Gå til innhold

Vurdere og bygge ny motor.

Ranger emnet

Torbergsen

Anbefalte innlegg

har en b230ft 94model sånn som den er nå er det en plass mellom 250-280hk.

det som er gjort med motorn er byttet til større turbo, større dyser, insuge e porta, toppen e porta(530 topp), stilt opp turbo trøkke, kn filter, xs dumpventil, monter justerbar BTR. sikkert gjort noe mer også.

hva trenger jeg for å få rundt 450-500hk?

hvor får jeg kjøpt deler og pris?

Volvo 745 TD 86mod bruksbil

Bmw e28 518I 85mod bruksbil

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Blazer K5 78mod hevet 4" og 35"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en b230ft 94model sånn som den er nå er det en plass mellom 250-280hk.

det som er gjort med motorn er byttet til større turbo, større dyser, insuge e porta, toppen e porta(530 topp), stilt opp turbo trøkke, kn filter, xs dumpventil, monter justerbar BTR. sikkert gjort noe mer også.

hva trenger jeg for å få rundt 450-500hk?

hvor får jeg kjøpt deler og pris?

Hørte på Sten Parner Motor, HProfilråder og mahle smidde stempel inkl lager 9300sek tror jeg :P

1996 Volvo 940 Tic B230FK

1993 Mercedes Benz C220 Sport

1972 Datsun 1200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger for å nå 500hk med rødblokk er vel egentlig å ta kontakt med en skikkelig god motortrimmer om du skal bruke 8v topp.... Å hente ut 500hk utav 8v selv er bare å glemme....

Snakker vi 16v derrimot så er det oppnåelig! Men fremdeles langt ifra enkelt eller billig!

Om du har tengt å gjøre dette selv, og ikke har spessiell erfaring med volvomotorer, eller motorbygging så sett deg heller et mere realistisk mål! 350-400hk er mere en nok vanskelig! Bare let litt inpå her etter en tråd som gikk for en stund siden! Om hvor mange som egentlig har, eller har hvært over 350hk... skremmende få faktisk....

460-480 ser egentlig ut til å være en slags magisk grense på 8v (org VOLVO 8V ja) Finnes self dem som har tatt ut mere. Men det er ikke mange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse tko. kløtsj tilton. diff truetrac ca 40000. bunndel med Smidde deler ca 15000. intercooler 5000. Sprut 20000.. dyser 5000

topp 405 eller 531 15000-20000.. grenrør 10000. turbo 12000.

+ litt til småtteri som silikonslanger oljeretur oljekjøler bensinpumpe hvis du ikke har de fra før. 450-500hk 140-150000kr

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg bare gi f....i ft blokka og kjøpe : Motorpaket 2316cc Turbo motor Smidda kolvar.14500:- B23 (Block,Vevaxel.H-profil vevstakar,Kolvar,Ram,vevlager) fra sten parner?

klarer den bunnen mye hk? noen som vet?

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg bare gi f....i ft blokka og kjøpe : Motorpaket 2316cc Turbo motor Smidda kolvar.14500:- B23 (Block,Vevaxel.H-profil vevstakar,Kolvar,Ram,vevlager) fra sten parner?

klarer den bunnen mye hk? noen som vet?

jess!!

åså selger du FT en til meg=)

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde selv en 16v motor og min erfaring er at om en bruker penger med fornuft så hjelper det en hel del.

En må jo ikke kjøpe det aller værste og dyreste som finnes på markedet.

sant nokk...kom til å tenke på en ting. kan jeg bruke 16v topp på den blokka fra sten parner? er det ikke noe spesielt med stemplene eller noe på 16v.

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...
sant nokk...kom til å tenke på en ting. kan jeg bruke 16v topp på den blokka fra sten parner? er det ikke noe spesielt med stemplene eller noe på 16v.

Må ha stempler med ventillommer ved bruk av 16v.. eller en annen utforming på den neg. domen

405/531 er de beste std. 8v volvo toppene men de er langt fra noen supertopper.

Spes. eksoskanalen er ganske dårlig flowmessig med alt for liten indre radie. (omtrent ikkeeksisterende) og trang under ventil pga krapp vinkel

Så er et spes. viktig å få den til å flowe bra. Ville gått for 40mm ventil der

Innsugskanalen er egentlig mer enn stor nok men må portes for å ut det siste..

Jeg ble anbefalt std. 44mm der

Ventiler sef. i rustfritt!

Er også viktig med balansen i flow mellom innsug/eksosport for en mest effektiv motor.

Forbrenningsrom må også bearbeides.

Valg av kam er også viktig.. blant mange ting!

Dette er er noe av det jeg ble fortalt da jeg bygde min motor som skulle yte 400hk+

Jeg portet min topp selv, men det var ikke min første gang!

Og det tar tid for å få det bra!

Så da gjenstår det å se hvor jeg havner..

Skulle det bli et dårlig resultat så har bare meg selv å skylde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider