Gå til innhold

Bilforumets partibarometer, mai 2007

Ranger emnet


nomix

Dersom det var stortingsvalg i dag, hvilket parti ville du stemme på?  

107 stemmer

  1. 1. Dersom det var stortingsvalg i dag, hvilket parti ville du stemme på?

    • Det Liberale Folkeparti (DLF)
      1
    • Det Norske Arbeiderparti (DNA)
      11
    • Fremskrittspartiet (FrP)
      75
    • Høyre (H)
      11
    • Kristlig Folkeparti (KRF)
      0
    • Kystpartiet (Kp)
      1
    • Rødt (R)
      0
    • Senterpartiet (SP)
      4
    • Sosialistisk Venstreparti (SV)
      5
    • Venstre (V)
      1


Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at jeg ikke stemmer SV. Det er fordi SV og FRP er akkurat det samme, med forskjellig agenda. Det er snakk om populisme, det er snakk om utrolig ufundamenterte løfter. Hvorfor taper SV oppslutning? Fordi de lovet alt for mye, og så kom de i regjering, og der skjer et par ting.

 

- SV er i en blandet regjering. Det vil si at SV ikke kan oppfylle alle sine ønsker, fordi de må ha støtte fra de andre to partiene. Right?

- Det er en grunn til at ingen regjering ikke endrer budjsettering og lignende med mer enn 1 % når de kommer til makten. Det er rett og slett umulig, det ryster økonomien alt for meget. Det vil kanskje FrP innse den dagen de kommer i regjering. Det samme gjelder forresten for det første punktet. FrP må i regjering med Høyre, i alle tilfeller. Og Høyre støtter ikke alt FrP sier.

 

Men det som virkelig frastøter meg med FrP, er populismen. FrP har ingen ideologi. FrP har rett og slett bare det standpunkt at de støtter det de tjener stemmer på.

 

Sett senario. FrP får futten i at en elev i grunnskolen ikke får en blyant fra skolen sin, vil FrP kunne trekke inn VG og Per Sandberg vil gå ut og tordne at denne eleven SKAL få en blyant om FrP kommer i regjering! Det skal settes en egen post for å skaffe denne eleven en blyant når de kommer til makten! De skal bevilge hele 153 kroner og 50 øre til formålet i året ved neste statsbudsjett. Pål T. Jørgensen inviterer til debatt i Holmgang, der han retter fingeren fremover og spør i alvorlig stemme "Syns DU at eleven skal få en blyant? Stem per telefon!". Her snakker Per Sandberg om disse fæle sossialisstene som ikke hører på hva folket sier, og ikke bevilger øyeblikkelige midler til blyanter! Erna Solberg sier seg enig. Vår mindre gode kunnskapsminister forteller at det er klart eleven bør få en blyant, men det er ikke noe vi trenger å diskutere på nasjonalt plan. Dermed avslutter Jørgensen med å spørre om de rødgrønne er blitt maktblinde og ikke lenger hører på folket? mens Erna og Per Sandberg nikker. Innringeren er en biokjemiker (de som har lest Are Kalvø vil kanskje humre litt av dette) og roper at Per Sandberg har rett.

 

De neste fire ukene og hele valgkampen domineres så av saken.

 

Jeg liker ikke FrP. :P

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte AP ved forrige valg. Mest fordi modern og fadern stemte det. Vet det er en dårlig grunn, men hadde ikke akkurat lagt mye arbeid inn i det.

 

Nå er det helt umulig å velge. Synes ingen av partiene skiller seg ut, liksom samma ulla alt sammen. Dessuten så synes jeg politikken begynner å bli mest om å se best ut enn å representere folket. Og som nomix sier så er det sånne fillesaker som blåses opp til det uendelige.

 

Så får se litt mer etter hva det blir, for stemme det skal jeg gjøre. Kverna har nemlig rett. Stemmer du ikke så holder du kjeft i fire år. Unlater derfor og stemme på tråden nå. Også får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som virkelig frastøter meg med FrP, er populismen. FrP har ingen ideologi. FrP har rett og slett bare det standpunkt at de støtter det de tjener stemmer på.

 

Akkurat. FrP sier akkurat det folk vil høre, og drar derfor med seg mange typer mennesker som brenner for helt forskjellige saker, alle støttet av FrP. Jeg har en følelse av at veldig få som stemmer FrP faktisk vet hva partiet mener bortsett fra tiltrekningskraften deres (på dette forumet, bilpolitikk, for eksempel).

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. FrP sier akkurat det folk vil høre, og drar derfor med seg mange typer mennesker som brenner for helt forskjellige saker, alle støttet av FrP. Jeg har en følelse av at veldig få som stemmer FrP faktisk vet hva partiet mener bortsett fra tiltrekningskraften deres (på dette forumet, bilpolitikk, for eksempel).

 

 

Eirik

 

AMEN, Eirik, Amen..

Kunne ikke sagt det bedre selv..

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. FrP sier akkurat det folk vil høre, og drar derfor med seg mange typer mennesker som brenner for helt forskjellige saker, alle støttet av FrP. Jeg har en følelse av at veldig få som stemmer FrP faktisk vet hva partiet mener bortsett fra tiltrekningskraften deres (på dette forumet, bilpolitikk, for eksempel).

 

 

Eirik

Enig i det du sier der.

 

Det FrP tjener på, rent bortsett fra populismen, er det faktum at de alltid har hatt ekstremt gode retorikere. Carl I. Hagen er et retorisk geni. Det var professoren som snakket om at kvinners hofter gjorde dem ideelle for husarbeid på 70-tallet, men jeg må si jeg likevel er fundamentalt uenig med den mannen.

 

Siv Jensen, Alvheim. Når det kommer til retorikk er de rett og slett perfeksjonister.

 

Det er de som omtaler FrP som et liberalistisk parti, og de tåpelige menneskene som påstår de er nazister eller fascister. Det er fundamentalt feil i begge tilfeller, FrP er et populistisk parti.

 

Sosialdemokratiet og velferdsstaten får mye dritt kastet etter seg, det er så. Spesielt i oppgangstider. Men vent til folk begynner å innse at de egentlig ikke syns det er så ille.

 

Noen som har sett Life of Brian?

 

"What has the Romans ever done for us?"

"Well, they did give us roads.."

"Yes, and sanitation.."

"Yeah, and health care.."

"Law and order.."

"Yeah, hehe, let's face it, they're the only bunch who really can keep order in a place like this.. hehe."

 

I alle tilfeller, tror jeg FrP vil møte den samme sjebnen som SV.

 

De kommer til å gjøre et brakvalg, en gang i fremtiden kommer de i regjering. Men det vil skje to ting. For det første, har vi de faktorene jeg har nevnt ovenfor, de må lage en deal med Høyre, og de må innse at de ikke kan gjøre radikale endringer.

 

Videre, er FrP et parti som generelt sett lever av å kritisere andre partier, spesielt den til en hver tid sittende regjeringen. Det er omentrent alt de gjør, på lik linje med SV før dagens regjering. Hvem skal de kritisere når de selv har styrt i fire år? Seg selv? Alliansepartnere?

 

FrP kommer til å sitte fire år i regjering, så kommer partiet til å tape oppslutning raskere enn Beta gjorde det når VHS tok av. Mark my words.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår