Gå til innhold

Forby vogntog på veiene

Ranger emnet


SeaLion

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hold dere god for personhetsen da, enig i at overskriften kanskje var litt drøy, men uttalelsene som tungtransportsjåføren kom med var minst like drøye.

 

du kan sikkert lese alt som er skrevet i tråden og da, ikke bare alt det "gode" som hinter i mot sjåføren

-sierra 5,0 "lat"

-Patrol 3,3td " brukshore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

azza.. skal ikke si at jeg alltid kjører som en engel selv.. men prøver å holde meg noelunde etter regler og slik!

men er noen ganger at man rett og slett ikke ser et kjøretøy i tiden (sånn typ vikeplikt vei) pga et eller annet.. at hadde man prøvd å stoppe der og da, så hadde du ikke stoppet før du var halvveis forbi.. og da er det omtrent ingen grunn til å prøve heller..

blir jo seff noe annet om bilen står på sin rett (til å miste livet pga idioti) da.. da er man pent nøtt til å hive seg på alt av bremser og svinge unna etter beste evne.. og håpe at bilen har vett nok til å bare flate ut den gassen og komme seg til helvette unna!

jeg selv kjører forbi steder hvor jeg har vikeplikt! ikke ofte.. men som sagt, de ganger det er et eller annet som gjør at jeg ikke får øye på bilen i tide!

(ja, jeg kjører semi!)

har kjørt forbi biler med semi og (da helst med tom bil, da full lastet bil ikke alltid er like lett å få opp i fart nok!)

men er ofte det jeg ligger påE-18 mellom skien og oslo, hvor jeg "må" kjøre forbi en gammal tant faen eller en ung jupling som ikke har funnet ut at "hey, 80 betyr at jeg kan kjøre i 80!! damn.. " og ligger i alt fra 65 til 75.. men ikke i 80!

 

og ja, vi lastebiler har noe som heter døvinkel.. er du en liten syklist eller gående som er på feil plass til feil tid.. og gir en fin faen i at lastebilen blinker til høyre.. da har du ikke andre enn deg selv å takke azza! (rart nok.. normenn er så vandt med å ikke blinke, at "vi" ikke legger merke til det om noen skulle driste seg til å faktisk bruke den lille gule lampen på siden av bilen!)

 

jeg har et bilde som ligger ute her på BF et sted, som viser røflig hvordan blindsonene er på en semi..

kan hente det fram igjen så alle kan få se selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogntog kan ikke forbys av praktiske hensyn men "cowboyer" bør forbys... De som ligger i 90 uansett hvor de er og hva slags føre, disse som er skumle! En bil over 3500 kg skal ikke ha over 80km uansett hva fartsgrensa er men dette blir sjelden overholdt.. Har vært "cowboy" en gang jeg å men har lagt det fra meg. Nå er det max 80 på landevei og 85 på motorvei uansett!!

 

En annen ting er hvordan sjåførene i dødsulykker blir behandla. Hvis man får en bil i fronten og den som kjører dauer mister man lappen og blir sett på som kriminell mens den som kom over i motsatt kjørebane med pesonbil er det synd på pårørende osv... I de fleste tilfellene er det trailersjåføren som får den verste psykiske smallen og får søvnproblemer angst og depresjoner i årevis etterpå. Har åsså en tendens til å få øyekontakt i det siste sekundet før det smeller og det sitter der resten av livet.

Har heldigvis ikke opplevd dette selv men veit om folk som har det og aldri setter seg i en trailer igjen.

 

Så få opp midtdeler og forbikjøringsfelt i de store bakkene på de største veiene våre og mange liv blir redda. Midtdeler alene er vare til irritasjon og kan forårsake like mange ulykker siden den slutter alltid et sted og da kjører folk forbi. Ikke gøy å ligge etter en litauer på dårlige sommerdekk på vinterføre fra ruudshøgda til dovre lissom...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt vanskelig å ha ansvaret for noe man ikke kan se da men.. kan og skal jo seff gjøre såpass mye man kan for at ingen havner der (uten å bryte lover og regler..)

men prøv det på 3 felten inn te oslo.. eller i et lyskryss når en sykkel stopper opp på innsiden av deg, når du skal til høyre..

det er en viss grense for hvor langt og hvor mye man kan gjøre.. og jeg syns at det er så idiotisk og dumt at uansett hva som skjer, så er det lastebil førerens feil, og at de "rutine messig" knabber lappen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette man har fortausspeil og vidvinkelspeil til da... Lappa til en bil ved feltskifte ut av festningstunellen jeg og fikk skylda... Vettaskremt kineserkjærring i lånt bil...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lappa til av en bil jeg.. som prøvde å komme seg mellom meg og tunell veggen i ekeberg tunellen..

ble annmeldt og greier.. men var jo hans skyld, han hadde vikeplikt for meg.. pluss, jeg så han ikke, så jeg trodde og han hadde kommet seg bak meg.. hehe (hadde ikke vidvinkel den dagen, da denne hadde blitt knuste 2 dager føre)

eldre herre i lånd bil han og.. sa til politiet jeg haddet tutet, kjørt inn i bilen hans 4 ganger bakfra, og vist fingren.. hehe

hadde jeg kjørt 4 ganger inn i han bakfra, så måtte han hvert foran meg først.. og det var han aldri.. og jeg tutet ikke heller.. fingeren var heller ikke frame så..

og, jeg hadde ingen skader på min bil etter noen form for samenstøt.. han hadde vist noen små mulker bak på luka og fangren..

hadde jeg kjørt inn i han 4 ganger, så hadde det hvert mer en noen små bulker.. for så god kontroll over semien har jeg ikke at jeg kan presisjons kjøre den forsiktig inn i baken hans 4 ganger uten å lage skade på meg selv!! hvertfall siden jeg ikke hadde hatt mulighet til å se hvor nærme han egentlig hadde hvert (om det han sier skulle hvert sant!)

har ikke hørt noe om den saken på lenge så.. regner med den er henlagt og at han måtte betale skadene selv! hehe..

han hadde jo og sagt at han trodde hans siste time var kommet og at jeg var en fare for trafikken.. helt nevrotisk hele fyren (møtte han sldri selv, men politimannen som ringte meg et par uker seinere, fortalte)

sorry litt OT men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror igrunn det største problemet med vogntog og ulykker har sammenheng med hvordan mange sjåfører (særlig utenlandske, leser jeg) tvinges til å prioritere kjøring, framfor søvn, som da fører til farlige situasjoner. Riktignok er det sikkert noen som har ganske dårlige holdninger blant trailersjåfører, men det er det vel antageligvis blant bilister og.

Det eneste jeg ikke liker er trailersjåfører som absolutt skal kjøre forbi en annen trailer uten å kjøre fortere. Hvor mange ganger har man ikke blitt liggende bak en trailer som havner på et forbikjøringsfelt (de greiene som varer i et par kilometer, før det går over til to-felts igjen) fordi de absolutt skal ta igjen traileren foran?

 

Men som sagt, mangel på søvn og dårlig vedlikehold blant trailere (en bekjent ble drept da hun fikk en tilhenger med sommerdekk over seg på vinterføre) tror jeg er langt farligere enn sjåførenes holdninger. Riktignok er de bedre beskyttet, men de har ansvar de og.

 

Forresten SeaLion.. La oss si en syklist ligger midt i veien, han har et sykkelfelt ved siden av seg men vil ikke bruke det fordi han tror han er kjempekul og leker Thor de France og blir meid ned av en trailer, hvem har skylden da? Jo, trailersjåføren kjørte jo tross alt ned syklisten, men jeg har sett så mange dumme syklister som ikke bruker sykkelstier, og som ikke har evnen til å vise hensyn i trafikken.

 

Jeg vet at du synes det er helt greit at syklister bruker veien, og de må jo det dersom det ikke er sykkelstier. Men, kjære SeaLion du kan vel ikke nekte for at dersom en syklist skal sykle i veibanen (og da ha samme regler som biler), er han nødt til å ta hensyn? Det som provoserer meg med syklister er rett og slett at de tror de eier verden. Selv sykler jeg endel, jeg holder meg på sykkelstier der de er, jeg legger meg på den hvite stripen eller innenfor om det er plass, og jeg har til og med stoppet utenfor veien slik at bussen skulle klare svingen. Av hensyn til bilistene som kom fra andre siden, og meg selv. Jeg har nemlig ikke lyst til å bli meid ned på sykkel, og da må man jo gjøre noe for det og. En må vel tross alt spille på lag, eller hva? Og da må man samarbeide. Trailersjåfører som syklister.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sykkeltråden, men skitt au.

 

Jeg kjører bil jeg også (nå ble dere nok sjokkert), og da hender det selvsagt at jeg tar igjen syklister. De som ligger ½ til 1 meter til venstre for veikanten, de kan jeg vente til det er klart og deretter kjøre forbi trygt og sikkert. Men de som ligger helt ute på hvitstripa/asfaltkanten, de tørs jeg vanligvis ikke å kjøre forbi. For hvis en syklist får et hjul utfor asfaltkanten, da faller vedkommende så lang vedkommende er, ikke utover, men innover i veien.

 

Og kjører jeg over vedkommende da så kan jeg risikere å drepe vedkommende, noe jeg ikke ønsker for alt i verden, skyld eller ikke skyld. Da foretrekker jeg heller å vente til jeg kan passere vedkommende i trygg avstand, eller så holder jeg meg langt bak til våre veier skilles. Det har hendt at det har blitt på kilometervis. Og det har hendt at andre bilister som kommer bak tuter. Men jeg lar meg ikke presse av andre til å kjøre uaktsomt.

 

Så i og med at jeg som bilfører foretrekker syklister som befinner seg i god avstand til asfaltkanten, så sykler jeg på denne måten selv også de gangene jeg bruker veibanen, altså i en sikker avstand fra asfaltkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal sykle i veien får en da virkelig kunne sykle og :P

Hvorfor jeg forresten nevnte sykler var jo av den enkle grunn av at du gjorde det i første post (eller noe).

 

Man ligger jo selvsagt i veibanen med sykkel etter hvordan veien liker det. Er det nærmest ingen skulder utenfor hvitstripa og høy kant, ligger man jo ikke så langt ute. Dersom det er en veldig liten kant og bred skulder ser jeg ikke noe problem i det, ettersom man da nesten ikke trenger å kjøre forbi. Og en syklist som ligger såpass langt ute vil også kunne skjønne hva som skjer når en bilist kjører forbi. Skjønt, jeg snakker kun utifra mine erfaringer som syklist. En har et stort ansvar som bilist og, og det er også derfor mitt argument faller litt i grus, ettersom veldig få mennesker, inkludert meg, tør å kjøre forbi med mindre du er helt sikker på at det går bra.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i og med at jeg som bilfører foretrekker syklister som befinner seg i god avstand til asfaltkanten, så sykler jeg på denne måten selv også de gangene jeg bruker veibanen, altså i en sikker avstand fra asfaltkanten.

Helt til jeg kommer til rødt lys, for da for da stiller jeg meg i blindsonen til en eller annen idiot som har som jobb å frakte livsnødvendigheter til det norske samfunn, og bare venter på¨at han skal svinge over. Da kan han kjøre over meg i villfarelse, og etter¨på bli straffet for det, fordi idioten ikke kunne trafikkreglene.

Jeg måtte bøte med livet, men skitt au. Regler er regler. Ta fra idioten med vogntoget førerkortet, for syklister har faktisk lov til å passere på begge sider, selv i kryss..:rules:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogntog må jo låne plass i begge felt for å kunne svinge 90 graders svinger.. og vogntog skal jo ligge 5 sekunder bak andre mot vanlig bilisters 3, men hva skjer da? Jo en bilist kjører forbi å tetter igjen luka vi har lagd, haha.

 

Er ikke så mange som vet om det så her er lite råd, gi vogntog PLASS, de trenger det.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skifter felt har man vikeplikt. Hvis du ikke har full oversikt over hva som befinner seg på siden av kjøretøyet kan du ikke skylde på blindsonen. Hvis det ikke er mulig å ferdes med et vogntog på en trygg måte for andre trafikanter, så står jeg ved påstanden om at vogntog bør bli forbudt, i hvert fall inntil sjåførene av de blir seg sitt ansvar bevisst og får installert utstyr som nuller ut blindsonene.

 

Å si at "vi vogntogsjåfører har så store blindsoner at vi kan gjøres som vi vil", det holder ikke som argument. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår