fyllte jeg opp, løsnet tempføleren oppå termostathuset, startet opp og luftet ved å skru ut tempføleren og skru den inn igjen når det kommer bare vann.

 

I tillegg så sitter det en tempsensor nede i forkant av termostathuset også som jeg vet jeg har byttet på et par biler.

Husker ikke hvilken av sensorene som er til vifta men det er en mulighet der. Men som du sier burde den ikke koke mens du kjører hvis det bare er vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått lufta kjølesystemet skikkelig?

Har vært borti at Mondeo med 2.0Zetec er litt vanskelig å få luftet skikkelig. Da fyllte jeg opp, løsnet tempføleren oppå termostathuset, startet opp og luftet ved å skru ut tempføleren og skru den inn igjen når det kommer bare vann.

 

I tillegg så sitter det en tempsensor nede i forkant av termostathuset også som jeg vet jeg har byttet på et par biler.

Husker ikke hvilken av sensorene som er til vifta men det er en mulighet der. Men som du sier burde den ikke koke mens du kjører hvis det bare er vifta.

 

Siden det ble værre etter jeg bytta termostaten, og den ikke kokte når jeg kjørte før. Så kan det hende at det er den føler som er problemet, og at det ble værre fordi jeg ikke har fått lufta skikkelig.

 

Det er sensoren på toppen av termostathuset som til vifta, det er den du mener. Jeg har bestillt den hos mekonomen i dag, så jeg får prøve og bytte den. Men vil ikke vannet fosse ut vist jeg skrur ut den sensoren når det er fullt av vann? har du flere gode råd om lufting?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta er styrt av EEC IV, hjernen altså. Den øverste føleren. ECT, på termostathuset gir signal til denne.

 

At nivået i tanken stiger når du stopper en varm motor er helt normalt

 

Hva er indikasjonen på at den koker? Bobler i tanken eller tempmåler?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta er styrt av EEC IV, hjernen altså. Den øverste føleren. ECT, på termostathuset gir signal til denne.

 

At nivået i tanken stiger når du stopper en varm motor er helt normalt

 

Hva er indikasjonen på at den koker? Bobler i tanken eller tempmåler?

 

Temp måler viser litt mer enn vanelig, og det små bobler i tanken. Og jeg merker godt at det oser mer varme fra motoren enne vanelig. Men jeg er ganske sikker på at det er den "Ect" føler som er problemet, kontakten så noe sliten ut. Men vist jeg kobbler i sammen stikkerne inne i ledningen til følern. Skal ikke da hjerne tro det er følern som slår inn og gir signalet.Da skal vel vifta gå, for føler er vel bare som en tempraturstyrt bryter? Bare for og teste at det er den følern som er feilen? Eller er jeg helt på jordet?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke riktig så enkelt fordi vifta er styrt av hjernen. Det er altså ingen direkte forbindelse mellom ECT og vifta. ECT gir signaler til hjernen, som utfra det (og mye annet)beregner tenningstidspunkt, bensinmengde, og om vifta må gå eller ei. Men du kan ta av kontakta på vifta og sette spenning direkte for å se om den går da

 

Men prøv å la den gå litt uten lokk på tanken

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble værre etter jeg bytta termostaten, og den ikke kokte når jeg kjørte før. Så kan det hende at det er den føler som er problemet, og at det ble værre fordi jeg ikke har fått lufta skikkelig.

 

Det er sensoren på toppen av termostathuset som til vifta, det er den du mener. Jeg har bestillt den hos mekonomen i dag, så jeg får prøve og bytte den. Men vil ikke vannet fosse ut vist jeg skrur ut den sensoren når det er fullt av vann? har du flere gode råd om lufting?

 

1. Du har ikke montert termostaten feil vei? Husker ikke om det går ann å montere den feil på den motoren.

2. Hvis det er luft i systemet vil det ikke komme noe vann med det første du tar ut sensoren. Når det kommer vann som begynner å renne ut(motoren trenger jo ikke være varm) så setter du jo på sensoren igjen.

La lokket på ekspansjonstanken være av mens du gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har ikke montert termostaten feil vei? Husker ikke om det går ann å montere den feil på den motoren.

2. Hvis det er luft i systemet vil det ikke komme noe vann med det første du tar ut sensoren. Når det kommer vann som begynner å renne ut(motoren trenger jo ikke være varm) så setter du jo på sensoren igjen.

La lokket på ekspansjonstanken være av mens du gjør dette.

 

Termostaten er montert riktig vei, det er jeg helt sikker på.

Jeg får en nye sensor i morra, så da skal jeg bytte den. Så

da prøver jeg det med lufting da, så får vi håpe det er dårlig

lufting og sensoren som er feilen.

 

Det virker jo som at termostaten virker. For det er varmt vann i både slangen fra termostathuset til toppen av radiatoren, og i slangen som kommer ut i fra bånn av radiatoren (som splitter seg til vannpumpa og vanntanken)

 

Men er det varme i varmeapperatet vist varmeregisteret?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mondeon?

 

På de bilane der har vannpumpa en tendens til å løsne, så den bare ligger løst inni vannpumpe huset. Og du får veldig dårlig sirkulasjon, det kan være problemet på kokinga. Det med vifta kan være føleren som står oppå termostathuset. Ohm den ved kald motor, ohm den ved middels og ohm den ved varm. Den skal ha mindre motstand jo varmere den er.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår