Gå til innhold

Olje spørsmål

Ranger emnet


pinjongen

Anbefalte innlegg

I gamle dager fylte jeg helsyntetisk Castrol Racing 10W/60 på min Jetta 1,6, bare fordi det var tøft. Jeg bomma jo totalt på varmviskositeten, men det visste vel ikke jeg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil si at du skal bruke samme type olje som motoren er vant til. Har du alltid kjørt på mineral er det ingen vits i å gå over til fullsyntetisk, det blir det bare oljeforbruk av.

En sliten motor bør egentlig gå på "seig" olje.

Det er ingen stor risiko akkurat å bruke fullsyntetisk på en mineralvant motor og omvent, så lenge kvaliteten på oljen tilsvarer kravene til motoren.

 

På min 74 modell 144 DL med b20 motor, kjører jeg kun fullsyntetisk. Etter den ble overhalt på 300 000 km har det kun blitt brukt mobil1 sin fullsyntetiske olje. Er nok ikke så mange som kjører på fullsynt. på b20 motorene sine, men det funker iallefall fjell på min:) Den bruker heller ikke olje:)

 

Men et ekstra tips:: Skift oljefilter også når du først er i gang! Oljefilteret bør bytes hver gang. Ikke kjøp billige uoriginale filter heller. Disse er uten ventil i, så all oljen renner ut av filteret etter bruk, og fører til stor slitasjen hver gang du starten motoren. Et originalt volvo filter koster ikke mer enn en 100 lapp like vel og er godt invisterte penger.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du skal bruke samme type olje som motoren er vant til. Har du alltid kjørt på mineral er det ingen vits i å gå over til fullsyntetisk, det blir det bare oljeforbruk av.

 

Hvorfor det?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen med at "fullsyntetisk renser opp for mye" gjelder forsåvidt motorer som er enda eldre en det her igjen.

 

Og mineral - halvsyntetisk er bedre en fullsyntetisk? Tullball.

 

Fullsyntetisk olje er laget med "de rette" egenskapene man vil ha i en olje, tanke på at den er kjemisk fremstilt, og man har bestemt hvordan den skal "fungere". (uten å komme med et stort vitenskapelig utrykk som kun halvparten forstår)

 

Mineral olje er vel mer eller mindre olje pumpet opp fra nordsjøen.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

 

Med tanke på oljeforbruk feks..

Hadde en kunde inne på volvo nå forleden. Han hadde service på sin gamle 240. Der ble det fylt på fullsyntetisk olje ved en feil. Han kom inn igjen uka etterpå og skulle skifte til mineral olje for motoren var ikke slik som den skulle etter oljeskift.

Har ikke hørt noe mer fra han siden:)

 

 

Har sett ved flere anledninger at motorene ikke er helt komfortable viss det blir skiftet oljetype. Skal en gå over til dyrere olje, bør en vel helst gå først til delsyntetisk og kjøre på det en stund for så å evt gå over til fullsyntetisk.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: Vist du meine at fullsyntetisk olje er best på alt.

Så ka er grunnen til at volvo skriver at du skal ha halvsyntetisk olje på b230ft motoren?

 

Det er det ingen god grunn til. Kanskje med unntak av at de ikke ønsker å binde folk til kun å velge det dyreste og beste.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på oljeforbruk feks..

Hadde en kunde inne på volvo nå forleden. Han hadde service på sin gamle 240. Der ble det fylt på fullsyntetisk olje ved en feil. Han kom inn igjen uka etterpå og skulle skifte til mineral olje for motoren var ikke slik som den skulle etter oljeskift.

Har ikke hørt noe mer fra han siden:)

 

 

Har sett ved flere anledninger at motorene ikke er helt komfortable viss det blir skiftet oljetype. Skal en gå over til dyrere olje, bør en vel helst gå først til delsyntetisk og kjøre på det en stund for så å evt gå over til fullsyntetisk.

 

Og du er sikker på at dette ikke kommer av andre forskjeller ved oljene enn syntetisk/mineral?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at dagens mineralolje er god. Også denne olja har additiver som gir den de ønskede egenskaper. Men syntetiske oljer har generelt bedre egenskaper innenfor områder som friksjon osv.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at dette ikke kommer av andre forskjeller ved oljene enn syntetisk/mineral?

 

Viskositeten du tenkte på? En fullsynstetisk olje er jo som regel også høyere viskositet på i kulde enn mineral. Var vel Castrol TXT 0W30 som ble fylt på denne motoren (mot 10W30 ellers). Tynnere olje smører jo bedre, men jo tynnere den er jo lettere lekker den.

 

Ja viskositeten har veldig mye å si. Har ikke nevnt noe spesielt med viskositet siden den fullsyntetiske oljen er mer lettflytende enn mineral. Altså tenkte jeg egentlig også på viskositet uten å ha sagt noe direkte om det, viss du skjønner:)

 

Men hvorfor ble 10W60 overkill egentlig? 10W60 er jo som andre syntetiske oljer, såkalt multigrade. Mange bruksområder/-temperaturer;)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositeten du tenkte på? En fullsynstetisk olje er jo som regel også høyere viskositet på i kulde enn mineral. Var vel Castrol TXT 0W30 som ble fylt på denne motoren (mot 10W30 ellers). Tynnere olje smører jo bedre, men jo tynnere den er jo lettere lekker den.

 

Ja viskositeten har veldig mye å si. Har ikke nevnt noe spesielt med viskositet siden den fullsyntetiske oljen er mer lettflytende enn mineral. Altså tenkte jeg egentlig også på viskositet uten å ha sagt noe direkte om det, viss du skjønner:)

 

Men hvorfor ble 10W60 overkill egentlig? 10W60 er jo som andre syntetiske oljer, såkalt multigrade. Mange bruksområder/-temperaturer;)

 

Her var det mye å ta tak i:

Kaldviskositeten sier noe om "pumpbarheten" når motoren og olja er kald. Dess lavere tall før W'en, dess bedre kaldstartegenskaper. Men dette tallet har ingen betydning når olja har kommet opp i driftstemp. Da er det tallet bak W'en som gjelder og det er 30 i begge tilfellene...

 

10W60 er veldig tykk når den er varm, totalt unødvendig på en normal motor i god forfatning som brukes på gata. Tykk olje krever mer krefter for å pumpes og gir høyere drivstofforbruk.

 

Multigrade betyr vel bare at det både er bygget visse kaldstartegenskaper i olja samtidig som den beholder en viss tykkelse når den blir varm. I motsetning til en single grade-olje som har de samme egenskapene kald som varm. En ren 30-olje vil derfor ha håpløse kaldstartegenskaper og må ikke brukes om vinteren.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår