Gå til innhold

Modifisering av 1600 motor

Ranger emnet


Grøfteræs

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Mye synsing og tror her...

 

Type 4 blokka kommer fra gammel transporter, opp til ca 1979 og er luftkjølt.

Sylindrene som blir brukt er fra Magirus lastebil, og så brukes det chevrolet stempler.

 

Når det gjelder 1835 motor må det freses ut i blokka til større sylindrer, og toppene må også freses ut til disse. (Jeg ville vurdert å bygge en 1914 istedenfor da det så og si er samme jobben.

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

1835 får du vel om du bygger på 1600 blokk ja. Mener sylindrene går rett inn om jeg ikke husker feil. Men det er forskjell på tynn og tykk kant satser. Tynnkant går rett inn, tykk kant må du frese ut i toppene iallefall.

1915 får du om du bruker 411 eller 412 blokk (1700-1800) fra variant. Passer da ikke rett inn i bobla da du må modifisere kjølehuset. Brukte dette i BC for mange år siden.

Men i gatebil ville jeg satset på 1600 blokk, kvassere kam, høvle ned toppene og sette inn nye ventiler.

Holder i massevis, og koster ikke all verden.

Type 4 2L ville jeg ikke satset på i gatebil, iallefall ikke med magirius sylindre og andre stempel.

Kommer til å få store problemer med kjøling på en sånn motor.

er noe annet å kjøre på gata enn å kjøre 5 runder rundt en bane. De motorene blir overhalte rimelig hyppig også.

Hot Shop har sikkert masse morro til deg, og kan gi deg gode råd også.

Kjell Aaen i Kvikk Shop?? Service?? har også masse erfaring. Om han fremdeles driver på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Nå er du på feil jorde.

 

-Du kan få alt fra 1584cc til tett oppunder 2,5 liter om du bygger på 1600 blokk. 1835 settet er EN av mulighetene og ikke den jeg ville valgt da det har relativt dårlig levetid pga godstykkelsen i sylindrene.

-1835 passer ikke rett på men krever maskinering av både topper og blokk.

-1835 settet kommer ikke i tynn eller tykk utførelse

 

1835 får du vel om du bygger på 1600 blokk ja. Mener sylindrene går rett inn om jeg ikke husker feil. Men det er forskjell på tynn og tykk kant satser. Tynnkant går rett inn, tykk kant må du frese ut i toppene iallefall.

1915 får du om du bruker 411 eller 412 blokk (1700-1800) fra variant. Passer da ikke rett inn i bobla da du må modifisere kjølehuset. Brukte dette i BC for mange år siden.

Men i gatebil ville jeg satset på 1600 blokk, kvassere kam, høvle ned toppene og sette inn nye ventiler.

Holder i massevis, og koster ikke all verden.

Type 4 2L ville jeg ikke satset på i gatebil, iallefall ikke med magirius sylindre og andre stempel.

Kommer til å få store problemer med kjøling på en sånn motor.

er noe annet å kjøre på gata enn å kjøre 5 runder rundt en bane. De motorene blir overhalte rimelig hyppig også.

Hot Shop har sikkert masse morro til deg, og kan gi deg gode råd også.

Kjell Aaen i Kvikk Shop?? Service?? har også masse erfaring. Om han fremdeles driver på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

hvor mye bruker dere å ha som tolleranse på utfresing i topper, prater da om fresing av plass til sylindere.

 

jeg har gjort en slik jobb på skolen nå i det siste og jeg endte med bitte litt over 1 tiendels mm feil på ''flaten'' der sylinderene treffer, er dette dårlig? han jeg leverte toppene til virket ikke fornøyd, men så forbanna nøye kan det ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår