Gå til innhold

Om aerodynamikk..

Ranger emnet


omegab2,5v6

Anbefalte innlegg

Aerodynamikken til en bil er avgjørende i dens prestasjoner. Enhver bil har en motstandskoeffisient (Cd) For mer info:http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article36093.ece

 

En Orginal Opel Omega B1 sedan har en Cd på 0,28 om jeg ikke tar helt feil, iallefall et bra tall til en gubbebil å være!

Lurer derfor på om det er flere som har Cd verdien på sine biler?Artig og sammenlignet litt, og for de som har påtenkte prosjekt til banebiler og er usikker på hvilken bil de skal velge kan vel dette være en avgjørende faktor?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen eksempler på cx/cd verdier:

 

0.7 to 1.1 - typical values for a Formula 1 car (downforce settings change for each circuit)

0.7 - Caterham Seven

0.6 - a typical truck

0.57 - Hummer H2, 2003

0.51 - Citroën 2CV

0.35 - Dodge Viper GTS

0.46 - Ford Mustang, 1979 (coupe)

0.45 - Dodge Viper RT/10

0.44 - Ford Mustang, 1979 (fastback)

0.44 - Toyota Truck, 1990-1995

0.425 - Duple 425 coach, c.1985-1990 (named for its low coefficient, by coach standards)

0.42 - Lamborghini Countach, 1974

0.42 - Triumph Spitfire Mk IV, 1971-1980

0.42 - Plymouth Duster, 1994

0.40 - Ford Escape Hybrid 2005-2007

0.39 - Dodge Durango, 2004

0.39 - Triumph Spitfire, 1964-1970

0.38 - Volkswagen Beetle

0.38 - Mazda Miata, 1989

0.38 - Honda Prelude, 1987-1991

0.374 - Ford Capri Mk III, 1978-1986

0.372 - Ferrari F50, 1996

0.37 - Renault Twingo

0.37 - BMW z3 M coupe, 1999-2003

0.36 - Citroën CX, 1974 (the car was named after the term for drag coefficient)

0.36 - Citroën DS, 1955

0.36 - Eagle Talon, mid-1990s

0.36 - Ferrari Testarossa, 1986

0.36 - Honda Civic, 2001

0.36 - Opel GT, 1969

0.355 - NSU Ro 80, 1967

0.35 - Aston Martin Vanquish, 2004

0.35 - Jaguar XKR, 2005

0.35 - Toyota MR2, 1998

0.35 - BMW z4 M coupe, 2006-200?

0.34 - Aston Martin DB9, 2004

0.34 - Chevrolet Caprice, 1994-1996

0.34 - Chevrolet Corvette Z06, 2006

0.34 - Ferrari F40, 1987

0.34 - Ferrari 360 Modena, 1987

0.34 - Ferrari F430 F1, 1999-2004

0.34 - Ford Sierra, 1982

0.34 - Mercedes-Benz SL (Roof Down), 2001

0.338 - Chevrolet Camaro, 1995

0.33 - Audi A3, 2006

0.33 - Citroën SM, 1970

0.33 - Dodge Charger, 2006

0.33 - Lamborghini Murcielago, 2001

0.33 - Mazda RX-7 FC3C, 1987-91

0.33 - Subaru Impreza WRX STi, 2004

0.32064 - Volkswagen GTI Mk V, 2006 (0.3216 with ground effects)

0.32 - Dodge Avenger,1995-2000

0.32 - McLaren F1, 1992

0.32 - Mercedes-Benz 190E 2.5-16/2.3-16

0.32 - Toyota Celica,1994-1999

0.31 - Audi A4 B5, 1995-2000

0.31 - Citroën AX, 1986

0.31 - Citroën GS, 1970

0.31 - Eagle Vision

0.31 - Ford Falcon, 1995-1998

0.31 - Holden Commodore, 1998

0.31 - Honda Civic, 2006

0.310 - Lamborghini Diablo, 1990-2001

0.31 - Mazda RX-7 FC3S, 1986-91

0.31 - Renault 25, 1984

0.31 - Saab Sonett III, 1970

0.30 - Acura NSX, 2005

0.30 - Mitsubishi Eclipse, 2000-2005

0.30 - Audi 100, 1983

0.30 - BMW E90, 2006

0.30 - Hyundai Sonata, 2006

0.30 - Porsche 996, 1997

0.30 - Porsche 997 GT3 RS, 2007

0.30 - Saab 92, 1947

0.295 - Ford Falcon au, 1998

0.29 - Alfa Romeo 155, 1992

0.29 - BMW 8-Series, 1989

0.29 - Chevrolet Corvette, 2005

0.29 - Daewoo Espero, 1990-1997

0.29 - Dodge Charger Daytona, 1969

0.29 - Honda Accord Hybrid, 2005

0.29 - Honda CRX HF 1988

0.29 - Lancia Dedra, 1990-1998

0.29 - Lexus LS 400, 1990

0.29 - Lotus Elite, 1958

0.29 - Mazda RX-7 FC3S Aero Package, 1986-91

0.29 - Mercedes-Benz SL (Roof Up), 2001

0.29 - Mercedes-Benz W203 C-Class Coupe, 2001 - 2007

0.29 - Porsche Boxster, 2005

0.29 - Porsche 997 GT3, 2006

0.29 - Subaru XT, 1985

0.29 - Toyota Prius, 2001-2003

0.28 - Porsche 997, 2004

0.28 - Renault 25 TS, 1984

0.28 - Saab 9-3, 2003

0.28 - Toyota Camry and sister model Lexus ES, 2005

0.27 - Honda Civic Hybrid, 2006

0.27 - Infiniti G35, 2002 (0.26 with "aero package")

0.27 - Mercedes-Benz W203 C-Class Sedan, 2001 - 2007

0.27 - Rumpler Tropfenwagen, 1921

0.27 - Toyota Camry Hybrid, 2007

0.26 - Alfa Romeo Disco Volante, 1952

0.26 - Hotchkiss Gregoire, 1951

0.26 - Lexus LS 430, 2001 (0.25 with air suspension)

0.26 - Mercedes-Benz W221 S-Class, 2006

0.26 - Toyota Prius, 2004 - 2007

0.26 - Vauxhall Calibra, 1989

0.25 - Audi A2 1.2 TDI, 2001

0.25 - Dymaxion Car, 1933

0.25 - Honda Insight, 1999

0.25 - SmILE (an experimental car)

0.212 - Tatra T77 a, 1935

0.20 - Loremo Concept, 2006

0.20 - Opel Eco Speedster Concept, 2003

0.195 - General Motors EV1, 1996

0.19 - Alfa Romeo B.A.T. 7 Concept, 1954

0.19 - Dodge Intrepid ESX Concept , 1995

0.19 - Mercedes-Benz Bionic Concept, 2005 [6] (based on the boxfish)

0.16 - Daihatsu UFEIII Concept, 2005

0.16 - General Motors Precept Concept, 2000

0.14 - Fiat Turbina Concept, 1954

0.137 - Ford Probe V prototype, 1985

0.12 - Reflex 1000, 1996 [7]

0.117 - Summers Brothers Goldenrod Bonneville race car, 1965

 

Og for å få en liten motsetning:

2.1 - a smooth brick

0.9 - a typical bicycle plus cyclist

1.0-1.3 - man (upright position)

1.0-1.1 - skier

1.0-1.3 - wires and cables

1.3-1.5 - Empire State Building

1.8-2.0 - Eiffel Tower

 

Fly:

0.027 - Cessna 172/182

0.027 - Cessna 310

0.022 - Learjet 24

0.048 - F-104 Starfighter

0.021 - F-4 Phantom II (subsonic)

0.044 - F-4 Phantom II (supersonic)

0.031 - Boeing 747

0.095 - X-15

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel man skal jo ikke se seg blind på Cd verdier heller da. luftmotstanden avhenger jo av tverrsnittsarealet.

 

formelen er jo:

 

79c64614a64fc3fffe0dae37cc9d4d7e.png

 

dette vil si at f.eks et 747 pasasjerfly har mye større luftmotstand enn en bil ved samme hastighet selv om den har mye mindre Cd-verdi pga at flyet har mye større tverrsnittsareal.

 

ble forresten ganske overasket over den ekstremt høye Cd-verdien til caterham seven (selv om den ikke akkurat ser aerodynamisk ut) men så har den vel ikke så stort tverrsnittsareal. Så den har nokk avlikevel en del mindre luftmotstand enn flere av de andre bilene på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier he-he he

0.374 - Ford Capri Mk III, 1978-1986

0.372 - Ferrari F50, 1996

 

jeg sier ha-ha ha

0.34 - Chevrolet Corvette Z06, 2006

0.34 - Ferrari F40, 1987

0.34 - Ferrari 360 Modena, 1987

0.34 - Ferrari F430 F1, 1999-2004

0.34 - Ford Sierra, 1982

 

jeg sier hi-hi hi

0.32 - McLaren F1, 1992

0.32 - Mercedes-Benz 190E 2.5-16/2.3-16

 

*Nynne*

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flesvik'en sier, Cd verdien behøver ikke si hvor mye luftmotstand en bil har, men den er så klart veldig viktig.

 

0.34 - Chevrolet Corvette Z06, 2006

0.34 - Ford Sierra, 1982

 

Det som er morsomt her er jo at det ikke ser ut som en 2006 modell Corvette har noe bedre aerodynamikk enn en gammal sierra;), mens sannheten er jo at sierraen faktisk hadde ganske lav luftmotstand da den kom, men på bekostning av marktrykk, de måtte jo sette på den et spisebord på bakluka for å få den til å la være å ta av i høye hastigheter! Poenget er hvertfall at det er mer enn Cd-verdien som bestemmer om et karosseri duger i høye hastigheter eller om det bare har lav luftmotstand. :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler på cx/cd verdier:

 

0.19 - Mercedes-Benz Bionic Concept, 2005

0.16 - Daihatsu UFEIII Concept, 2005

 

Hva kan man si, at Daihatsu ligger foran Mercedes? Imponerende er det iallfall. Men er gøyalt å se at mange andre hadde lave CD-verdier selv på 60-tallet.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår