bjørn Skrevet April 21, 2007 Rapporter Share Skrevet April 21, 2007 Ettersom jeg sliter litt med at toppen min blir så innmari varm har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare på: 1. Vil en trimma 531 topp (større ventiler og porta) med en litt hissigere kam (t5) utvikle (mye) mer varme enn en orginal? 2. Hvor varm er det vanlig at toppen blir ved tomgang, kan man ta på siden av toppen uten å brenne fingrene? Er så lenge siden jeg har hatt en volvo i gang så jeg husker ærlig talt ikke.. 3. Hvor mange grader er kjølevannet når temp.nåla står rett opp? Og når nåla går inn på rødt? Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Hva med dere gutta som har 300+ - har dere gjort noe med kjølinga eller kjører dere med orginal vannpumpe og radiator? Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Satt kamreima feil? Dette gir en god del varmere topp. Går merkbart dårligere også om det er flere enn en tann feil... En topp er normalt sett ganske varm ja. Anbefaler å sjekke opp i dette, for toppen kan nemlig bli skjev av all varmen. Om den blir meget varm i en lengre periode, så kan også stempelringene miste spennet, med resultat i dårlig komp og effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Men hvor varm på tomgang er normalt? Kan man liksom holde hånda på toppdekselet? Slik jeg har det nå går ikke det i mer enn et par-tre sekunder og tar man fingra ned på siden av toppen så er det gloheit. Skal dobbeltsjekke regreima. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Kan jo også hende at termostaten din er ødelagt, prøvd å ta ut den? Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Hvis du brenner deg på ventilkåpen/toppdekslet, så er det noe galt ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Kan jo også hende at termostaten din er ødelagt, prøvd å ta ut den? Har prøvd en gammel jeg har liggende, uten og helt ny en.. Så tror ikke det er der feilen ligger.. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Hvis du brenner deg på ventilkåpen/toppdekslet, så er det noe galt ja. Men så lenge ikke vannet koker må det da være greit? Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Ja, skulle tro det. Husk at toppdekselet kan fort bli 80 grader, og det er så varmt at du brenner deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Ja, skulle tro det. Husk at toppdekselet kan fort bli 80 grader, og det er så varmt at du brenner deg. Ja nettopp. Så gitt at jeg har fått ut alle luftlommer av systemet så burde det ikke være noen fare så lenge vannet ikke koker. Skulle hatt en sånn ir-termometer føler jeg ... :) Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 24, 2007 Rapporter Share Skrevet April 24, 2007 Ja nettopp. Så gitt at jeg har fått ut alle luftlommer av systemet så burde det ikke være noen fare så lenge vannet ikke koker. Skulle hatt en sånn ir-termometer føler jeg ... :) Det har de jo vel på de fleste bensinstasjoner vel? (Her bruker de de til å sjekke temperaturen på grillpølser osv..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2007 Det har de jo vel på de fleste bensinstasjoner vel? (Her bruker de de til å sjekke temperaturen på grillpølser osv..) :) Biltema har en til 300 ser jeg. Er jo greit å ha i garasjen forsåvidt. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 24, 2007 Rapporter Share Skrevet April 24, 2007 På min gamle ET motor kunne ikke jeg ta på toppdekselet da.. Det var veldig varmt. Motoren gikk helt fint, tempen var fin også.. Tror ikke jeg kan ta på topp dekselet på min nye FK motor helder.. Du kan jo kjøpe deg slik avstands temp måler.. Slik laser greie å måle tempen på toppen om du er skeptisk.. IR-temp var nevnt ja:) hehe Mvh. Fredrik Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.