Gå til innhold

Indisk billigbil

Ranger emnet


pettergutt

Anbefalte innlegg

Dette er vel ikke helt smart miljøpolitisk sett. Skal alle indere og kinesere bytte ut sykkelen sin med en slik?

 

Også kommer den sikkert til å være veldig sikker og solid, og med masse ny teknologi under panseret.

 

Men på en annen side, hvis de kunne montere en liten høyteknologisk motor med lave utslipp og få alle amerikanere til å bytte ut sin nåværende bil med denne er jo saken en annen

 

http://www.dn.no/dnBil/article1063599.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo???? Ingen hjemme? Følger dere ikke med på dette forumet?

 

Kina har forlengst blitt et av de aller største bilmarkedene i verden, og India og Malaysia følger hakk i hæl. Alle disse landene er i ferd med å bli store også på bilproduksjon, de fleste europeiske produsentene har filialer i India og Kina. Så spørsmålet er ikke om indere og kinesere får seg like mange fossilbrenselbiler som oss i den vestlige verden, men når.

 

Å tro at Europa og USA er de eneste som har rett å forurense til vi spyr er i hvert fall naivt. I og med at de rikeste i verden (vi) ikke gidder å ta i bruk miljøbiler, så kommer ikke de med dårligere økonomi til å gjøre det heller. De kommer til å velge den billigste teknologien, og det er fossilbrenselbiler uten katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaLion trekker utvilsomt frem mange gode poenger her. Økonomien er i hurtig vekst i flere asiatiske land og det fører selvsagt til sterkere kjøpekraft hos befolkningen, som i sin tur ganske åpenlyst vil føre til at stadig flere kjøper seg bil. Og når stadig flere kjøper seg bil i de landene med størst befolkning i verden, så står vi fort overfor potensiell miljøbombe.

 

Men som SeaLion sier, så har ikke den vestlige verden noen slags enerett på å forurense. Om vi er for gjerrige til å satse på miljøriktige alternativer, så kan vi langt i fra forvente at folk i land som Kina, India og Malaysia vil satse på slikt.

 

Vet ikke om flere fikk med seg Først & Sist på NRK1 forrige fredag, men der var det et svært interessant intervju med Nobels fredspris vinner Mohammad Yunus fra Bangladesh. Han understreket hvor viktig det var for Vesten å hjelpe u-land med teknologi for å bringe levestandarden i slike land opp på høyde med det vi er vant til. Han fortalte blant annet at i Bangladesh var mobiltelefon den første telefonforbindelsen folk fikk, og ikke slik som vi har vært gjennom, der vi først hadde fasttelefon i aldri så mange år før mobiltelefonen ble utviklet.

 

Altså med hjelp fra Vesten så kan u-land hoppe over mange steg i teknologiens utvikling. Så om rike områder som USA og Europa tidigere i større grad hadde satset på miljøvennlige motoriseringsalternativer, hadde denne teknologien nå vært billigere slik at svakere økonomisk stilte land kunne startet rett på den teknologien istedet for fossilbrenselbiler uten katalysator...

 

Men tror likevel neppe at alle indere og kinesere bytter ut sykkelen sin med en bil. Leste en gang et sted at i Japan må man visst kunne dokumentere at man har en parkeringsplass før man får lov til å kjøpe seg en bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår