Gå til innhold

tips ønskes til prosjekt fattigmannsbil

Ranger emnet


Tenzien

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er de 20k ink hva du skal legge i bensin, forsikring, veiavgift, evt bot og selvfølgelig slitedeler? Får ikke noe bil for 20 k da. Ville nok spart litt mer, bil koster mye penger, og ikke regn med at du tjener noe på å selge igjen for å si det sånn.

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får grei bil til 20k med det meste av avgifter, hvis man leter litt.. Blir da selvfølgelig ikke en pen, rask, eller tøff bil mest sannsynlig, men mange skikkelige slitere er veldig billige. Som f.eks eldre toyota corolla

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjejekk anbefales, hvis du en dag f.eks mister et jekkfeste til rusten kan du jekke i travers eller bakaksel i stedet.. Gjør generelt arbeidet lettere og..

 

Angående "for høy km", tar utgangspunkt i Volvo igjen. Den manuelle kassen som ble standard i 940 fra 95 har et svinghjul som pleier å ta kvelden etter bare rundt 200 000 km. Så da kan av og til 195 000 regnes som "for langt", helt til svinghjulet er byttet og da er det 400 000 som er for langt.. Det jeg prøver å si, mange biler har "faste" feil ved gitte kilometerstander. Er disse tingene ordnet, er det plutselig ikke kilometeren for høy.. Så sett deg inn i disse feilene på biler du er interessert i, og forhør deg med selger om det er ordnet.

 

Når bilen har gått nærmere 600 000 (som min) må du jo regne med at slitedeler ryker oftere enn en som har gått 150 000. Men på den andre siden er det mange biler som begynner første runde med utbytting av slitedeler som hjullager og foringer osv ved 150 000 km..

 

Forresten, kan fortelle enda et Volvo-eksempel: De fleste motorene i 240 tåler at registrerreimen ryker, utenom et par stk. Mange biler har motorer som ikke tåler det, dvs at ventilene tar borti stemplene hvis reimen ryker.. Kan jo være noe å undersøke også, blir fort dyrt å bytte toppen når Murphys lov slår inn

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått mange gode forder til 2000 kroner, men min idiotiske innstilling har gjort dem til vrak på kort tid. Men som mange andre sier, ta deg GOD tid med og lete. Finner du deg en Eu godkjent patrol som har gått rundt 300, har du bil i MANGE år.( så lenge det ikke er rust i ramma)

-sierra 5,0 "lat"

-Patrol 3,3td " brukshore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr her på forumet hadde en slags side eller no, hvor han samla inn penger til bil, Sierra Cosworth, og man kunne se hvor mye han hadde fått.. mulig å få til noe lignende til denna karen?

 

Hvis Tenzien aksepterer det altså..?

 

Tanken er god, takk for det, men nei takk, det er helt uaktuelt.

 

Jeg kommer tilbake med mer konkrete spørsmål snart rundt diverse bilmodeller og hvilke feil de har rundt forskjellige alders- og kilometersmilepæler. Så må jeg spørre litt om rust. Må bare samle litt stoff først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt ville jeg iallefall satset på en bil som er greit representert i Biltemakatalogen. (spesielt hvis du har en slik butikk i nærheten) Et annet moment er hvilket nivå deleprisene ligger på originalt, det vil komme en dag da man MÅ innom en merkeforhandler for et eller annet.

 

Sjekk priser på forsikring på forskjellige bilmodeller, det er ofte store variasjoner. Håper uansett du finner en god bil som kan oppfylle transportbehovet ditt - det er absolutt ingen umulighet å finne noe til 20.000 eller mindre! Lykke til med jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DISCLAIMER : Intet av det jeg skriver er ment som syting og klaging - mitt liv og min livssituasjon er mitt ansvar - . Når jeg forteller om ting og tang er det for å gjøre dem som vil komme med råd i stand til å gi disse basert på de realiteter jeg møter. Don't worry - det å ikke ha god økonomi er ikke alt. Jeg både plystrer, synger og smiler blidt daglig. Problemløsning er morsomt det.

 

 

 

Til en viss grad har du rett i at jeg tar sorgene på forskudd. Grunnen til at jeg gjør det er at saldoen på min bufferkonto ( der man bør ha tilgjengelig ca en månedslønn til uforutsette utgifter ) er null. Hatt fast månedlig trekk til den i 12 år. En liten periode så det lovende ut og saldoen var oppe i femtenhundre. Så gikk strømprisene opp. Det var det. Ikke er det så billig på Fretex lenger heller. Prioriteringa er klar. 1. Mat 2. Husleie 3. Strøm 4. Ungenes helse og utdanning 5. Ungenes klær og sko 6. Ungenes livskvalitet ( sport fritid sosiale behov) 7. evt. regninger 8. alt annet 9. katta 10. kona og jeg. Stort sett klarer vi å dekke opp de 4 første punktene mens 5 og utover kniper i økende grad, og sånn sett så er det kanskje, som en oppe i tråden her sa, økonomisk uforsvarlig å kjøpe bil hvis du ikke kan spytte i 5000 ekstra. Ville ikke gjort det heller hvis det ikke var for at vi kan få dekt opp en del av ungenes behov ved å ha den. Kjekt å endelig kunne tilby skyss til bortekamp, eller stille opp i diverse sammenhenger der foreldre bes om å bidra med skyss. Herlig å kunne gå på konferansetime uten å måtte ta halve dagen fri pga treg offentlig transport. Fabelaktig å ikke være utslitt etter å bære hjem helgehandelen, men å ha litt overskuddsenergi i lag med ungene. Topp for ungene å slippe spørsmålet om "koffer ha'kje dokker bil? ".

 

Men sorgen kommer uvergelig den dagen clutchen er gåen og jeg ikke har det verktøyet som trengs for å fikse det.

 

I følge loven som sier at alt som kan gå galt, går galt og det til verst tenkelige tidspunkt vil det skje omtrent samtidig med at junior skal på klassetur og trenger gummistøvler, vesla trenger briller, kjerringa blir sjuk og jeg får tannverk. Sjukdom og tannverk kan vi tåle, men gummistøvler og briller kommer før verktøy, og så tar det fort tre fire fem måneder med brilleavbetaling før utstyret som trengs er på plass.

 

Dette kan synes pessimistisk, men er ekstrapolert erfaring.

 

Derfor tar jeg sorgene på forskudd - det utstyr jeg vil trenge til bilhold må jeg kjøpe nå når jeg har sjangs.

 

 

 

Nå er jeg ikke helt tom for verktøy, jeg har da såpass at jeg har skrudd sammen både syklene og pc-ene våre fra diverse vrakdeler, rørtang måtte jeg skaffe da vaskemaskinen lakk, og har fått litt diverse i julepresang og sånt oppigjennom. Hull har jeg alltid hatt behov for så drill har jeg.

 

Venner og bekjente har jeg også, men det er litt kjipt å ALLTID være den som må låne av andre, dessuten kan det være litt tunvint å dra med seg f.eks garasjejekk på bussen, når bilen står.

 

Garasjekk kommer jeg defintivt til å kjøpe.

 

Så vurderer jeg om jeg skal kjøpe sveiseapparat og vinklesliper og lage det jeg måtte trenge av bukker, motorjekk, hurtigoppsettelig lettgarasje(det regner mye i Stavanger) inspeksjonstralle, plateknekker, motorstativ og andre spesialverktøy etc. selv. Veit ikke om det er en fantasi, men tenker meg at da kunne jeg jo kanskje få nyttegjort bilbudsjettpenger til andre ting også når det skulle være behov for det. Sveis sammen noe skrap og kall det brukskunst og gi bort i julepresang eller lage olabil til guttungen. Grillen min er snart gåen og. I tillegg vil det kanskje gjøre meg i stand til å pusse opp et billig hengervrak slik at jeg som Espen Askeladd kan dra med meg hjem det jeg måtte finne av fiksbare ting og tang og benytte meg av de tilbud som ligger ute under "Gis bort" på finn. Og så ville en kansje kunne opparbeide seg såpass sveiseskillz at en kunne være til hjelp for andre innimellom og på den måte "gjøre opp" for tjenester mottatt gjennom årene og ikke minst få kjenne på gleden av å gi. Men for alt jeg veit er vel kanskje norske stål-, sveisetråd- og dekkgasspriser såpass høye at det ikke vil lønne seg i forhold til kinaprodusert billigimport. Noen som har noen tanker rundt realismen i det ? En forutsetning må være at en sveis mot slutten kan forlenge bilens levealder forbi en EU kontroll eller to. Det ville være snakk om en 220 volt Esab e.l. til maks 5000.

 

 

Ellers mange fine inspill her, takker for det.

 

Har vel notert meg nå at bilen helst skal kunne koke ris eller være en svensk Volvo, at den skal være en populær modell som er godt representert i Biltemas og Mekonomens reservedelskatalog.

 

Skal ikke ha gått for langt - hvor langt er det ?

 

Helst ikke rust - på rust er jeg helt blank - hva er lite kontra mye rust , hva er farlig contra ufarlig rust. Ofte ser man i annonser at rusta blei tatt i fjor - når vil den da komme tilbake, vil den komme tilbake eller er den drept, død, ex-rust.

 

Når det gjelder reservedeler fra biloppsamlingsplass, så lurer jeg på åssen det forgår der. Knoks i Stavanger opererer med priser basert på prosentsatser av hva ny originaldel koster, men jeg regner med det må være prutningsmonn ? Tenker på dyre originaldeler - 40% av vanvittig mye penger er jo fortsatt mye penger ? Lykter f.eks kan jo få seg en knekk, dynamoer og startmotorer er ikke billig - hva er det vanlig å betale for noe sånt brukt ?

 

 

Det er forøvrig ikke noe vits i å legge ut bilen sin for salg i denne tråden, ikke har jeg pengene enda, jeg kommer til å ta meg ganske god tid, og jeg er skeptisk når folk skal selge meg noe når jeg i utgangspunktet kun har bedt om råd.

 

Salte peanøtter ! - dette blei jo reine avhandlingen. Vel leser du dette så kan du klappe det selv på ryggen for å ha leselyst og god tålmodighet.

 

 

 

 

Hei! har bare en tilg å begynne med til deg. Kom deg ned på jorda å ikke sett alt i worst case scenario.

 

det du spør om råd til er hvilken bil du skla kjøpe.. jeg vil da anbefale deg en tidlig 90 talls toyota corolla. med 1.3 liter.. dette er driftsikker bil.. lite driftsutgifter. sjeldne feil, og som oftest kone/gammelgubbekjørt. bil nyere en 1989 har 2 store ulemper. kalt katalysator å lambdasonde. sistnevnte kan vere med på å gi lavere forbruk. å er du hendig kan du erstatte begge med uoriginale biltemadeler for en billig penge om de skulle gå istykker. originalt her er svindyrt.. men igjen nå sitter jeg også snakker i worst case scenario.

 

for alt du veit kan girkassa på bilen du kjøper gå istykker 1 mnd etter du har kjøpt den. skal du ha en sånnen liggende i worst case? kanskje motoren havarerer? skal du ha extra motor også.

 

neinei.... det du skal tenke på som driftsutgifter er. olje. plugger. oljefilter. luftfilter. batteri hvert 4 år. bensin. bremseklosser. bremseskiver. bremsevæske hvart 2 år. det meste utenom dette er uforutsette driftsutgifter du ALDRI kan helgardere deg mot,

 

vil også råde deg til en anen ting stikk motsatt av hva andre her mener.. DRIIIIT i km stand... den sier omtrendt nada shitt om en så gammel bil...snakker av erfaring! bry deg heller om tilstanden på bilen. mye mer bil for pengene om du går opp i km stand. god historikk. god stand. få eiere å lang kilometer stand viser at bilen er tatt vare på.. en bil med lurvete historie. mane eiere osv. vil ofte ha levd de siste årene av livet sitt som et bruk å kast obijekt kastet ovenifra og ned igjennom samfunnsklassene...

 

la deg ikke skremme av 300000km på en corolla om den er bra på rust og har hatt få eiere.. kjøp gjerne bil fra ets ted hvor de salter lite... kjøpte selv en rustfri sierra i molde for der salter de ikke..

 

av verktøy trenger du INGENTING frem til den dagen du trenger noe. å den dagen veit du nøyaktig hva du trenger,, å slipper sløse penger på verktøy som bare blir liggendes. i beste fall får du problemfritt bilhold hvor skrujobbene blir begrenset til pluggstift, bremseskift(noe du ikke kommer unna) dette er relativt simple jobber som krever lite verktøy. atså ikke noe 379 delers vektøysett.

 

skulle derimot girkassa ryke får du ta det som det kommer... jobber selv hos en metkeforhandler å ser daglig folk dra kort på reprasjoner i 15-25000kr klassen. dette er jo også uforrutsett. så klart opp i denne prisklassen kommer du neppe. da ei byttekasse koster deg fra 2000kr å oppover. å du vil kun få brukt for 1/15 del av det 379 delers verktøysettet ditt...

 

MITT råd til deg er altså kjp deg så ny. bra bil som mulig. drit i km standen. husk at du skal ha råd til veiavgift. forsikring. et oljeskift i året. osv... DUMT å spare på vedlikeholdet... er som oftest da ting går istykker. ta vare på bilen.

 

Ønsker deg lykke til.. om du tolker innlegget mitt som noe negativt. så er det bare for å gi deg et lite spark ut av marerittet du sitter å dikter opp(altså bilen som blir et hælvete å holde i live) du vil GARANTERT

føle deg som en myyye større IDIOT om du etter 3 år sitter med en bil du kun har byttet olje å vanelige servicedeler på. som har gått problemfritt de 3 årene.. men fortsatt sitter med verktøy du aldri har brukt til flere 1000 kroner... da føler du deg vel lur??

en om du derimot driter i verktøyet å kjøper en best mulug bil... har den like problemfritt de 3 årene så plutselig ryker dynamoen. da tar dud et som du kommer.. men føler dge myyye mindre idiot en om du hadde hatt 5000 kr i daukapitalverktøy liggendes i 3 år...

 

 

 

Lykke til.. (ps: corolla er mitt tips)

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår