Gå til innhold

Fusk på forgassermotor

Ranger emnet


Morten_turbo

Anbefalte innlegg

Hei! Bilen min, en Nissan sunny fra 1988, fusker litt.. har skiftet rotor, fordelerlokk, luftfilter og plugger uten hell. Har selvsagt også prøvd med kondensfjerner.. Begynner å gå tom for ideer nå egentlig.. Noen her som har et godt forslag til hva som kan være feil? Virker som om fusken kommer når bilen har begynt å bli varm.. altså den går uten fusk når den går på choke virker det som.. hmm.. takker for svar..:):)

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er pluggledningene dine? Har du vært å justert på forgasseren slik at den er blitt rar på den måten?

 

Jeg er ganske sikker på at pluggledningene er greie, men for sikkerhets skyld skal jeg ohme dem senere i dag.. Har ikke justert noen verdens ting.. aner ikke hva det kan være heller.. er sånn at når jeg kjører så rykker det litt i bilen i ny og ne.. noen ganger ofte andre ganger ikke så ofte..

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunny'n til morsan (innsprøytning riktignok) fuska på samme måte for en stund siden, og da forsvant det når jeg skifta pluggledninger:)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka om du har rusk i forgassern?

 

 

leste om ett gammelt triks på vw2you forumet. klipp og lim fra overland på vw2you.com

 

"1. Kjør motoren varm, stopp den og ta av luftfilter.

2. Start motoren, gå bak og rus den opp til 3-4000 omdreininger

3. Legg hånden oppå forgasseren og tett helt til så det ikke kommer luft til motoren, holds gass-spjellet oppe.

4. Når motoren er nesten kvelt, ta bort hånda og la den ruse opp igjen.

5. Gjør dette et par ganger

6. Sett på luftfilter og TUT&KJØR

 

Forklaringen på at dette skulle virke er undertrykket som lages i forgasseren ved en slik behandling. Dette rensker ut en masse møkk som igjen kan føre til at motoren fusker."

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sikkert ikke så dumt.. i tillegg kan jeg jo helle på noe sånn forgasser-clean eller noe sånt.. har vært innom tanken med noe rusk i forgasseren fordi den går fint før den er varm, altså når automat-choken er aktiv.. hva mener dere om sånn drivstoff rens aktige greier..? kan det være noe hjelp i det??

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sikkert ikke så dumt.. i tillegg kan jeg jo helle på noe sånn forgasser-clean eller noe sånt.. har vært innom tanken med noe rusk i forgasseren fordi den går fint før den er varm, altså når automat-choken er aktiv.. hva mener dere om sånn drivstoff rens aktige greier..? kan det være noe hjelp i det??

 

Gass i forruskeren er no dritt... En "moderne" forgassermotor har vel endel vakuumslanger og andre duppeditter som kan føre til at blandingsforholdet mellom bensin og luft blir feil. Det bør være mulig å se på pluggene om motoren går for magert eller for fett. Har du forresten prøvd startgass-testen?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt sikker ville jeg tatt av gassren og blåst den godt med trykkluft i alle mulige hull.

 

d du sier om at den går fint med chok betyr jo at den går fint når den får mer bensin enn normalt som du sikkert har forstått.

og d vil jo si at d er noe som hindrer bensinen når den får normal mengde.

 

så rens gasseren godt og rens luftfilter, boksen og slangene.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass i forruskeren er no dritt... En "moderne" forgassermotor har vel endel vakuumslanger og andre duppeditter som kan føre til at blandingsforholdet mellom bensin og luft blir feil. Det bør være mulig å se på pluggene om motoren går for magert eller for fett. Har du forresten prøvd startgass-testen?

 

Hva er startgass testen? Åssen mener du pluggene skal være? skiftet plugger på torsdag og pluggene som satt i var brunaktige..

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er startgass testen? Åssen mener du pluggene skal være? skiftet plugger på torsdag og pluggene som satt i var brunaktige..

 

Spray startgass forsiktig på innsugningssystemets forskjellige slangeanslutninger. Øker turtallet tar den inn tyvluft. Og tar den inn tyvluft så vil den gå for magert. At pluggene dine er brune tyder hvertfall ikke på at den går for fett.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, den startgass testen ja.. Ja, jeg har testet det.. har også nå skiftet et par vacuum slanger som var tvilsomme/sprukkne.. begynner å gå tom for ideer nå.. noen flere forslag utenom å ta av hele stasen og rense den?

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at tenningssystemet ditt er friskt så bør du fortsette feilsøkingen rundt forgasseren. Det er vanskelig å fjerndiagnostisere, men enten har du mangelfull tenning eller så har du feil i bensinsystemet. Har du sjekket coilen?

 

Fusker den hele tiden nå eller bare når den er varm?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er feilen borte.. var en vacuum slange som var sprukket.. de fleste slangene er nå byttet til nye(blå silicon faktisk..) tusen takk for hjelpen, og takk ReodorF.. God hjelp i deg!:)

 

Jo, det var da bare hyggelig :) Bra det ordnet seg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår