Gå til innhold

4 punkt. Hvorfor ulovlig og bruke på vei?

Ranger emnet


Johnnyboy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hørt at man ikke kan bruke 4 punkt belt i bil som skal bruker på vei, Altså med Hvite/grønne skilter? er vell tryggere å bruke 4 punkt viss man har montert det ordentlig en standar 3(?) punkt som brukes idag:wonder:

 

kan noe gi meg en oppklaring i dette?

 

Mvh

 

Johnnyoby

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har noe med at om DU kræsjer, og "gamlemor" kommer for å hjelpe deg så vet ikke hu hvordan å få deg løs.

 

jeg VET! det er en helt lame jævla regel, men det er fordi fleste parten aldri har vært borti dette og vet hvordan du løsner noen ut av det! ikke at jeg forventer at noen gammal kjerring skal hjelpe meg den dagen jeg havner på taket men men

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har noe med at om DU kræsjer, og "gamlemor" kommer for å hjelpe deg så vet ikke hu hvordan å få deg løs.

 

jeg VET! det er en helt lame jævla regel, men det er fordi fleste parten aldri har vært borti dette og vet hvordan du løsner noen ut av det! ikke at jeg forventer at noen gammal kjerring skal hjelpe meg den dagen jeg havner på taket men men

 

Mye samme som med bur, "kan være vanskelig å få deg ut visst du kræsjer" fikk jeg beskjed om :)

 

 

Jeg kjører med 4-punkt i min, og har alltid fått noe problemer med det når jeg har blitt stoppet :) Men jeg har også orginalbeltene i bilen også, men dem syntes ikke. Har nemlig også hørt at man kan få lov å ha 4 punkt visst man har dem orginale der... ikke vet jeg

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uannsett grusom regel, Ikke lovig pga at man ikke vett hvordan man skal ta belte, Er akkurat som å si at barn ikke skal få lov til å sykle med hjelm siden viss de velter forann bestemor så vett ikke hun hvordan ta av hjelmen... Dumme norge

Speed doesn't kill. Moronic lack of thought, kills. Inattention kills,But speed doesn't

 

Nå: Corolla E10.

X Toyota Carina 2. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, dette er en av de få gangene jeg skal forsvare en lov. Selvsagt blir det ulovlig, ligger bilen din på taket og den brenner og du sitter der ubevisst, og en person som er litt eldre er eneste personen som er der for å hjelpe deg, så ville han/ho ikke klart å få deg ut. Og du dør for å ha brukt det.

 

Men ja kan skjønne at det er kult, hadde hatt lyst på det selv om jeg hadde en "rally bil" ala impreza eller celica t20.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk den loven er helt grei. Delvis på grunn av at det som tidligere nevnt ikke er alle som forstår hvordan sakene fungere.(Vi lever i en tid med advarsler på kaffe-kopper folkens)

 

Den andre grunnen kom jeg på når jeg tenker over hvor mange som synes det blir for mye arbeid å ta på et vanlig 3-punkts belte :P

Med 4-punkts så blir det jo faktisk litt arbeid :D

Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda*

Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

jeg tror ikke du hadde klagd, hvis du hadde kommet opp i denne situasjonen for å si det slik.

 

skal vel være glad gamle bestemor vet hvordan man knepper opp sikkerhetsbelte. mange av de som ikke hadde dette før i tiden, i alle fall ikke bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å take med 4-punkts-belte også, dersom du ikke har veltebur. Siden du sitter mer "fast" i setet, kan du få taket i hodet når det blir trykket ned, mens med 3-punkts belte "sklir" du lettere til siden. Trodde egentlig at det var lov med 4-punkts belte dersom man hadde veltebur?

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen ting i veien for å sette inn E-merkede 4 punkts belter?

 

Dette er ikke lov, har prøvd å godkjenne mine Schrot 3punkts rallye belter i golfen, alle boltene som fester beltene er byttet ut med nye lengre fra Schrot, har alt av papirer osv, men dette er såpass "drastisk ombygging" ifølge BT, så det eneste han kunne si om det var evt å vise bilen som ombyggd og regge den om til 2seter til tross for at det bakerste beltet kan deles 30cm fra der skulderbeltene møtes.

 

Jeg har fortsatt montert originale belter også.

 

Kjipt å take med 4-punkts-belte også, dersom du ikke har veltebur. Siden du sitter mer "fast" i setet, kan du få taket i hodet når det blir trykket ned, mens med 3-punkts belte "sklir" du lettere til siden.

 

Dette er noe som alltids dukker opp i disse trådene. Rekker du å legge deg ned i det du taker så hadde du vel kanskje ungått å taket? Er vel større sjangs for å dø/alvorlige skader av løse gjenstander i bilen enn å bli skadet PGA 4punkts belter?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår