Gå til innhold

Lavt turtall

Ranger emnet


l3nn4r7

Anbefalte innlegg

Hva kan det komme av? Bilen har ikke vært sånn hele tiden, men noen ganger når jeg skal starte bilen knegger den litt før den starter. De fleste gangene starter den med en gang. Når den starter kan den falle helt ned til 3-400 rpm slik at det virker som den skal kveles, men den gjør ikke det. Gasser jeg litt på og holder gassen litt, slipper den, så faller turtallet til rundt 8-900 og ligger der stabilt. Har også hendt at turtallet rett etter start holder seg på rundt 1500-1700 rpm en stund før den faller ned til rundt 8-900 ca. Trenger jeg nye tennplugger? :wonder:

 

En ting til, hvordan skal en brukt tennplugg se ut? Jeg skrudde bare opp en før det begynte å regne, å den var brun-akti neders, der hvor det kommer gnist fra, så ut som rust, men er nok sikkert ikke det? Ingen olje på pluggen bortsett fra litt på selve skrufeste på pluggen. Der hvor pluggen satt fast, så man den blanke kanten. På det hvite på pluggen var det noe brunt som jeg prøvde å skrape på, men som ikke gikk bort. Ca 1 cm med noe fastbrent brunt? Litt dårlig bilde http://www.lenjen.com/photos/tennplugg/tennplugg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

har ikke veldig peiling på akkurat tennplugg:)

men prøv å pusse de lett med sandpapir, har også hørt at de tegnte litt med bly akkurat i åpningen, verdt et forsøk?

 

ellers syns jeg de så litt ekle ut de pluggene ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de så greie ut de pluggene, men ville byttet de jeg.

Mens du bytter de, skift olje, oljefilter, luft bremsene, og nye pluggledninger.

 

Hvorfor i helvete skal du lufte bremsene? Skifte bremsevæske mener du?..

 

Mest tullete jeg har hørt, hvorfor lufte de hvis det ikke er luft i systemet..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å stikk i en diagnoseplugg i bilen din. Hadde akkurat samme feilen som deg, men jeg kunne også få problemer med "jaging" inn mot lyskryss osv.

 

Etter en diagnose-time kom det opp feilmelding på innstillingene på gass-spjeldet. Fikk beskjed om at det kunne skje på disse bilene. (re: audi :P) hva som måtte gjøres kunne han ikke svare på.

 

når jeg så leverte inn bilen sa de at de først bare ville prøve å få renset det, og jaggu gjorde det susen. Til min store lettelse :P

 

En annen ting som kunne vært greit å sjekke er LMM'en. Hender avogtil at det kommer irr på trådene. Spess er dette en risiko om du kjører med åpent luftfilter.

Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda*

Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være tomgangsmotoren din som er dårlig..

Kan rense den også..

 

Les feilkoder om du har diagnoseleser, om ikke, kan du prøve å plugge ut tomgangsmotor-kontakten feks..eller lmm'en, etc. og prøve å sjekke om det endrer seg (da kjører den standardparametre).

 

ikke gjør det om du ikke vet hvordan du kan resette feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

-Dette er en gammel tråd men vil bare få klarhet til evt andre som lurer i evt framtiden-

 

Grunnen til at bilen vil bli litt "rar" tomgang (gå veldig lavt++) etter man har hatt av batteripolene (ved f.eks batteribytte eller dynamobytte eller hva det skulle være) er fordi at da vil vognstyreenheten -og giverne bli resettet. Og når dette igjen skal læres opp, tar dem tester osv å justerer seg tilbake til "normalen". Når gasspjeldet da er skittent (fullt av sot) vil giverne oppfatte dette mye hardere siden alt skal læres opp igjen, og som igjen vil skape problemer med f.eks lav tomgang!

 

Så da kan vi slå en konklusjon at spjeldet kan være synderen siden dette blir sotet ned etterhvert som bilen går, og må da vaskes helt rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår