Gå til innhold

Kjøpstips for Audi "C4" S4 & S6, 2.2T & 4.2 V8

Ranger emnet


luster

Anbefalte innlegg

Min 4,2 ligger på 1,1 landevei og 1,3 by.

 

takk!

 

noen som vet hvor mye 2,2t bruker?

 

ønsker å kjøpe s4, har mest lyst på 2,2 men det er så få av de. lettere å få tak i v8erene.

hører de bruker olje, er det snakk om mye? gjøre det no?

så regner jeg med at V8eren har ett mye større forbruk.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

S4 V8 kan bruke endel olje ja. Har hørt om de som fyller 5 liter pr 10 000km

Det gjør jo egentlig ingen ting bortsett fra at det er irriterende og dyrt i lengden. Og hvis du glemmer det så skjærer jo motoren seg. Og problemet blir jo ikke mindere med tiden heller.

Annbefaler deg heller å se på event S6 4,2.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har hatt S6, 1996 modell (V8) snart ett år nå.

Den har nå gått 269100 km, så jeg vil si att jeg har vært i den verste perioden der mye må skiftes.

 

Det som jeg kommer på nå som har blitt gjort med den er:

- Tok en komplett registrereim skift i Litauen, skiftet alt.

- Gassen på AC, fikk kun varmluft, dette er en syke på disse bilene tror jeg, samt hyling i reima til AC.

- Dynamo

- Bremseklosser og skiver bak + en kalipter. 0 feil på EU.

- Oljetrykkbryter og pakning til oljekjøler.

- Dør lister.

- Drivknute framme venstre..

- Oljeskift (selvfølge)

 

Høres kanskje mye ut men er veldig førnøyd med bilen selv :) En drøm å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lurer på hva pris på bakseter i skinn til audi s4 ca koster?

og hvordan er kvaliteten på disse bilene..? har hørt av noen at s4/s6 ikke kan skryte på seg å ha verdens beste kvalitet, mens andre sier det er den beste bilen de har hatt... har ingen erfaring med Audi, men er på leting etter bil med 4wd, kult utseende, komfort og motor, da blir det fort til at man ser på audi.... takk for alle svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kvaliteten på disse bilene er så som så.

Ikke kjøp den billigste bilen du klarer å oppdrive.

Jeg gjorde det og ble sittende litt med skjegget i postkassa.

 

Ting du burde sjekke etter(det jeg vil gjøre om jeg skal ha ny s4):

 

- Er coil'er på vei til å ryke? (2000pr coil x5) fort større kostnader enn man regner med.

- Hva slags bremser har bilen? Er det "UFO-bremser" på bilen, er disse utslitte el hogger? koster over 3 lapper pr side for å bytte.

- Skinnseter bak er vanskelig å oppdrive, hvertfall i lyst skinns om jeg er ute etter(hvertfall til en rimelig pris).

- Elektriske systemet, mye småting blir fort dyrt.

- Lykter, er lysene på bilen i orden, er det byttet lys på bilen tidligere? dårlig reflektor på de lyktene på s4.

- sjekk at det ikke lekker fra servo'n, den er ikke veldig billig å bytte.

 

Og det er rimelig vanskelig å klare å finne en s4 som ikke har runda 200.000km så prøvekjør en del biler før du bestemmer deg. Kmstand har ikke alt å si, servicea hefte er greit å ha med.

 

mvh n3c/lars a.

1992 Audi s4 2.2 turbo

1992 Mercedes-Benz 190e 1.8

x 1987 BMW 325i M-tech 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på disse bilene er bra den,men vær obs! på hva du kjøper som nevnt over her.

Er ikke alltid det lønner seg og kjøpe det billigste der og da..

Min erfaring er at kvaliteten er bra på disse men vanvittig dyr å eie,DERSOM noe ryker..Coiler,Clutch osv er fort 30000kr ++ med engang.S bil koster men deretter mye moro=)

Endret av EyeLid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

S6 er verdens beste bil, i min verden :)Så lenge man tar vare på dem og ikke herjer dem i stykker (LES: 7500RPM rivstart), så varer dem lenge! Vær obs på rust på dører, rundt lister og bak på luken. Kjent problem..

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for svar:D sant det dere sier.. må finne en som er fin og som helst ikke har gått mye over 200 000km.. har vært å sett på noen.. litt av hvert å finne.. noen er dyre men helt utslitt og alt mangler.. mens andre kan kanskje være et godt kjøp.. ja har hørt om de ufo bremsene:P men er det noen lett måte å finne ut om coliene er på vei..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er en fyr hjemme som skal selge sin S4 2.2Tq ( 93 mod? ) når Audi A6 2010 kommer.

Så da lurte jeg litt på å kjøpe denne..

Men har lest litt rundt om og det er mye snakk om disse " Ufo " bremsene.. Hva er det med disse som ikke er så bra?

Hvordan ser du om det er " Ufo " bremser på den?

 

Fyren som har denne er en godt voksen mann, og har hatt bilen så lenge jeg kan huske..

Den er vel egentlig brukt til og fra hytte på fjellet og kjøring lokalt..

Den er ikke herja med og er i orginal stand utenom at det er chip i den!

Har ikke fått hørt på Km stand eller noe siden jeg ikke bor hjemme nå..

Kan sikkert få den til en grei pris også, men kan komme tilbake til dette når tiden nærmer seg!

 

står sikkert noen plass hvor lenge motor/girkasse/drivverk holder men har ikke sett skikkelig..

Noen som vet noe om dette?

 

Edit; bilen er kjør rett i overkant av 163 000 km

Endret av Wildzor

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det som bruker å skje med ufo bremsene er at det blir kast i de. det kan skje veldig fort eller så kan du vere heldig å slippe det, når ufo bremsene fungerer som de skal er de veldi bra. men når det blir kast i de går det ann å dreie de ned. har fått en del sånne på arbei,

 

Jeg har selv en audi s4 2,2 men har vert litt plaget med den.

det første som skjede med min var at den hoppet på registre, 2 hakk men berget motoren, men byttet vart 17 tusen så vart et dyrt bytte. men det skjede bare en uke etter jeg kjøpte den så jeg fikk igjen penger av gammel eieren. grunnen til at den hoppet over var dårlig arbei som var gjort når de hadde byttet register, og jeg fikk de til å bytte alt der alle hjul der nede.

og nå har jeg en garati på det, gjore alt på et godkjent verkste

 

men nå er jeg blitt plaget med alarmen som er i bilen,

er ettermontert defa alarm, som er veldig dårlig innstalert.

så nå står startsperren på. så skal komme en kar å koble den av.

 

det er det eneste som har vert med min audi. men den kan fuske litt, så jeg tror det er på tide å bytte plugger, det så ikke fine ut. tror og at coilene skulle vert byttet men har ikke råd enno. blir med tiden.

 

og han jeg kjøpte bilen av har vert svert nøye med bilen.

10000 km etterfyller jeg en halv liter olje, og det er et godt tengn, og når du skal kjøpe en sånn bil, se om det er en litt

en kar litt oppi årene, de er ikke fullt så hard på gassen

 

så jeg er ikke noe stygt å si om en s4 2,2. men hver litt nøye

når du skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, jeg har en 95 modell S6 4,2 V8 med automat. Jeg har eid bilen siden desember 1997, m.a.o. i over 10 år. Den begynte som 2seter på grønne skilter og har de siste årene fått inn baksetet og hvite plater. Jeg kjøpte bilen med ca. 140.000 km på telleren fra Tyskland, ganske mye på 3 år! Siden har jeg kjørt 10-15.000 km i året, nå har den 290.000 km på telleren. Har fulgt opp med jevnlige servicer, og egentlig ikke hatt problemer utenom skifting av slitedeler. Registerrem på 240.000 km service var den dyreste, men sparte over 10.000 kr på å ikke gjøre det i Norge! Forbruket er 1,0 - 1,1 l/mil på langkjøring (jeg kjører fort og MYE forbi....) og ca. 1,3 l/mil på blandet kjøring rundt om i Osloområdet.

 

Jeg ville vært skeptisk til en S-bil som har skiftet eier annethvert år. Da kan de være veldig hardt kjørt. Jeg vil egentlig gjerne anbefale V8'eren med automat. Disse kan ikke chiptrimmes som en 2,2 turbo. Det er greit nok, da vet du at tidligere eiere ikke muligens har pint ut mere av motoren enn drivlinjen har godt av. 290 HK og 400 Nm gir godt skyv og raske forbikjøringer uansett. V8'eren har så mye bånndrag at den egentlig skjelden blir skremt opp i høye turtall.

 

Automatgearet gir mykere bevegelser i hele drivlinjen, så man får ikke den brutale slitasjen. Automatgearet har også flere program som tilpasser seg kjørestilen. Har du kjørt rolig lenge legger den seg over i et "økonomi"-program hvor den prioriterer lave turtall (ved hastighetsøkning gearer den ganske fort opp til neste gear uten å dra ut på turtall). Skal du så kjøre forbi er det nok med et kort og kontant trykk på gasspedalen. Da switcher kassen om til sportsprogrammet og er mye raskere på kick-down. Den holder også mye lengre på gearet (opp til det røde på turtelleren) for maks akselrasjon. Herrrrlig!

 

Skal du bruke bilen til mye banekjøring og tenker på å trimme ut voldsom mer-effekt er 2,2 turbo og manuelt gear et kjempebra utgangspunkt. Hvis du vil ha en bil som er driftsikker, komfortabel å kjøre i det daglige og som samtidig har suveren akselrasjon (vogntog er forbikjørt på et blunk!), quattro fremkommelighet på vinter og glatta generelt, da er S6 med V8 og automat svaret.

1995 Audi S6 4,2 V8 Avant (siden 1997)

1979 VW Golf GTI (siden 1985)

2003 Audi A4 1,8T Cabriolet

2006 Toyota Landcruiser GX 7 seter (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er litt i tvil på den bilen jeg nevner litt oppi her..( 1993 S4 2.2tq )

Han som eier den har visst vært på verksted med den nå et par ganger og det har blitt fiksa for 20 og 30 000 kr!

Er dette positivt eller negativt tegn?

Vet ikke hvorfor den har vært på verksted, men kan jo være reg reim og andre slitedeler som er blitt byttet..

Har ikke fått mulighet til å snakke med han, men kanskje jeg får det nå i ferien hvis han er hjemme.

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Skal kjøpe en førstegangsbil etter å ha slitt litt på familiens bil i en grei stund nå. Har sett meg ut en spesiell som virker morsom og ser pen ut: Audi 100 2,6 E Quattro 1993

 

Det jeg lurer på er, hva kan jeg se etter? Skal ringe vedkommende imorra for å forhøre meg om service de siste årene. Ser at det er en skade rundt km-teller, så virker litt skeptisk, men høres det greit ut det han sier, så tenkte jeg å ta en kjøpstest hos NAF. Noe annet jeg kan gjøre? Ser prisen grei ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin, meget pent intr., men ta en NAF-test som du sier, sjekk rust rundt lister, ta den på en kjøretur og hør etter ulyder, de skal egentlig være ganske lydstille (mer lydstille enn en ny Audi A4) og sjekk om førerdøren er helt rett og lukker seg ordentlig, det var de tingene jeg ikke sjekket når jeg kjøpte min ;) Men denne har gått 100,000 mindre enn min da. Jeg har nesten samme problem med flassingen rundt km-telleren, men ikke SÅ synlig..

Kan ikke si mye om motoren fordi jeg har ikke den, men bare les litt rundt forumet så finner du svar på det meste! :)

 

Lykke til med bilkjøpet!

 

PS: Hvis du kjøper den, ta full oljeskift og bytt oljefilter samt plugger og alle de andre filterene.. Ta full Glare behandling på bilen, med avfetting, shampo, og polish, (Polishen skal vare i 5 år på usaltede veier og 3 år på saltede veier.. fåes kjøpt på alle Torshov-butikker i Norge)

Hvis du lurer på noe er det bare å starte en ny tråd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Problemet med 4,2 literen som kom i S4 er at det er litt feil legering i sylinderene, så de kan bli ovale..

 

Hvor ovale snakker vi da om? Er det mulig å bare hone opp igjen sylinderene og skifte ringer eller må man gå hardere til verks? Hvordan kan man avsløre dette når man er å ser på bilen? Det er vel neppe nok til at man ser det på fargen på eksosen eller kjenner det på lukten?

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår