Gå til innhold

Fusking, tidvis svidd lukt

Ranger emnet


minhelen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Audi a3 2.0 tdi 2008 som fusker/lugger/napper av og til.

Ofte ved lavt gasspådrag når man skal kjøre jevnt i fartsgrensen så kan den begynne å fuske veldig, utrolig irriterende å sitte på. Man hører motoren gir mere gass og slipper igjen. Noen ganger fusker det mere aggressivt enn andre og det kan lukte svidd når jeg går ut av bilen og åpner panseret. Dette kommer ikke hver kjøretur men kommer oftere nå enn før. Jeg har hatt bilen i 1 år, samme om motoren er kald eller varm og alle årstider.

I det siste så har den begynt å fuske ved hardt gasspådrag også, den skyter fram 1-3 ganger, så går den som regel fint, så skjer det igjen når man gir hard gass.

Egr er sjekket syntes ikke den virket så tett, jeg er ingen ekspert. Glødeplugger virker helt greie, bilen har stått en uke i over -10 og starter med en gang uansett. Dieselfilter er nylig byttet. 

Det kommer ikke opp noe på diagnose, jeg har en ødelagt (eller noe gjør at den slår ut) eksosgass temperatur sensor, men verkstedet trodde ikke det har noe med problemet å gjøre. De nevnte også at jeg hadde defekt flexi eksosrør.

Jeg prøver å jevnlig blåse ut/rent med lavt gir. Frykter men håper ikke det har noe med partikkelfilteret å gjøre..?

Verkstedet har nevnt at lukten kan komme av diesel som blir forbrent feil eller får mye diesel og noe med partikkelfilteret mener jeg de sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at EGR er årsak til lugging når du holder jevn fart, selv om EGR ikke 'virker tett' så kan den gå/bevege seg tregt. 

Hvilken type diagnoseutstyr ble brukt? Antar du hadde fått opp noe dersom du hadde brukt VCDS. 

Uansett, fiks først de feilene du kjenner til. Å lokalisere et problem kan by på utfordringer dersom det fra før er flere andre problemer 😉

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Quattro73 skrev:

Jeg ville sagt at EGR er årsak til lugging når du holder jevn fart, selv om EGR ikke 'virker tett' så kan den gå/bevege seg tregt. 

Hvilken type diagnoseutstyr ble brukt? Antar du hadde fått opp noe dersom du hadde brukt VCDS. 

Uansett, fiks først de feilene du kjenner til. Å lokalisere et problem kan by på utfordringer dersom det fra før er flere andre problemer 😉

Selv har brukt den dyreste jeg fant på biltema til vag😅 men jeg sendte den på verksted pga den begynte å fjuske veldig, lukte svidd og ikke ville gå ordentlig, men de fikk ikke opp noe mer enn meg, aner ikke hva de har brukt. De vil kjøre den når den fjusker men det skjer ikke på kommando.. Men takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svidd lukt kan meget gjerne komme fra DPF, dersom eksos temperatursensor er defekt så vil aldri passiv regenerering starte, bilen vil da injisere diesel i et forsøk på å brenne ren DPF. Hull i eksos kan påvirke lambdasonden, noe som igjen kan påvirke motorgange - dette i tillegg til at treghet i EGR skaper noen av de symptomer du opplever. Derfor, som jeg sa, fiks kjente feil før du prøver å løse et ukjent problem. Mulig dette bare er en følgefeil 😉

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår