Gå til innhold

En oppfordring til alle som ferdes på norske veier

Ranger emnet


TG opel

Anbefalte innlegg

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har lov å sykle/gå på rulleski på veien ja.. Det har du helt rett i.. Men vi bilister har betalt i dyre dommer for å kjøre der, så vi har mer rett en deg der. Synes bare det er utrolig teit å komme med det der på ett bilforum, det er bare meg. Jeg viser vanligvis hensyn i trafikken uansett situasjon, men viss jeg hadde møtt på en som deg som skal irritere og bruke halve veien bare for han har lov, så ville jeg mest antagelig stoppa bilen gått ut å vrengt skistaven ett par runder rundt hodet på han, men det er nå bare meg.

 

:hvaskjera

BMW e46 325ic kompressor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 5-minuttershatet mot sykkelister som er i gang her? Lenge siden jeg har lest så mange dumme utsagn på en plass. Ta nå å få de feite rævene deres opp på sykkelsetet og trimm litt. Kan hende dere har godt av det, både i form av holdningsendringer og kaloriforbrenning.

 

Vi som faktisk sykler vet at folk faen ikke viser hensyn til syklister. Har selv opplevd idioter som skal hevne seg fordi de måtte bremse opp litt, som har kjørt helt opp i siden på meg. Jeg kjører ikke "provoserende" og holder godt til høyre. Likevel er jeg blitt presset av veien (boksavelig talt), nesten påkjørt ett utall ganger fra venstre i kryss (ja biler har faktisk vikeplikt for syklister), for ikke å snakke om en rekke ubehagelige opplevelser med folk som ikke skjønner det med hvilke felt forbikjøringer skal taes i.

 

Så siden det tydeligvis er mange her som aldri skulle hatt sertifikatet, følger min lille Howto på hvordan en korrekt forbikjøring av en sykkelist skal taes:

 

1. Fjern handa fra hornet, det vil ikke teleportere sykkelen vekk

2. Brems ned til sykkelens fart og la det være god avstand fram til sykkelen.

3. Se forbi sykkelen, er det oversiktlig nok til å kjøre forbi?

4. Sjekk speilene for å se om noen tar en forbikjøring av deg.

5. Kjør ut i venstre kjørefelt og passer sykkelen. Du sparer både miljø og egen lommebok ved å akselerere i moderat tempo på lave turtall.

6. Se der var du forbi syklisten, var ikke det enkelt?

:thanks

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 5-minuttershatet mot sykkelister som er i gang her? Lenge siden jeg har lest så mange dumme utsagn på en plass. Ta nå å få de feite rævene deres opp på sykkelsetet og trimm litt. Kan hende dere har godt av det, både i form av holdningsendringer og kaloriforbrenning.

 

Vi som faktisk sykler vet at folk faen ikke viser hensyn til syklister. Har selv opplevd idioter som skal hevne seg fordi de måtte bremse opp litt, som har kjørt helt opp i siden på meg. Jeg kjører ikke "provoserende" og holder godt til høyre. Likevel er jeg blitt presset av veien (boksavelig talt), nesten påkjørt ett utall ganger fra venstre i kryss (ja biler har faktisk vikeplikt for syklister), for ikke å snakke om en rekke ubehagelige opplevelser med folk som ikke skjønner det med hvilke felt forbikjøringer skal taes i.

 

Så siden det tydeligvis er mange her som aldri skulle hatt sertifikatet, følger min lille Howto på hvordan en korrekt forbikjøring av en sykkelist skal taes:

 

1. Fjern handa fra hornet, det vil ikke teleportere sykkelen vekk

2. Brems ned til sykkelens fart og la det være god avstand fram til sykkelen.

3. Se forbi sykkelen, er det oversiktlig nok til å kjøre forbi?

4. Sjekk speilene for å se om noen tar en forbikjøring av deg.

5. Kjør ut i venstre kjørefelt og passer sykkelen. Du sparer både miljø og egen lommebok ved å akselerere i moderat tempo på lave turtall.

6. Se der var du forbi syklisten, var ikke det enkelt?

:thanks

 

Folk som sykler er redde for å bli feit, eller så har de vært feit og prøver åbli tynn. Jeg er ikke feit! MUHAHAHA..

 

Syklister kan sykle en annen plass. Eventuelt å betale en veiavgift for halve året :) Og det burde være reg nr på dem. Da skal jeg godta at syklister ligger midt på veien.

 

koz

BMW e46 325ic kompressor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest ca halve tråden nå... skal ta resten senere... men mitt bidrag da... eg bor langs E39. det er nå over 2 år, sikkert nermere 3 om ikke mer siden de bygget en ny sykkelsti forbi her. den er bred og fin, og kostes med jevne mellomrom. med andre ord i topp stand. likevel er det fortsatt toppen 10% av syklistene som bruker sykkelstien. den stod urørt hele første året.

 

Når det kommer til syklister bør vi skille mellom 2 kategorier da. Folk som bruker sykkel for å komme seg til og fra jobb, de kan man respektere.. de er som oftest fornuftige, holder siden sing godt, og er minst mulig i veien. MEN disse IDIOTENE som sykkler bare for å sykle, skulle det vert skuddpremie på! de ligger helst 3 i bredden på vanlig 2felts vei, og 5 i bredden på veier som er uten gul stripe.... de tror de eiger veien, og hvis du er så heldig å havne bak de når de ligger 5 i bredden, så kommer du ikke forbi før de finner ut at de gidder å slippe deg forbi... DA mener eg man går for langt... skal man sykle bare for å sykle, så kan man ivertfall holde seg på sykkelstier!

 

Å slå etter en bil med en stav tror eg ikke er noe spesiellt lurt... plutselig en dag stopper bilen du slår etter.. og hva skjer da? evt stopper ikke bilen, den bare kommer nærmere..

de fleste her på forumet har lest flere saker om at purken gir faen hvis man vil annmelde hærverk på bil... så å blande de inn blir bare tull... Med andre ord, ikke slå etter noe du ikke kan erstatte...

 

Takk for meg og stoor klem til alle som syklet i vårt nærver når klassen min var russ... skapte myyye god underholdning.. ;)

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Priceless!

 

slitenvolvo: Har alltid fulgt de "reglene". Men om det ikke er mulig å kjøre forbi fordi de sykler mange i bredden, hva gjør jeg da?

 

Du kan fint kjøre forbi både to og tre sykler i bredden, siden du uansett må ut i møtende felt. Veien er ffs 6meter bred, klarer du ikke dette, må du nok tilbake på kjøreskolen. Er det felere enn tre sykler i bredden, da har du nok kjørt opp bak ett sykkelløp :P

 

Cordoba dude: Det verste er ikke de som kjører bil til og fra jobb, det kan man respektere. Det er verre med de som kjører bare for å kjøre. Kjører fort og farlig, og har modifikasjoner på bilene sine av tvilsom kvalitet. Kunne ikke disse bare ha holdt seg på en dertilegnet bane?

 

Men ja, sykkelsti er fint å bruke, med med unntaket av når det er fult av fotgjengere der (husk, det heter gang og sykkelsti). Da er det bedre å sykle på veien, enn å sykle blant fotgjengerne. Sykklister er rimelig forutsigbare, det er ikke fotgjengere.

 

Poenget er at uansett hvor tåpelig noen måtte sykle langs veien, og enn hvor mye hinder det måtte være for den menige bilist, å aktivt prøve å skremme noen med å kjøre for nært, er toppen av idioti, og er vel det som kalles "angrep med dødelig våpen". Er ut av samme skuffa som folk som klistrer seg opp etter bakfangeren fordi de mener du kjører for sakte. At trådstarter reagerer på slikt er forståelig nok.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar VELDIG feil står det vel svart på hvitt i veitrafikkloven (bibelen i enkelte kretser) :P at hvis man er til hinder for bakenforliggende trafikanter og/eller har vanskelig for å følge fartsgrensen har man PLIKT til å kjøre inn til siden og stanse. Snodige er jo at de fleste som kjører bil gjør dette ofte hvis de merker at de ikke tør/kan kjøre samme hastighet som den øvrige trafikken
§ 12 punkt 4:

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Det er altså ingen automatikk i dette, man ikke vike hver gang, men kun hvis det er uoversiktelig eller det er motgående trafikk, altså om nødvendig. Reglene (andre punkter) sier samtidig at den som kjører forbi alltid skal opptre aktsomt, og det betyr i praksis at ingen har plikt til å vike/stoppe f.eks midt i en sving eller i nærheten av en bakketopp, for der er det uansett ikke lov å kjøre forbi.

 

kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#12

 

Som fører av en motorvogn (bil, moped, motorsykkel) har du forresten PLIKT til å kunne alle trafikkreglene. Da holder det ikke å si at du tror det er sånn og sånn, du skal vite hvordan trafikkreglene lyder.

 

Og det er noe av det mest skremmende med syklistdebattene på bilforumet.net, det er ytterst få av debattantene her som faktisk har lest trafikkreglene på dette området. Det er masse synsing, men lite kunnskap. På internett er trafikkreglene bare et par klikk unna, men det er knapt noen her som gidder å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov å sykle/gå på rulleski på veien ja.. Det har du helt rett i.. Men vi bilister har betalt i dyre dommer for å kjøre der, så vi har mer rett en deg der.

De fleste voksne syklister er også eiere av en bil. Den betaler de like mye årsavgift for som dere som alltid kjører bil. De fleste voksne syklister har også en jobb. Av den betaler de like mye inntektskatt som dere som alltid kjører bil. De fleste voksne syklister har altså betalt i like dyre dommer som dere som alltid bruker bil, men syklister sliter mindre på veien og burde derfor faktisk ha større rett på veiene enn bilistene, for syklister som lar bilen stå betaler bedre for seg i forhold til veislitasjen de utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det igjen: Jeg skjønner at dere ikke vil ta hensyn til 3 syklister i bredden som ikke viker, men hva gjør dere hvis dere når igjen en traktor som kjører i 30? Kjører dere forbi med en avstand på 50 cm?? eller tar dere tid og legger dere ut i andre kjørefeltet?? Bare lurer.

 

Og igjen sier jeg det: enig i at der det er sykkelstier, der burde syklistene bruke den. Men det er ikke sykkelstier i hele landet jevnt med riksveiene... Sånn er det bare. Og til de som ikke skjønner hvorfor vi må sykle etter hovedveien, så kan dere komme dit jeg bor, låne min sykkel, også sykler dere 5 timer på den sykkelstien vi har. Jeg skal personlig sitte å ta tida...

 

Og som det blir sagt, jeg er syklist, men jeg har bil, betaler veiavgift, jobber, betaler skatt. Så egentlig så trur jeg at jeg kan bruke veien... Vis meg en lov som sier at det ikke er lov å gå på rulleski etter hovedveien.

 

Og til deg som sier at jeg skal leie vinjarmoen. Det er greit men da skal du være med. Så skal vi se om du synes det er moro å gå rundt der i flere timer. Jeg kan være med men er ikke så sikker på om du vil jeg...

 

Og som det står:Man skal vike om nødvendig. Og det mener jeg at jeg personlig gjør. OK, syklistene der mange av dere bor gjør ikke det, men jeg gjør. Som jeg skrev så gikk jeg ut på kanten i den omtalte episoden, men jeg mener at hvis jeg hadde stoppet helt opp hadde jeg gjort det verre, og som jeg skrev, alle kan få prøve å stoppe fra 30 km/t på 2 sekunder med rulleski. Jeg er gledelig med...

 

Noen mente at tråden ikke hører hjemme i bilforum, men det har seg sånn at det i grunn er en oppfordring til alle som ferdes etter veien. Og enda så er det flere billister enn syklende og da synes jeg det var riktig forum...

 

Gjensidig respekt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser vanligvis hensyn i trafikken uansett situasjon, men viss jeg hadde møtt på en som deg som skal irritere og bruke halve veien bare for han har lov, så ville jeg mest antagelig stoppa bilen gått ut å vrengt skistaven ett par runder rundt hodet på han, men det er nå bare meg.

 

:hvaskjera

 

Så ta hensyn til de som liker å sykle seg en tur da....

Og som jeg har skrevet, så bruker jeg ikke halve veien for å irritere, jeg prøver så godt jeg kan å ta hensyn. (tror vi må lære folk å lese det som står her og ikke la de lage seg en egen historie oppi knollen fordi syklister er så jævla unødvendig) Herregud!!!

 

Bare å ta stavenn å vrenge den rundt meg du. Tror kanskje ikke det går. Jeg har ikke klart å vrenge Carbon uten at det brekker... Så der er jeg trygg...

 

Og hvis du kjører forbi med god avstand uten å tute så får du ingen stav i sida di. Opp til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sealion: Vet du at ved å fylle bensintanken din en 10-12 ganger så har man betalt mer i veiavgift enn hele årsavgifta! Så synes ikke det er mye argument i det du sier.

 

Men ja, sykkelsti er fint å bruke, med med unntaket av når det er fult av fotgjengere der (husk, det heter gang og sykkelsti). Da er det bedre å sykle på veien, enn å sykle blant fotgjengerne. Sykklister er rimelig forutsigbare, det er ikke fotgjengere.

 

Har ikke tall på hvor mange uforutsigbare syklister jeg har møtt... Så når jeg kjører bil, synes jeg syklister er like irriterende som du som syklist synes fotgjengere er!

 

Synes ikke dere skal klage på bilister når dere ikke er noe bedre selv ovenfor fotgjengere. Dere kunne fint kjørt trygt forbi lite forutsigbare fotgjengere, hvis dere reduserte farten før forbipasseringen. Akkurat slik du oppfordrer alle bilførere til å gjøre ovenfor syklister! Dessuten har man ringeklokke på sykkelen for å varsle fotgjengere om at du kommer, slik at de kan vike. Men den har du vel skrudd av på sykkelen din? Sykler en del selv, men jeg bruker hvertfall gang/sykkelsti når den er der!

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Og til deg som sier at jeg skal leie vinjarmoen. Det er greit men da skal du være med. Så skal vi se om du synes det er moro å gå rundt der i flere timer. Jeg kan være med men er ikke så sikker på om du vil jeg...

 

 

 

 

Du skjønte ikke den nei. Banen ligger der for at man skal slippe å ha trafikkfarlige indvider i trafikken. Og ingen kan påstå at rulleski er trygt i trafiken, derfor.

 

Har tilbragt mange dager på moen jeg, for å kose meg

med min hobby uten å irritere andre

 

Hvorfor skal jeg være med deg å gå rundt der? Rullesi er din hobby, jeg har en annen og jeg prøver så langt det er mulig å utøve min hobby uten å være til sjeanse for andre.

 

Skal jeg gå ut på et sykkelforum og be dere syklister ta hensyn til oss råkjørere med bil???? Kanskje jeg gjør nettopp det, for å se på reaksjonenealacocaina

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte den men ville høre hva du mener.

 

Jeg syns du skal gå ut på et sykkelforum jeg. For som jeg har skrevet tidligere her, ALLE som ferdes i trafikken må lære seg til å ta mer hensyn. Og jeg er fullt klar over at mange syklister tar lite hensyn ved å sykle 5 i bredden og lignende men syklister blir ikke mer hensynsfulle av at billister tuter og presser syklistene av veien. Derfor skrev jeg det her.

You see?

 

Rulleski er ikke farlig i trafikken hvis han som går på de klarer å ta hensyn til billistene og hvis billistene klarer å ta hensyn til han som går. Det er da ikke så jævlig vanskelig er det??

 

Jeg klarer det jeg.... Både som syklist og som billist.. Og jeg syns faktisk det er ganske enkelt.

Når jeg er ute å sykler, hvis noen skal kjøre forbi meg men det kommer bil i mot og han billisten bak meg venter til det er klart i stedet for å peise forbi, da hilser jeg som takk.

Så hvis en syklist helser til deg, da har du vært skikkelig hensynsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår